Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saker som håller en livstid  (läst 17631 gånger)

andebratt

  • Inlägg: 8
Saker som håller en livstid
« skrivet: 04 maj-14 kl 01:54 »
Som många andra här inne, så försöker jag att hålla nere på inköpet av prylar. Men jag gillar saker som håller vad de lovar och varar en livstid. Därför undrar jag om någon har tips på en blogg eller hemsida om saker som bevisligen håller år efter år, eller som kan lämnas in och repareras. Det kan vara en sida på svenska eller engelska.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #1 skrivet: 04 maj-14 kl 09:13 »
Varför skulle man organisera en website bara om sådant? Är det inte i så fall bättre att göra en lista t ex i denna tråd? Och vad är det för typ av prylar som du syftar på? Husgeråd? Verktyg och redskap? Hemelektronik? Kläder? Byggnader? Fordon?

Mitt bästa råd i det fallet är att studera vilket hushåll som helst för att se vilka sorters bruksföremål som har överlevt tidens tand och fortfarande är fullt användbara efter flera tiotal år. Sådana saker kan man gärna fortsätta använda och om de behöver nyanskaffas så gör man lämpligen det på välgörenhetsloppisar (typ Erikshjälpen).

Beträffande att "lämna in" saker för reparation så är ju det framför allt en ekonomisk fråga. Det bästa är ju om sakerna överhuvudtaget inte går sönder. Och som regel är det en bättre lösning att själv hålla sig med kompetens för att reparera det som går sönder i hushållet, det blir dyrt i längden om man ska köpa sådana tjänster stup i kvarten.

Ett annat problem är att när man väl vet att en produkt håller måttet efter låt säga 20 eller 50 år, så är det inte säkert att den längre tillverkas.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #2 skrivet: 04 maj-14 kl 09:25 »
Det brukar vara saker som är enkla som håller.  Tex en hammare med träskaft. Gjutjärnsstekpannor ( jag har mormors...) och dylikt.
Elektroniska saker, och väldigt tunna kläder håller väldigt sällan i många år.

Möbler i massivt trä håller längre än om det är spånskivor.   Handtag i metall håller längre än i plast. Etc etc.

När det gäller kläder så får man lära sig att bedöma tygerna olika material håller olika länge. Gå det upp i sömmarna så är det ju bara att sy en gång till, värre är om tyget är ömtåligt för då går det ofta sönder BREDVID om man sytt på en lapp.

Jag sitter och funderar på vilka saker vi själva har som är ordentligt gamla. Soffbordet. köksmöblerna och vår buffe' är sånt som mina föräldrar köpte när de gifte sig, i en bättre möbelaffär, dansk design och i massivt trä. Mina föräldrar gifte sig i mitten av 1960-talet. Så de grejerna är mer än 40 år gamla. Vår ena loksele är säkerligen kring de 50-60. Vårt "nyaste" jordbruksredskap en hästdragen kultivator/radrensare är troligen fr 1930-40 talet. ( Bara metalldelar). Sen ligger här en del gamla verktyg, och vi har en del riktigt gammalt porslin, bla ett engelskt uppläggningsfat fr ca 1860. Jag har en cykel som nog är minst 30 år.
« Senast ändrad: 04 maj-14 kl 09:31 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #3 skrivet: 04 maj-14 kl 09:26 »
Här testas olika saker >>> http://www.radron.se/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #4 skrivet: 04 maj-14 kl 10:30 »
Första generationens elsymaskiner är i det närmaste oförstörbara, förutom ens tår och rygg när man ska flytta på dom.

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #5 skrivet: 04 maj-14 kl 11:09 »
Vilken kul tråd! Jag håller definitivt med senaste skribenten! Jag har min mormors symaskin, en Husqvarna med 60 år på nacken, men då får man ju inga trikåsömmar utöver sicksack (men det finns ju tvillingnål!)
Jag har en spinnrock som är över hundra år gammal också....
På det textilia området kan ju även nämnas metallstickor! Håller i evighet! Numer stickar jag mest med rundstickor, och där tycker jag faktiskt de moderna är överlägsna, men behöver jag komplettara upp strumpstickorna tex kollar jag alltid loppis först!

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #6 skrivet: 08 maj-14 kl 09:52 »
Min ABC800-dator är fortfarande hel och fungerar precis som ny från tidigt 80tal. Något att satsa på för den som går i datorköpartankar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #7 skrivet: 08 maj-14 kl 10:09 »
Och det är den datorn du sitter och surfar med nu 8) ?

Här i huset finns en Electrolux-Assistent, förmodligen från 1950-talet, eftersom bakredskapen är av trä. Funkar fint :) !
Finnes oxå en Volvokombi som passerat 50 000 mil, borde duga till någons livstid, iaf!

Själva huset är många livstider gammalt. Gammeldelen av lagården är byggd efter Laga Skiftet - men det syns att den bara är flyttad från sin ursprungliga plats, så hur många livstider blir det?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #8 skrivet: 08 maj-14 kl 11:43 »
Min farmors gjutjärnsstekpanna har jag lagat mat i de senaste 22 åren oc innan dess hade hon fixat åtskilliga måltider under kanske 40 års tid som hon hade den.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #9 skrivet: 08 maj-14 kl 11:45 »
Jag har haft eget hushåll i drygt 25 år. Och vad har jag kvar från starten? Några plastgrejor av rejäl kvalitet från Hammerplast o Tupperware, skålar av glas o keramik, rostfria saker och sånt. Köksmöblerna och gungstolen har jag inte haft så länge, men fick dom av en som ärvde dom efter sina föräldrar och hon sa att dom är från 40-talet. Mitt skrivbord här är troiligen 50-tals. Av dom elektroniska grejorna är det nog hårtorken som är äldst för den har jag haft sedan jag var ca 14 år. Hade skaffat mig en pudel och då den första torken brann så köpte jag en av märket Braun för jag tänkte att det märket är känt så den kanske håller - och det gör den ju. Så nyss köpte jag en vattenkokare av det märket. Ska bli roligt att se om den hänger tills jag blir pensionär.

albrekta

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #10 skrivet: 08 maj-14 kl 13:13 »
Gamla bestick, slevar o.d. håller betydligt bättre än nya. Köper alltid från loppis, särskilt gamla träredskap. Ingen vill ha dem och de är skitbra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #11 skrivet: 08 maj-14 kl 13:34 »
Japp, rostfritt och gjutjärn från hjälporganisationerna, både bra, billigt och hållbart.

Min grålle är nog bortåt 10 år äldre än vad jag är, och med en skaplig nedförsbacke och sommarvärme kommer den nog att kunna vända jord när jag ligger däri.

Conquest

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #12 skrivet: 04 sep-14 kl 13:53 »
Min vedpanna är från 1953, en Norrahammar NG0. Den finns i min bostad som är en gammal skola och har ett förflutet som kol och koks, olja och de senaste 34 åren som vedpanna. Den kramar värmen ur veden som ingen annan min sotare ser. Ca 170 grader rökgastemp.
Ja Tupperware håller ju evigt och har man inte misskött dem, får man nya produkter om de får fel, eftersom de har evighetsgaranti. Ett bra loppistips! Annars är det inte alltid bra med lång hållbarhet eftersom utvecklingen går framåt. Vad hjälper det att en 30 år gammal Miele tvättmaskin fungerar än, när en ny billig maskin sparar 80% i vatten och ström jämförd med den. Och tvättar renare.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #13 skrivet: 04 sep-14 kl 14:06 »
Tanken har aldrig slagit dig att du eldar för kråkorna? Det hade nog varit nyttigt om du försökte få till en bättre värmeväxling.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #14 skrivet: 08 sep-14 kl 13:02 »
Annars är det inte alltid bra med lång hållbarhet eftersom utvecklingen går framåt. Vad hjälper det att en 30 år gammal Miele tvättmaskin fungerar än, när en ny billig maskin sparar 80% i vatten och ström jämförd med den. Och tvättar renare.
Redigt så bra är det inte, nyare tvättmaskiner drar visserligen mindre el och vatten, men de både tvättar och sköljer sämre eftersom de är så energisnåla. Behåll du din 30 år gamla Miele om den fungerar!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #15 skrivet: 08 sep-14 kl 20:09 »
Det har blivit svårare att bedöma kvalitet på många varor tycker jag. Designen har utvecklats - på ytan! Industrin blir allt duktigare på att göra saker sämre utan att det märks. Företag och märken försvinner snabbare och ersätts av nya intetsägande. Problem kanske särskilt med kläder inkl. skor. Det har blivit svårt att köpa grejor som håller utan att betala övermåttan för fina märken (om ens det hjälper). Iofs har det varit svårt att köpa bra kläder så länge jag hållit på (sen 1970-talet), men jag tycker det har blivit svårare. Allt möjligt med gummi gäller samma sak för, t.ex. bildäck och gummistövlar. Mycket plastskit eller vad det är som är svårt att genomskåda, tycker jag. Inga riktiga läderskor längre utan ihoplimmade grejor av delvis läder, delvis syntet, som kan vara rätt bra att använda, men ofta håller sämre än de gjorde förut och är svårare att laga.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #16 skrivet: 08 sep-14 kl 20:13 »
 Min fasta telefon, i mitt hus finns telefonen kvar som man fick av televerket när det infördes automatisk telefon 1968, det är en grå dialog från LM Ericsson. Dock har jag just sagt upp mitt fasta teleabbonemang så nu behövs den inte längre.

 Telefonen är alltså46 år gammal, hur länge håller de nya?

allternativaren

  • Gäst
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #17 skrivet: 08 sep-14 kl 20:27 »
Min fasta telefon, i mitt hus finns telefonen kvar som man fick av televerket när det infördes automatisk telefon 1968, det är en grå dialog från LM Ericsson. Dock har jag just sagt upp mitt fasta teleabbonemang så nu behövs den inte längre.

 Telefonen är alltså46 år gammal, hur länge håller de nya?
Men var för betala för något som an inte ens ringer upp?

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #18 skrivet: 12 sep-14 kl 22:51 »
Det har blivit svårare att bedöma kvalitet på många varor tycker jag. Designen har utvecklats - på ytan! Industrin blir allt duktigare på att göra saker sämre utan att det märks. Företag och märken försvinner snabbare och ersätts av nya intetsägande. Problem kanske särskilt med kläder inkl. skor. Det har blivit svårt att köpa grejor som håller utan att betala övermåttan för fina märken (om ens det hjälper). Iofs har det varit svårt att köpa bra kläder så länge jag hållit på (sen 1970-talet), men jag tycker det har blivit svårare. Allt möjligt med gummi gäller samma sak för, t.ex. bildäck och gummistövlar. Mycket plastskit eller vad det är som är svårt att genomskåda, tycker jag. Inga riktiga läderskor längre utan ihoplimmade grejor av delvis läder, delvis syntet, som kan vara rätt bra att använda, men ofta håller sämre än de gjorde förut och är svårare att laga.


Håller med. Och märken som är kända för kvalitet lägger om produktionen för att spara pengar och så pajar kvaliteten.

Elektronik, skor och kläder är svårast.

Min gamla nokiatelefon höll i 10 år. Den nya höll i 6 månader. Sen fick jag en samsung smartphone i julklapp och den är väl gammal efter dagens mått, men jag gillar inte dagens mått.

För några år sen köpte jag ett par vinterskor som pajade ungefär halvvägs in i första vintern. Skomakaren sa till mig att köpa läderskor nästa gång för syntet går inte att göra riktiga lagningar på, och det lyssnade jag på. Dessutom gjorde jag en rejäl hemläxa och det här är vad jag kom fram till:

http://www.skramtraskskon.com/
http://www.dockstasko.com/shop.php
http://www.kero.se/
http://knulp.se/category/sortiment/knulp/
http://lundhags.se/kangor/
http://www.kavat.com/
http://nesnalobben.no/

Det finns några spanska kvalitetsmärken också, men jag behöver skor för nordiskt klimat. Norska sälskinnsdojor verkar också kunna hålla länge, men norrmän är så dåliga på att berätta hur, var och av vad saker tillverkas. Använder de tex. krom i garvningen? Jag fick aldrig svar på mailen som jag skickade.

Så då blev det ett par skråmträsk lågskaftade ofodrade "alroundskor" och Kavat högskaftade ullfodrade vinterskor. Har ju inte haft dem så länge, men längre än de syntiska i alla fall. De visar inga som helst tecken på att slitas ned och det är läder så skomakaren kan laga dem om/när det behövs.

Jag har även ett par Meindl vandringskängor från 2004. Efter 10 år har sömmarna börjat visa tendenser på att spricka upp, men ännu inte sönder. Och när det händer hoppas jag kunna sy ihop.
Kängorna 1999-2004 var också Meindl, men en lättare, tunnare modell. När de kasserades hade jag redan fått sy ihop sömmarna flera gånger.
 
Skidpjäxorna av läder köpte jag för 400kr på rea nån gång runt 2000-2001 eller så. De har vart på många fjäll. Har inga planer om att kassera dem. Märke Crispi om jag minns rätt.

Är även lite nyfiken på dessa skidor: https://ronningski.no/
Norsktillverkade, vackra, helt av trä! Men behöver inga nya skidor än på ett tag. Fisher är det jag har. 10 år. Repiga som fan, men det gör inte så mycket när man ska gå i fjället.

Däremot är kabelbindningar av märket Chili kända för att paja. Kan visserligen lagas med hjälp av några små reservdelar, men tråkigt ändå. Det var helg och fint väder och jag hade kämpat mig upp för en glaciär, precis lagom brant för mina halvdanna telemarkfärdigheter. Solen sken och det skulle bli en härlig, fin och mjuk nedåkning. Trodde jag. Kabeln gick av i första svängen och jag fick gå ned! :( :( :(

Nu är jag ute efter gummistövlar. I flera jakt- och friuftslivsforum nämns de franska märkena Aigle och Le Chameau som säkra kort. Många berättar att de har såna stövlar som har hållt länge, länge. Men jag hittade också en blogg där en person klagade på att Aigle sprack efter några månader, och le chameau verkar ha blivit nån slags modegrej, skoaffären skryter om att massa kändisar har dem, så är rädd man betalar för kändisfaktor istället för kvalitet.

Tidigare klassiker som Hunter och Tretorn ska tydligen ha pajat kvaliteten efter att de flyttade produktionen utomlands.

Nudie jeans har jag också köpt några par av. De är inte så gamla, ett år eller två. Men de ser och känns rejäla ut och visar inga som helst tecken på att slitas ut. Till skillnad från de från HM. De har spruckit i grenen och tyget är så tunnt och slitet att det nog inte går att laga.

Till nyligen använde jag en sån där hårborste med piggar som sitter i en gummikudde. Men gummit brukar bli trött och så ramlar det ut eller så ramlar piggarna ut. Nu har jag en solid träkam. Den är ganska ny, men har svårt att föreställa att den någonsin kommer slitas ut av normal användning.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Saker som håller en livstid
« Svar #19 skrivet: 13 sep-14 kl 00:03 »
Första generationens elsymaskiner är i det närmaste oförstörbara, förutom ens tår och rygg när man ska flytta på dom.

Vilka menar du då? Jag har en singer från 30-talet och den gillar jag bättre än husqvarnan från 90-talet och det skiljde 10 tusen kronor i pris mellan dessa. Singern syr snyggare söm också, konstigt nog.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser