Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för kaniner?  (läst 1909 gånger)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Regler för kaniner?
« skrivet: 31 jan-19 kl 18:01 »
Hej!  Jag funderar på köttkaniner, och ämnar i så fall självfallet ha dem i ett stort härligt hägn.  Jag har tittat lite på Jordbruksverkets hemsida, men hittar inga regler alls för hur man får ha köttkaniner, bara för sällskapskaniner!

Har jag kanske ännu inte hittat rätt på Jordbruksverkets hemsida?  Eller får man inte längre ha kaniner för hemmaproduktion av kött?

Tacksam för hjälp!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Feministgubben

  • Gäst
SV: Regler för kaniner?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-19 kl 18:42 »
Det är samma regler oavsett om man ska klappa eller klappa till kaninerna [emoji6] iaf när det gäller inredning och yta. Sen finns det regler för avlivningen också förstås. Bedövning med bultpistol, slag eller elektricitet och sedan avblodning.

Det är vad jag forskat mig fram till, jag har också tänkt skaffa köttkaniner i år.

Postat med Alternativ.nu´s app


Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Regler för kaniner?
« Svar #2 skrivet: 01 feb-19 kl 14:59 »
Tänkte nog både klappa och klappa till med bultpistol.  Men det står inget på Jordbruksverkets hemsida om att "sällskapskaniner" får ätas.

Eller gör det?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!


Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Regler för kaniner?
« Svar #4 skrivet: 02 feb-19 kl 17:20 »
Tack, Karlsdotter!  (HUR hittade du den???)

Men jag undrar ...  Inte för att jag tänker ha några "dränerande golv" i mitt hägn, men vad menas med "Övriga dränerande golv ska bestå av plast"?  Varför inte t ex trä, som en kanin borde få betydligt bättre grepp på än hal plast?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Regler för kaniner?
« Svar #5 skrivet: 02 feb-19 kl 18:29 »
Jag har för mig att Gösta (en äldre forummedlem som är kaninproffs) också hade invändningar mot att inte trä föreslogs i förarbetet till den nya förordningen. Jag hade föresten heller inte sett att den kommit, så tack från mig också.

En nackdel med trä är att det både kan slå sig och är gnagvänligt, så den där maxspalten på 15 mm kan bli större om man inte har bra konstruktion och tillsyn. Men jag har för mig där också att Gösta hade något bra tips.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
« Senast ändrad: 02 feb-19 kl 19:33 av Karlsdotter »

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Regler för kaniner?
« Svar #7 skrivet: 03 feb-19 kl 10:44 »
Oj, den länken hade jag aaaaldrig hittat!  Varför gömmer de undan detta under "djurhälsopersonal"?  En egenuppfödare är ju själv, och inte tänker man på att man skulle kunna vara "personal" eller syssla med veterinärsaker!  Det är så att man kan tro att de inte VILL att man ska hitta den!

Betr gnagvänligt material, så kan nog kaniner gnaga i plast också!

Att de gömmer undan en sådan länk. och att inte trä kan vara godkänt ökar inte precis min tilltro till SVJ.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Åsa Slobodnik, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser