Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanksanslutna får, vallning?  (läst 1964 gånger)

MittNyaJag

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
Genbanksanslutna får, vallning?
« skrivet: 17 feb-17 kl 01:41 »
Hej!
Här blir det lite alla möjliga funderingar, får se om någon kan komma med lite matnyttig feedback! :)

Vi bor på en liten gård, 7 Ha ca. Har i dagsläget 4 hästar, blandrashöns, en jakthund och en aussie. Därtill har vi planer på bl.a. får, någon gris och några nöt (nöt främst för hobbysyfte då vi föser med hästarna...).
Vi är lite sugna på genbanksanslutna får och även linderögrisar så småningom.

Nu börjar grässäsongen närma sig och utökningen av djurbeståndet närmar således sig.

Hur är raserna som är genbanksanslutna att valla? Har läst att många av allmogefåren kan vara svåra? Vi är verkligen i vallningens vagga än, hund och jag, men vill komma igång så smått allt eftersom.
Är det bättre att välja någon annan typ av får som förstagångsdjur trots att vi gärna bidrar till genbanksvärlden?
Är någon av allmogefåren lämpligare än någon annan? Vad kan vara en lämplig flocksammansättning? Tänker mig en ganska liten flock...?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Genbanksanslutna får, vallning?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-17 kl 11:01 »
Köp får från en besättning som är vallad sedan tidigare så tror jag inte rasen spelar så stor roll. En anledning till att Allmogefår är svårare att valla kan säkert vara att de ofta hålls i lite mindre besättningar och blir tamare, kommer när man ropar på dem och är lätta att flytta med hjälp av en godishink.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Genbanksanslutna får, vallning?
« Svar #2 skrivet: 18 feb-17 kl 11:05 »
Mina hundars pappas ägare är en fena (hundarna också) på att valla och de har Värmlandsfår. De fåren gör precis som de ska när de blir vallade. Våra gotlandsfår och då de äldre vi hade innan vi skaffade vallhund är ena riktiga surkärringar och trycker gärna till en ovan hund.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser