Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta till landet.  (läst 14439 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta till landet.
« Svar #20 skrivet: 04 mar-14 kl 06:49 »
Det är sällan så tyst som man tror. När det inte blåser och dånar i träden så inser man att luftrummet är fullt av flygplan när man kommer ut från stadens brus.
Ja, skall det bli helt tyst måste man nog långt upp i fjällen. Jag bor avsides men förutom flygplan hör jag också bilar, tåg, traktorer, kor och skällande hundar beroende på vilket håll vinden kommer från. Fullständigt tyst blir det inte.

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: Flytta till landet.
« Svar #21 skrivet: 04 mar-14 kl 07:04 »
jag bor 6km ut i skogen utan grannar,ca 2 mil från närmaste stad. utan körkort i ett gamalt timmrat torp.
allt går bara man vill :D Ensam blir man sällan,här har jag jägare som ränner i tid och otid,alltid vänner på besök och massa djur.

skulle aldrig flytta in till stan igen :D

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #22 skrivet: 04 mar-14 kl 07:34 »
Runargul; haha! Deal. Står du ut med att bo på åtta kvm så...
Och torpfröken, underbart klantig tjuv. Det blir nog till att skaffa farlig hund om jag skabo så. För det ska jag.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Flytta till landet.
« Svar #23 skrivet: 04 mar-14 kl 08:48 »
1,5 timmes pendling, enkel väg är långt. Jag hade det, sedan flyttade min arbetsplats och då blev det 2 timmar... 1,5 timme är bättre... Finns det möjligheter att söka jobb närmare? Själv försöker jag komma ner till bara 1,5 timmes pendling. Närmare är svårare att komma...

Vi flyttade tillbaka till min sambos rötter. Att ha några känningar i trakten är väldigt bra när det gäller att veta vart man ska vända sig och dessutom ha lite kontakter gratis. Men vi har också fått många nya vänner. Flera av dem har jag plockat upp härifrån Alternativ!

Om du gillar hundar så tror jag att det är bra att ha, om inte annat för att känna sig säkrare. Jag tycker oftast att landet känns säkrare än stan. Särskilt om man har lagom nära grannar som man kommer överens med.

Jag tycker det är ett bra tips att inte skaffa djur första året. Vi skaffade får, och de flyttade in strax innan vi gjorde det. Inget var färdigt, vi ligger fortfarande steget efter. Ha en sommar själv och skaffa sedan något mindre, som höns, ankor eller kaniner.

Lycka till med dina val!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Flytta till landet.
« Svar #24 skrivet: 04 mar-14 kl 10:46 »
8 m21
Toppen,mindre yta=mindre ägande=gillar ;)
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Flytta till landet.
« Svar #25 skrivet: 04 mar-14 kl 10:52 »
1,5 timmes pendling, enkel väg är långt. Jag hade det, sedan flyttade min arbetsplats och då blev det 2 timmar... 1,5 timme är bättre... Finns det möjligheter att söka jobb närmare? Själv försöker jag komma ner till bara 1,5 timmes pendling. Närmare är svårare att komma...

Jag bodde i mitt torp året om några år när jag var runt 20, utan körkort, en cykeltur på 8 km till bussen och drygt 2 timmar till jobbet. Jag hade dåligt med pengar och försökte hålla varmt utan använda för mycket el. Mitt torp ligger mycket enskilt, men rädd var jag inte. Däremot blev det för tungt att bo där och pendla,jag frös och slet och kände mig mycket ensam. Jag for rätt illa.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Flytta till landet.
« Svar #26 skrivet: 04 mar-14 kl 13:45 »
Bor på landet med man och barn. På vintern är det ca 600m till närmsta granne. Maken jobbar borta mycket så när barnen var små undrade många kompisar om det inte var otäckt att vara hemma "själv" men, nä jag är mer rädd i en stor stad om kvällar och nätter än här ute. :)

Pendla är jobbigt så bra om du kan jobba hemifrån något eller dra ner på antal dagar. Billigast uppvärmning är med ved och en rörspis håller värmen bra när man fått in tekniken. Man får inte plocka ved i grannens skog utan att fråga först och tänk på att det är mycket jobb att få ihop vinterns ved om man ska göra allt jobb från scratch så att säga.
Men, som någon annan var inne på kan det vara bra att komplettera med en luftvärmepump så att man alltid har en grundvärme att komma hem till utan att det kostar skjortan.
Om du verkligen är intresserad av huset kolla upp vad det skulle kosta att få dit en infiltrationsanläggning så du inte får en obehaglig överraskning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #27 skrivet: 04 mar-14 kl 17:23 »
Lockfågeln, lite nyfiken på vad som gjorde att du "stod ut"? Var det annat som drog, eller bara svårt rent praktiskt/ekonomiskt att lämna det livet? Eller var det drömmen som höll dig kvar?

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Flytta till landet.
« Svar #28 skrivet: 04 mar-14 kl 18:46 »
Lockfågeln, lite nyfiken på vad som gjorde att du "stod ut"? Var det annat som drog, eller bara svårt rent praktiskt/ekonomiskt att lämna det livet? Eller var det drömmen som höll dig kvar?
jag stod inte ut utan flyttade till storstan, men har torpet kvar som helg och semesterboende, dock tänker jag väl att jag någon gång vill bo där på riktigt igen.

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #29 skrivet: 04 mar-14 kl 18:54 »
Ok jag förstår. Frågade för att  det stod att du bodde sådär i några år. Ibland har man ju inget annat val.

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Flytta till landet.
« Svar #30 skrivet: 04 mar-14 kl 19:28 »
Efter en separation för drygt tre år sen, flyttade jag till ett torp mitt i skogen. Det har jag inte ångrat en sekund. Torpet är i hyfsat skick så jag har inte behövt göra så mycket renoveringar.
Har lite mark så jag kan odla lite, men det har inte blivit av än. Katter och höns har jag.
Elvärme, men har också vedspis i köket och brasinsats i kammaren. Ved köper jag kapad och klar, får klyva den lite till.
Det är 800 m till närmaste granne och jag bor längst in på vägen.

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #31 skrivet: 04 mar-14 kl 20:25 »
Enetkarin. Låter helt underbart. Pendlar du till jobbet? Är det långt?

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Flytta till landet.
« Svar #32 skrivet: 04 mar-14 kl 23:32 »
Pendlar, men det är bara 3 mil ... tar mellan 30 och 45 minuter beroende på väder och väglag. Har gått ner i arbetstid och jobbar nu tre dagar i veckan :)
Det är underbart, att komma hem till tystnaden och stillheten och bara vara ... Sen måste man se till hönsen och bära in ved och skotta snö ibland och klippa gräs ibland och få strömavbrott ibland och kolla på småfåglar och rådjur ... och bara vara :)

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Flytta till landet.
« Svar #33 skrivet: 05 mar-14 kl 00:47 »
Jag köpte mitt lilla hus mitt ute i skogen för tio år sen till sommaren, när jag var 29 (vilket borde gör mig till ... 27...nu? ;) Det fanns inget vatten, men badrum byggdes och brunn borrades. Det ligger inte i samma prisklass som det du tittat på, men i Värmlandsskogarna är det inte så dyrt... Det är ca två mil in till Karlstad, alldeles lagom. Nu har jag visserligen en son som är snart åtta, så jag bor ju inte helt själv:) Jag har en luftvärmepump som håller huset på en grundtemperatur på 16 grader ca, sen eldar jag. Jag har en vedspis i köket och har även satt in en kamin i vardagsrummet. Huset är inte så stort så det värms upp snabbt om man eldar.

Jag tycker det låter dyrt med 900.000 med den standarden, men å andra sidan vet jag ju inte var det ligger. Du måste ävn tänka på kostnaderna för att pendla. Ska du köra 20 mil om dagen blir det minst 4000  i månaden i bensin, plus att du har tre timmar restid varje dag. Om du kortar ner din arbetstid till 80% så kommer du ändå vara hemifrån längre tid än om du jobbade heltid.

Det är mycket att tänka på, men hus går att sälja om det skulle visa sig att det inte funkar, och lägenheter finns det att köpa nya. Det är underbart att på så här under sommarhalvåret, men jag är den förste att erkänna att jag flera gånger varje vinter,-när det snöar som värst och man håller på att bryta ryggen av sig när man skottar fram bilen, för att sedan bryta den en gång till när man måste hämta-, tänker att nu får det fan vara nog, jag måste ha något feli huvudet som står ut med det här, nu jävlar säljer jag skiten och hyr mig en lägenhet. Men det går över, tio minuter senare har man glömt det. Det är värt det.

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #34 skrivet: 16 mar-14 kl 21:11 »
Tack Annamax! Det där med luftvärmepump verkar ju mer eller mindre nödvändigt...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta till landet.
« Svar #35 skrivet: 16 mar-14 kl 21:20 »
Eller en vedpanna med acktankar, så håller sig också huset varmt medan man är borta.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Flytta till landet.
« Svar #36 skrivet: 27 apr-14 kl 12:36 »
Hur gick det? Blev det något torp?

Nyckel1

  • Inlägg: 8
SV: Flytta till landet.
« Svar #37 skrivet: 03 jan-15 kl 18:52 »
Hej. Nej det blev inget. Var inte redo att ta steget och fixa allt med försörjning osv på en gång.  Och nu är det sålt till någon annan. Drömmen lever vidare dock.   Har bestämt mig för att leta hyreshus och försöka provbo och att ta körkort.  Ett litet steg mot min dröm att bli torpägare. Det känns allt för ogörligt om jag inte kan ta mig ngnstans...

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Flytta till landet.
« Svar #38 skrivet: 04 jan-15 kl 10:12 »
Körkort är bra att ha "på landet".

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta till landet.
« Svar #39 skrivet: 04 jan-15 kl 10:17 »
Körkort är bra att ha "på landet".
Tvärtom, det behövs inte på landet eftersom det inte finns några poliser där. Går lika bra att köra utan  (:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bröd, Radar, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser