Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saker som håller en livstid  (läst 17630 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #60 skrivet: 24 sep-20 kl 18:29 »
Jag har nyligen köpt en gammal mjölkvarn i gjutjärn från 50 talet. sen har jag verkstan full med gamla yxor o andra verktyg. en stor gjutjärnsgryta från 1888 som rymmer två kannor.

farsan köpte försvarets vita blixten skidor, verkar hålla bra sen 70 talet. annars finns ju ohlskogens vildmarksskidor som är riktigt bra. gediget hantverk.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #61 skrivet: 25 sep-20 kl 03:54 »
Jag har en kastrull Olofström Contacto som håller stilen. Sen finns det ju saker som håller länge eftersom de går att reparera, typ cyklar.

Surfplattan ca fem år uppvisar å andra sidan tydliga krämpor.

Köket i förra bostaden var gammalt, inte riktigt en livstid-gammalt men utmärkt funktionellt och trivsamt. Nio av tio hade till varje pris renoverat det. Normal konsumtion är inte bara korkad utan även dum. (Jag är själv alltför normal).
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #62 skrivet: 25 sep-20 kl 07:51 »
Jag har en kastrull Olofström Contacto som håller stilen. Sen finns det ju saker som håller länge eftersom de går att reparera, typ cyklar.

Surfplattan ca fem år uppvisar å andra sidan tydliga krämpor.

Köket i förra bostaden var gammalt, inte riktigt en livstid-gammalt men utmärkt funktionellt och trivsamt. Nio av tio hade till varje pris renoverat det. Normal konsumtion är inte bara korkad utan även dum. (Jag är själv alltför normal).

Vårt kök är från -81 och fungerar utmärkt. Ofta när folk kommer över så är kommentaren "så mysigt och hemtrevligt!" men när vår granne var över för första gången (då hade vi bott här i 10 år år) så kommenterade han att vi hade kvar samma kök som förra ägaren. Märktes att han var lite förvånad att vi hade behållt det med furuluckor och allt. Men det fungerar utmärkt och köksmöblerna är från -68, så de passar ihop.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #63 skrivet: 25 sep-20 kl 13:31 »
Vårat kök renoverades -58 (där var jag oskyldig), men jag satte in en diskmaskin -00 och elspis -03, så här renoveras det för fullt ;D

Det tjatas dock en del om renovering ::)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #64 skrivet: 25 sep-20 kl 14:40 »
Apropå köksinredningar, så var jag så illa tvungen att kosta på en köksrenovering för 25 år sedan, efter att ha provbott ett par år i huset med det gamla köket. Det var lite väl enkel standard med vedspis + en tvåplattors elektrisk häll som stod på en bänk , diskho med avlopp men inget rinnande vatten framdraget till köket. Köksskåpen var av någon tvivelaktig lågprissort från 1960-talet med plastgångjärn som gick sönder ett efter ett, klena hyllor av "sandwichkonstruktion" med två lager masonit med bikakemönster av wellpapp mellan, osv osv. Dessutom var det i vilket fall nödvändigt att riva ut den gamla inredningen i samband med att jag var tvungen att bryta upp golvet och göra om skorstenen.
Den gamla köksinredningen bytte jag bort mot ett lass matjord.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser