Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saker som håller en livstid  (läst 17629 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #20 skrivet: 13 sep-14 kl 16:02 »
Vilka menar du då? Jag har en singer från 30-talet och den gillar jag bättre än husqvarnan från 90-talet och det skiljde 10 tusen kronor i pris mellan dessa. Singern syr snyggare söm också, konstigt nog.

Verkliga symaskinskännare brukar anse att raksöm alltid blir bättre på gamla enkla symaskiner utan zig-zag-möjligheter. Sedan spelar det ingen större roll om maskinen heter Singer, Elna, Husqvarna eller något annat. Anledningen till detta är att zig-zag-mekanismen alltid gör att nålen blir en aning ranglig i sidled.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #21 skrivet: 13 sep-14 kl 16:07 »

Tidigare klassiker som Hunter och Tretorn ska tydligen ha pajat kvaliteten efter att de flyttade produktionen utomlands.

Att en del gummivaror har fått sämre kvalitet beror inte bara på att produktionen har flyttats, utan det beror minst lika mycket på att en del giftiga men bra tillsatsmedel i gummit som ska hindra åldring mm, numera är förbjudna av miljö- och hälsoskyddsskäl. Inom EU infördes det där förbudet 2006 (RoHS-direktivet), men man tycker ju att nu när det har gått 8 år sedan dess borde gummifabrikörerna ha kunnat få fram acceptabla ersättningar för de förbjudna tillsatserna.
De bekymmer som RoHS ställde till med inom elektronikindustrin löstes i stort sett fullständigt inom 2 år.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #22 skrivet: 14 sep-14 kl 10:34 »
Aha! Så där är lite av förklaringen. Men samtidigt kommer det upp nårgra frågor i mitt huvud då.

De två märkena som igen och igen framhävs som något med överlägsen kvalitet är tillverkade i Frankrike, så de borde omfattas av det där förbudet, ändå sägs de hålla länge. Är det bara ett slags rykte, en image som de  har byggt upp med marknadsföring, eller har de faktiskt kommit på ett mindre giftigt alternativ som funkar lika bra?

Eller fuskar de och använder de förbjudna ämnena ändå?

Faktiskt, på de sidor jag har vart runt på så nämndes åren 2006-2008 som de då Tretorn och Hunter blev dåliga. Om förbudet kom 2006 kan det ju hända att stövlar gjorda med gamla kemikalier hängde kvar i handeln ett tag, ungefär fram till 2008?

Är det över huvud taget någon vits i att satsa på dyra stövlar eller kommer de spricka efter nåt år ändå?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #23 skrivet: 14 sep-14 kl 20:30 »
Att en del gummivaror har fått sämre kvalitet beror inte bara på att produktionen har flyttats, utan det beror minst lika mycket på att en del giftiga men bra tillsatsmedel i gummit som ska hindra åldring mm, numera är förbjudna av miljö- och hälsoskyddsskäl. Inom EU infördes det där förbudet 2006 (RoHS-direktivet), men man tycker ju att nu när det har gått 8 år sedan dess borde gummifabrikörerna ha kunnat få fram acceptabla ersättningar för de förbjudna tillsatserna.
De bekymmer som RoHS ställde till med inom elektronikindustrin löstes i stort sett fullständigt inom 2 år.

Elektronikprylar blir fort gamla ändå, då utvecklingen är så snabb. Gummiprylar har kanske hållit för länge förut tycker gummiindustrin (gissar jag)?

De två märkena som igen och igen framhävs som något med överlägsen kvalitet är tillverkade i Frankrike,
Vilka märken?

Tretorn Scout är värdelösa. Plastiga. Tunga. Går sönder snabbt.
Tretorn Classic verkar hålla skapligt. Ser mer ut som gummi.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #24 skrivet: 14 sep-14 kl 20:35 »
Vilka märken?

Aigle och Le Chameau
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #25 skrivet: 15 sep-14 kl 09:21 »
Saker som håller en livstid?
Åhhhhh...!

Min  brödkavel är farmors gamla, hon föddes 1910
Kaffepannan till kokkaffet är från 60-talet, inköpt på loppis
Svärmors hemvävda kökshanddukar jobbar som gardin på toan, gjordes 50-talet

Kökssoffan är sådär en 80 år
Soffan i hallen är från 40-talet(tror jag)
Plättlaggen är mormors gamla, hon föddes 1905

Saftmajan är också från svärmor, inköpt på 70-talet kanske??

Detta är lite av allt begagnat i mitt hem, och som används regelbundet.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #26 skrivet: 15 sep-14 kl 10:38 »
Mormors gamla köttkvarn! Huqvarna Reliance nr. 8.

Kommer att hänga med många år till, kanske en knivslipning nån gång i framtiden annars är det bara att veva på! 


Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #27 skrivet: 16 sep-14 kl 21:27 »
Min Norrahammar 25, är installerad 1911 och kommer att hålla min tid ut.

Det ovanstående med köttkvarnen låter bra, för jag kom över en sådan, fast nr 10, som typ inte ser använd ut.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #28 skrivet: 18 sep-14 kl 21:19 »
Elektronikprylar blir fort gamla ändå, då utvecklingen är så snabb. Gummiprylar har kanske hållit för länge förut tycker gummiindustrin (gissar jag)?

Jag tänkte nog snarare på sån elektronik som är avsedd att hålla länge - t ex bilelektronik, industrielektronik, militär elektronik.

När det gäller gummikvaliteter så slog det mig att man har ju inte sett några tecken till att t ex gummiisolerade elkablar eller gummidetaljer till bilar (däck, skyddsbälgar för drivknutar och framvagnsdetaljer, motorfästen, slangar etc) skulle ha fått försämrad kvalitet efter 2006. Men det kanske är tillämpningar där man är mer benägen att betala lite mer för ett pålitligt material än vad stöveltillverkarna är.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #29 skrivet: 18 sep-14 kl 23:15 »
Jag har en kaffepanna (som jag inte använder eftersom jag inte dricker kaffe) som varit min mormors morfars och han föddes i mitten på 1800-talet. Det är lite häftigt tycker jag. Han kan ju ha haft kontakt med någon som levde på 1700-talet. Nästan så man blir snurrig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #30 skrivet: 19 sep-14 kl 07:35 »
Lätt att bli hemmablind, det här skrinet använder vi dagligen till nycklar, kvitton och andra braatthapryttlar, det har hållt i flera livstider  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #31 skrivet: 19 sep-14 kl 09:05 »
Vi har massor av ärvda saker som kommer att hålla hur länge som helst. Mycket av det vi har är vi tredje eller fjärde generationen som nu använder dem.
Grytor och pannor o våffeljärn till vedspisen. Jag tänker då närmast på dem som man tar bort ringarna på vedspisen i och sedan sätter man grytan i öppningen.
Många gamla enkla verktyg. Idag använder vi mest den elektriska varianten eftersom det går fortare och är mindre slitsamt men eftersom ingen vet hur framtiden ser ut är det skönt att ha dessa verktyg som en trygghet om elen skulle slås ut.
Även gamla saker som man hade vid framställning av kläder tycks hålla i evigheter. Vi har en uppsättning till att bereda lin, spinnrock, slända o dyl.
Vi har genom åren fått sakerna då gamla släktingar gått bort och ingen annan har velat ha grejerna. Förutom bruksnyttan så tycker jag det är en mäktig känsla att befinna sig mellan dåtida och framtida generationer och genom att spara en del av dessa saker håller man till viss del kunskapen från förr vid liv.
Ibland står man där med en sak som man aldrig sett användas och det kan då vara svårt att lista ut dess betydelse, där skulle en blogg/hemsida kunna hjälpa till med att förmedla kunskap runt föremålen.

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #32 skrivet: 19 sep-14 kl 09:23 »
Grytor och pannor o våffeljärn till vedspisen. Jag tänker då närmast på dem som man tar bort ringarna på vedspisen i och sedan sätter man grytan i öppningen.

Samma här.  :)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #33 skrivet: 19 sep-14 kl 09:46 »
Har en bergslagskammin som är från stadra 1901. Den kommer hålla en evighet. Tänker ofta på hur många den måste ha värmt under alla år.Den ska ha stått i detta torp hela torpets liv. Och den är fin o väldigt effektiv med.

Mitt torp är också något som hållit flera livstider. Med vissa reparationer o uppdateringar såklart. Kan nästan känna hur vist huset är efter alla år på samma plats med massor av människor som kommit o gått.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #34 skrivet: 19 sep-14 kl 14:01 »
På Svalbard hade jag ett gevär från andra världskriget, och det hade de flesta andra också. Tyskt.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #35 skrivet: 21 sep-14 kl 17:09 »
Lätt att bli hemmablind, det här skrinet använder vi dagligen till nycklar, kvitton och andra braatthapryttlar, det har hållt i flera livstider  :D
Ett riktigt läckert skrin....  :)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #36 skrivet: 21 sep-14 kl 17:15 »
Vi har massor av ärvda saker som kommer att hålla hur länge som helst. Mycket av det vi har är vi tredje eller fjärde generationen som nu använder dem.
Grytor och pannor o våffeljärn till vedspisen. Jag tänker då närmast på dem som man tar bort ringarna på vedspisen i och sedan sätter man grytan i öppningen.
Många gamla enkla verktyg. Idag använder vi mest den elektriska varianten eftersom det går fortare och är mindre slitsamt men eftersom ingen vet hur framtiden ser ut är det skönt att ha dessa verktyg som en trygghet om elen skulle slås ut.
Även gamla saker som man hade vid framställning av kläder tycks hålla i evigheter. Vi har en uppsättning till att bereda lin, spinnrock, slända o dyl.
Vi har genom åren fått sakerna då gamla släktingar gått bort och ingen annan har velat ha grejerna. Förutom bruksnyttan så tycker jag det är en mäktig känsla att befinna sig mellan dåtida och framtida generationer och genom att spara en del av dessa saker håller man till viss del kunskapen från förr vid liv.
Ibland står man där med en sak som man aldrig sett användas och det kan då vara svårt att lista ut dess betydelse, där skulle en blogg/hemsida kunna hjälpa till med att förmedla kunskap runt föremålen.
Jag gillar verkligen ditt tankesätt. Synd att man inte har plats till alla dessa gamla grejor som ingen vill behålla. Älskar "gammalt skit", oavsett om jag vet vad det är & hur det används eller inte har en aning.

Själv har jag mest äldre handverktyg som jag använder lite då & då. Ja just det, svampkorgen har många år på nacken & still going strong.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #37 skrivet: 21 sep-14 kl 23:07 »
Mitt keramikavloppsrör lär hålla huset ut. Dessutom har det en lite kul upphängningsanordning.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #38 skrivet: 21 sep-14 kl 23:23 »
Viskaforsdäcken på vår traktorvagn som tidigare var hästdragen. Förmodligen originaldäcken. Ett fick pumpas när vi köpte gården. Gick över trycket i de andra. Det var två år sedan. Jag vet inte hur länge vagnen stått. Brukar säga att man aldrig ska byta däck om de är gamla och ser bra ut. Även gamla cykeldäck kan hålla otroligt länge. Ett halvt sekel eller mer. Det är ganska otroligt men sant. Att säga att de håller i en evighet är dock att ta i. Det är att håna begreppet evighet. /Jan

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #39 skrivet: 22 sep-14 kl 04:29 »
Saker som håller...hmmm

Verkstaden är full med sådant. Allt fungerar och är i bra skick även om det mesta är reparerat många gånger:
-Stenberg snickerikombi från 1957
-Naula stämborrmaskin från slutet på 1940-talet
-Unitor likriktarsvets från 1960-talet
-Arboga pelarborrmaskin troligen från 1970-talet.
-Metabo handborrmaskin troligen från 1960-talet
-Alimak elektrisk slipsten gissningsvis från 1960-talet
-Koneteollisuus smärgel. Okänd ålder men knappast senare än 1970-talet.
-Senaste nytillskottet som ännu inte är i drift är en klyvsåg tillverkad av Chemnitzer Werkzeugmachinenfabrik år 1885. Den har alltså hållit i 129 år redan och nu är det dags för nya lager. Det syns att lagren aldrig har blivit bytta tidigare. Efter det och litet andra småreparationer och modernisering med nya skydd ser jag ingen orsak till att den inte skulle kunna snurra i 100 år till i deltidsanvändning....... faktiskt så man blir litet imponerad av hållbarheten.
-Dessutom har jag en massa handverktyg varav en del börjar bli till åren.... mycket är från början på 1900-talet och en del är säkert från 1800-talet och det kan rentav hända att något av de gamla handsmidda verktygen är ännu äldre. Allting är i full användning.

Traktorn är en Massey-Ferguson 165 från 1971. Bilen en Opel kadett från -84. Båda fungerar bra och är fortfarande i gott skick.

Skrivbordet jag sitter vid just nu är från början på 1920-talet. Mormorsfar var slöjdlärare och snickrade det som firabel i skolans slöjdsal under ett sommarlov. En hel del möbler är från 1800-talet. Kökssoffan skaffade farfarsfar och hans första hustru då de var nygifta på 1880-talet någon gång. Stora skåpet fick morfars föräldrar tag på begagnat av en rysk familj som flyttade hem då Finland blev självständigt år 1917 eller 1918. Mormorsfarmors väggklocka från mitten på 1800-talet gick ännu på 1980-talet men nu är trädelarna i urverket uppnötta och jag är dålig på urmakeri.
Riktiga trämöbler går att reparera nästan i det oändliga.

Den ena plättpannan är ett krigsbyte från andra världskriget och gjutjärnsstekpannorna har ärvts i flera generationer så jag vet inte hur gamla de är. Den stora plättpannan gjorde morfarsmorfar som firabelarbete på Fiskars bruk någon gång i slutet på 1800-talet.

Ylletröjorna som jag går med till vardags på vintrarna har varit morfars. Mormor stickade dem i början på 80-talet.

Egentligen är slitochslängsamhället helt absurt..... tänk vad saker kan hålla länge om de är bra kvalitet från början och blir någorlunda väl skötta...... fast somliga påstår att jag är ett hot mot den ekonomiska tillväxten i landet;)
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser