Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdsskötsel i skolan  (läst 2108 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
Trädgårdsskötsel i skolan
« skrivet: 07 sep-20 kl 13:07 »
Det var många år sedan ämnet trädgårdsskötsel avskaffades i den svenska folkskolan.

I tidningen Hemträdgården 4/2020 finns en artikel om Uppsala Waldorfskola, där det finns en skolträdgård.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #1 skrivet: 07 sep-20 kl 13:12 »
Även Axonaskolan i Tollarp (skåne) har en skolträdgård. Se "Hemträdgården 4/2020".

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #2 skrivet: 07 sep-20 kl 16:59 »
Det är mycket bra saker som försvunnit från den svenska skolan.
Lanthushållsskolorna lades ner på 1980-talet. Där fick man lära sig självhushåll från grunden.
Hemslöjd och till och med tillvaratagande av slakt fanns med. Många gick där ett läsår efter grundskolan.
Trädgårdsskötsel med både nyttoväxter och prydnadsväxter fanns i den allmänna skolan i början av 1900-talet.
När alla skulle bo i lägenheter försvann behovet av kunskap. Kunde man använda konservöppnaren klarade man sig långt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #3 skrivet: 07 sep-20 kl 18:07 »
Det är mycket bra saker som försvunnit från den svenska skolan.
Lanthushållsskolorna lades ner på 1980-talet. Där fick man lära sig självhushåll från grunden.
Hemslöjd och till och med tillvaratagande av slakt fanns med. Många gick där ett läsår efter grundskolan.
Trädgårdsskötsel med både nyttoväxter och prydnadsväxter fanns i den allmänna skolan i början av 1900-talet.
När alla skulle bo i lägenheter försvann behovet av kunskap. Kunde man använda konservöppnaren klarade man sig långt.

det handlade väl om att samhället förändrades från ett fattigt jordbrukarsamhälle till en industrination. Det kom andra ämnen i skolan som behövdes i samhället. Precis som idag när vi mer o mer blir ett tjänste/info samhälle och industrin minskar. Kraven på skolan ökar o tiden är knapp för att hinna med alla ämnen. Min mamma gick hushållsskola på tidigt 40-tal och det var för att bli hemmafru. senare fick hon lära sig sömnad då även kvinnorna skulle kunna försörja sig och det inte gick att dra  fram en familj på en lön (mannens). Visst har hon haft nytta av sin utbildning,förr kokades o syltades det men idag görs sådant både effektivare o bättre i dagens fabriker. kostnaderna har ju också sjunkit rejält för ett hushåll. Hade vi stannat kvar i statarsamhället hade vi troligtvis varit en fattig nation,jämför med östeuropa som ännu inte kommit ifatt väst.

stjärnflockan

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #4 skrivet: 05 dec-21 kl 20:46 »
Det är ju väldigt konstigt att trädgårdsodling inte ingår längre i läroplanen. Jag tycker ämnet borde vara likvärdigt med syslöjd,
träslöjd och hemkunskap.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #5 skrivet: 05 dec-21 kl 21:39 »
Det finns helt enkelt inte utrymme tidsmässigt. många ämnen kräver idag mer tid. T.ex matematik,fysik o kemi. ämnen som behövs för att kunna bedriva högre studier. även språk vill ha mer tid. Frågan är när slöjd m.m helt försvinner.
tror nog man istället får inrikta sig på nivån efter grundskolan dvs gymnasium där det finns restauranglinjer,trädgårdslinjer,storkök m.fl. val till utbildning. grundskolan är idag full och där finns ytterst få timmar att fördela på nya ämnen. Svensk grundskola ligger idag efter på många viktiga områden och frågan är när man får  göra om hela utbildningssystemet och kvarlevan med sommarlov. Ett treterminsprogram kanske i likhet med andra europeiska länder?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #6 skrivet: 05 dec-21 kl 21:55 »
 Trädgård o ute dagar på Skottorpskolan Laholms kommun.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #7 skrivet: 05 dec-21 kl 21:59 »
Det finns helt enkelt inte utrymme tidsmässigt. många ämnen kräver idag mer tid. T.ex matematik,fysik o kemi. ämnen som behövs för att kunna bedriva högre studier. även språk vill ha mer tid. Frågan är när slöjd m.m helt försvinner.
tror nog man istället får inrikta sig på nivån efter grundskolan dvs gymnasium där det finns restauranglinjer,trädgårdslinjer,storkök m.fl. val till utbildning. grundskolan är idag full och där finns ytterst få timmar att fördela på nya ämnen. Svensk grundskola ligger idag efter på många viktiga områden och frågan är när man får  göra om hela utbildningssystemet och kvarlevan med sommarlov. Ett treterminsprogram kanske i likhet med andra europeiska länder?

Helt ärligt. Jag känner inte en som jobbar med det dom är utbildad till. Så mycket värt är deras år av bortkastade studier.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #8 skrivet: 05 dec-21 kl 23:03 »
Helt ärligt. Jag känner inte en som jobbar med det dom är utbildad till. Så mycket värt är deras år av bortkastade studier.

Tyvärr är det ofta så, och av det man lärt sig i grundskolan finns inte alltid så mycket kvar.

Men har man läst något av intresse så är det inte bortkastat, och en viss dos av allmänbildning är inte så tokigt. Men det vore bättre de lade ner energi på att balansera studieinnehållet i grundskolan än att byta betygsystem. Och det vore inte fel att dela upp klasserna efter förmåga redan i högstadiet, alla passar inte till allt.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #9 skrivet: 06 dec-21 kl 05:46 »
Tyvärr är det ofta så, och av det man lärt sig i grundskolan finns inte alltid så mycket kvar.

Men har man läst något av intresse så är det inte bortkastat, och en viss dos av allmänbildning är inte så tokigt. Men det vore bättre de lade ner energi på att balansera studieinnehållet i grundskolan än att byta betygsystem. Och det vore inte fel att dela upp klasserna efter förmåga redan i högstadiet, alla passar inte till allt.

Kommer ihåg för 20 år sedan då jag gick ut mitt 4 åriga yrkesförberedande gymnasie. Fick mitt första arbete. Det första dom säger till mig. Glöm allt vad du lärt dig i skolan för inget stämmer längre. Saker som man studerat in i 4 år släpper man inte så lätt. Så jobbet varade inte så länge då utbildningen sa en sak och yrket en annan. Noga fick man inte vara, det ska gå snabbt snabbt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #10 skrivet: 06 dec-21 kl 08:28 »
Helt ärligt. Jag känner inte en som jobbar med det dom är utbildad till. Så mycket värt är deras år av bortkastade studier.
Jag känner åtskilliga som jobbar med det de utbildades till.  Men det beror kanske på hur bekantskapskretsen ser ut? Och visst finns det de som byter karriär efter några år . Studier är aldrig bortkastade. Om inte annat fyller det på allmänbildningen som är en väsentlig del i den sociala biten. Själv studerar jag hela tiden,men det beror oftast på att man måste läsa in lagar,rapporter och avhandlingar för att kunna hänga med i det politiska livet. Yrkesmässigt har jag jobbat inom samma profession i 40 år. Även där studerat hela tiden,hängt med i utvecklingen avseende arbetsmetoder,material m.m Det har ofta inneburit perioder i skolbänken. Alla gör inte det. Är nöjda med löneslaveri. Troligen samma personer som inte heller la ner någon energi i skolan....

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #11 skrivet: 06 dec-21 kl 09:22 »
Har ni ens läst läroplanen för grundskolan? Den finns på Skolverket.se för den som är intresserad. Här ett litet utdrag:

"Den (utbildningen) ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö...

Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet."

Man går alltså inte i grundskolan för att lära sig ett yrke utan för att lära sig att lära sig samt för att få lite folkvett. Därmed inte sagt att lite kunskaper om odling skulle vara fel. Risken för att slöjden försvinner är inte särskilt stor. Modern forskning visar att hand och hjärna hänger ihop och företagen vill ha trots allt ha händiga och kreativa människor. Där kan "marknadskrafterna" visa sig vara till nytta.  ;)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #12 skrivet: 06 dec-21 kl 10:45 »
Har ett par åttondeklassare här hemma som skulle skratta högt åt den där skolplanen... Just nu främjas definitivt inte deras livslånga lust att lära.

Skall nog skriva ut den och sätta på deras rum ;D


Jag rekommenderar högläsning ur betygskraven om man vill få en lektion i orbajseri. Garanterat utlagt på konsultfirma som ägs av svåger till skolministern... 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #13 skrivet: 06 dec-21 kl 14:33 »
Jag känner åtskilliga som jobbar med det de utbildades till.  Men det beror kanske på hur bekantskapskretsen ser ut? Och visst finns det de som byter karriär efter några år . Studier är aldrig bortkastade. Om inte annat fyller det på allmänbildningen som är en väsentlig del i den sociala biten. Själv studerar jag hela tiden,men det beror oftast på att man måste läsa in lagar,rapporter och avhandlingar för att kunna hänga med i det politiska livet. Yrkesmässigt har jag jobbat inom samma profession i 40 år. Även där studerat hela tiden,hängt med i utvecklingen avseende arbetsmetoder,material m.m Det har ofta inneburit perioder i skolbänken. Alla gör inte det. Är nöjda med löneslaveri. Troligen samma personer som inte heller la ner någon energi i skolan....

Tror du missade klippen på tv då ungar i Stockholm sa att mjölk kom från fabriken. Säger väl allt om svensk skolas inkompetens.
Nej åter till rötterna med utbildningen. I Kina har jag för mig att man inte får gå i universitet om man inte är gift. I Sverige kunde vi iaf ha krav på en sommar på mindre lagård och minst 3 år med scouterna. Kan man inte göra eld i regnväder ska man då inte ha möjligheten att hamna i en position av makt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #14 skrivet: 06 dec-21 kl 21:09 »
alltid kul när man drar upp hur det är i diktaturer.
Visst kan skolan bli bättre på vissa grundläggande saker men om inte ungarna vet var mjölk kommer ifrån är det väl inte bara skolans fel? En hel del ligger hos föräldrarna . I min barndom som var en helt annan värld än i dag var lantbruk levande och de flesta ungar i småstäder visste precis vad både ägg,mjölk o kött kom ifrån. Idag är det ju lite annat då det är en väldigt liten del av befolkningen som jobbar inom lantbruk jämfört med för 50 år sedan. Det är inte heller så lätt att göra studiebesök på gårdar då regler oftast sätter stopp för besök. Ingen lantbrukare vill idag riskera att få in sjukdomar på sina gårdar.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #15 skrivet: 06 dec-21 kl 21:22 »

det handlade väl om att samhället förändrades från ett fattigt jordbrukarsamhälle till en industrination. Hade vi stannat kvar i statarsamhället hade vi troligtvis varit en fattig nation,jämför med östeuropa som ännu inte kommit ifatt väst.
Nu håller vi ju på att bli en nation utan tillgång till tillräckligt mycket billig energi så industrinepoken och de utländska serverhallarna kanske bara blir ett minne när vi  snart inte har tillräckligt med kärn och vattenkraft, cement produktion, gruvdrift, järn och stålproduktion
I framtiden blir väl trädgårdsskötsel, vedhuggning och självhushållande med bärplockning och odling viktigare om den negativa utvecklingen/avvecklingen av valfärdssammhället fortsätter.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #16 skrivet: 06 dec-21 kl 22:28 »
På min boendeort har var och varannan 1-6 skola pallkragar med odling i anslutning till skolgården.

På det kommunala odlingsområdet där jag odlar är jag som nybliven pensionär äldst.

De flesta är småbarnsföräldrar i ålder 30 - 50 år. Barnen är nästan alltid med och deltar på något sätt.

Måste man sätta kunskapsnivån högt för att kunna odla? Visst är det bra att kunna beskära äppelträd enligt konstens alla regler, men för att få fram morötter och potatis till husbehov så är den nivån väl inte nödvändig?


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #17 skrivet: 07 dec-21 kl 06:39 »
alltid kul när man drar upp hur det är i diktaturer.
Visst kan skolan bli bättre på vissa grundläggande saker men om inte ungarna vet var mjölk kommer ifrån är det väl inte bara skolans fel? En hel del ligger hos föräldrarna . I min barndom som var en helt annan värld än i dag var lantbruk levande och de flesta ungar i småstäder visste precis vad både ägg,mjölk o kött kom ifrån. Idag är det ju lite annat då det är en väldigt liten del av befolkningen som jobbar inom lantbruk jämfört med för 50 år sedan. Det är inte heller så lätt att göra studiebesök på gårdar då regler oftast sätter stopp för besök. Ingen lantbrukare vill idag riskera att få in sjukdomar på sina gårdar.


Föräldrarnas främsta ansvar ligger i uppförande och vad som är rätt och fel. Att mjölk kommer från kor det är till största delens skolans ansvar i städer.
Vi kan också tänka på utvecklingen. Den styr mot nån form av medborgarlön/basinkomst. Och då kommer dessa jordbrukskunskaper bra till hand.
Jag som nu bor på landet och är utsatt för turister (inhemska statsfolk). Dom flesta man stöter på undrar man om dom smått handikappade. Man tittar efter nån handledare som ska ledsaga dom. Man inser dock att det är brist på kunskap hos dom som gör dom så tafatta och vilsna. Och det i sig släpar efter från skolan.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #18 skrivet: 07 dec-21 kl 17:34 »
Jag rekommenderar högläsning ur betygskraven om man vill få en lektion i orbajseri.

Jo, jag är evigt tacksam att jag jobbar i ett annat skolsystem och med en annan läroplan. Var tvungen att läsa "era" betygskriterier under en kurs härom året och jag måste säga att det inte var lätt att begripa.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Trädgårdsskötsel i skolan
« Svar #19 skrivet: 07 dec-21 kl 19:20 »

Föräldrarnas främsta ansvar ligger i uppförande och vad som är rätt och fel. Att mjölk kommer från kor det är till största delens skolans ansvar i städer.
Vi kan också tänka på utvecklingen. Den styr mot nån form av medborgarlön/basinkomst. Och då kommer dessa jordbrukskunskaper bra till hand.
Jag som nu bor på landet och är utsatt för turister (inhemska statsfolk). Dom flesta man stöter på undrar man om dom smått handikappade. Man tittar efter nån handledare som ska ledsaga dom. Man inser dock att det är brist på kunskap hos dom som gör dom så tafatta och vilsna. Och det i sig släpar efter från skolan.
tänk,jag ser det som tvärtom. Ansvaret kommer allt mer att ligga hos individen,fasta jobb försvinner och anställningar blir mer flexibla. Medborgarlön är en utopi som inte kan finansieras och vilket har bevisats gång på gång. Antal jordbrukare blir allt färre men de som finns odlar/producerar  allt mer. framtiden är teknik,inte att gå bakåt mot ett fattigsamhälle. Sverige har en återhämntning att göra efter ett antal förlorade år då man lagt utveckling i lådan. vi måste bygga ny elproduktion efter den nedläggning som skett pga politiska misstag. Industrin är på nyetablering i Sverige såväl som i EU. Stålproduktion,bilproduktion med ny teknik, företag som nu tar hem produktion från bl.a Kina och just nu en mycket expansiv logistiksektor där företag återigen bygger lager och investerar i nära produktion. Corona har lärt oss mycket vad gäller transporter och hur det blir när produktion i fjärran länder fallerar. Samtidigt har vi en  ständigt växande brist på kvalificerad,utbildad personal inom allt fler områden. nej,jag ser inte att Svensson bör odla morötter hemma i balkonglådan.Det kan man göra om intresset finns.  Bättre att skaffa en utbildning i ett bristyrke om denne går arbetslös.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser