Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel på saft  (läst 3815 gånger)

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
Mögel på saft
« skrivet: 21 jun-20 kl 15:52 »
Kokade saft på rabarber och jordgubbar, använde inget konserveringsmedel...

Nu flyter det små öar av mögel på ytan.

*suckar djupt*

Kan jag göra nåt åt det, eller är det bara att tömma ut saften, o gilla läget?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Mögel på saft
« Svar #1 skrivet: 21 jun-20 kl 17:53 »
Om saften har stått absolut stilla och inte rörts om sedan den började mögla, så kan du prova att "skumma" eller lyfta av det mögliga och det som är närmast under.   Torka ren flaskhalsarna noga på insidan och diska (koka gärna) kapsylerna. Provsmaka saften mycket kritiskt, om den har minsta tendens till mögelsmak eller -lukt så bör den inte drickas. Om du själv inte är så känslig för mögellukt, låt gärna någon annan provsmaka också.  Förbruka saften snabbt om den visar sig drickbar.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Mögel på saft
« Svar #2 skrivet: 21 jun-20 kl 20:10 »
Ta bort möglet och koka om saften!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Mögel på saft
« Svar #3 skrivet: 21 jun-20 kl 20:50 »
Tar bort möglet provsmakar, tror aldrig jag hällt ut en flaska, mögel på var tionde ungefär. Oftare på blåbär, fläder görs i små satser. Vinbär enstaka gång mögel. Oftare mögel när jag var liten. Det var sämre korkar. Är noga med korkarna idag. Fyller varm saft på varma flaskor.
Enligt vissa är möglet farligt. En annan regel säger att mögel på typ sylt saft, blöta saker inte är så farligt. Ta bort och lukta smaka eller koka om. Mögel på torra saker, släng.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mögel på saft
« Svar #4 skrivet: 22 jun-20 kl 13:25 »
Jag är kanske lite gammaldags, men för mej har mögel, när det förekommit, inte varit något problem. Jag har tagit bort möglet, det har jag varit noga med, sen har jag ätit och druckit maten. Det är sällan det ens smakat mögel. Jag tror det inte är bra att använda konserveringsmedel. Det kan vara giftigt i sig.
kretslopp

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Mögel på saft
« Svar #5 skrivet: 24 jun-20 kl 14:08 »
Tack för tipsen. Jag valde att hantera flaskan med silkeshandskar på, tömde sakta ur den genom en silduk, tog bort alla mögelkluttar så fort dom kom ut, kokade upp saften igen, och... smakade.

Smakar... Jaa... Saft. Rabarber/jordgubbssaft...

Hade natriumbensoat hjälpt mig från början?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Mögel på saft
« Svar #6 skrivet: 24 jun-20 kl 17:06 »
Mögel som trivs på söta produkter kan vara farligt.
Natriumbensoat finns naturligt i både rönnbär och lingon.
Följ bara receptet och ta inget extra för säkerhets skull. För mycket kan smaka blää.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Mögel på saft
« Svar #7 skrivet: 24 jun-20 kl 17:30 »
Här finns lite tips>>>>
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/avsvalning-forvaring/mogliga_livsmedel

(Dock håller jag inte med Livsmedelsverket när det gäller mögliga nötter - finns det mögliga nötter i en påse slänger jag alla nötter i påsen).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Mögel på saft
« Svar #8 skrivet: 22 aug-20 kl 03:20 »
Socker som tillsätts i saft/sylt har en konserverande effekt och därför är det viktigt att följa recept och inte minska på sockret. Vill man ha en låg sockerhalt i saft/sylt så får man frysa saften/sylten. Socker kan ersättas av honung. Sötningsmedel har inte konserverande effekt.
Man kan tillsätta lite natriumbensoat, men saft/sylt på fina råvaror, rätt sockerhalt, rätt beredd och med rena flaskor/burkar/lock brukar det inte behövas.

 

Löparnörden

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Mögel på saft
« Svar #9 skrivet: 02 okt-22 kl 11:12 »
Viktigt är att sockerhalt håller 65% socker om saft och sylt ska hålla sig utan att förvaras i I kyl.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 5 användare (1 dolda)
Jon.b, Alicia.johansson, von tratt, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser