Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217231 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1740 skrivet: 10 okt-18 kl 23:44 »
 :D...Hur går det odlare tro....Hård torka i år...Min erfarenhet är det inte är easy att ta kål på en tobaksplanta...Kan ha blivit en bra kvalitet i värmen...Tittar man på tobaken politiskt så kan det nog vara läge att odla rejält och lägga ett lager på vinden  :D ...Liksom lite tjafs om olagliga snusfabriker  :D ...Råtobak får inte säljas...Vad blir nästa steg...

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tobaksodling
« Svar #1741 skrivet: 12 okt-18 kl 18:34 »
Nån som har en tidig sorts frö som kan passa i mellersta Sverige? Har lyckats med Early burly tidigare men hittar dom inte längre.

Dumlemumriken

  • Inlägg: 2
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1742 skrivet: 15 jul-19 kl 18:59 »
Här verkar det inte vara så värst aktivt, men låt oss pröva ändå:

Någon annan som har fått brunröda fläckar på sina blad? Några av mina Cuban Havana 142 har fått missfärgningar på bladen.

De som är drabbade ligger i halvskuggigt läge. Landet var gräsmatta tills i vår, men jag satte dit ca 250 liter Blomjord, kan det vara någon som äter på rötterna? Det är endast Havanan som är drabbade, och endast I samma del av landet.

Det är endast några få blad på olika plantor som ser ut så här. Det ser ju ut som någon sjukdom. Borde man plocka bort de drabbade bladen?

Bild på ett blad i länken nedan:
https://1.bp.blogspot.com/-ny5nPlIfDE4/XSt2fzFWW3I/AAAAAAAAAH4/ubqAnQdzWk8s1Iqj_uj44qURw8GRHO4LwCLcBGAs/s1600/20190713_154537.jpg

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1743 skrivet: 15 jul-19 kl 23:56 »
....Finns ju otaliga sjukdomar som dom kan drabbas av...precis som potatis... Är kanske bara att avvakta och se om det blir för konstigt och då eventuellt agera... Annars räcker det väl att ta bort växter som blir helkonstiga...Och det ser man vill jag lova...Typ förkrympta och förvridna plantor.

Dumlemumriken

  • Inlägg: 2
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1744 skrivet: 21 jul-19 kl 20:01 »
Det verkar som om jag har förväxlat sjukdom med mogna blad. ::) Havana 142 mognar tydligen på 55 dagar så idag då jag kollade runt i landet så hade de flesta nedre bladen på havanaplantorna fått likande utseende. Vissa av bladen hade till och med börjat torka. Så nu har första skörden gjorts. Nästa skörd är det de bättre och större bladen.  :)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tobaksodling
« Svar #1745 skrivet: 14 okt-19 kl 17:44 »
Hej. Undrar igen om nån kan ha frön från nån tidig variant?

cmk

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Tobaksodling - byta fröer
« Svar #1746 skrivet: 13 apr-22 kl 15:15 »
Hej, jag är ny på detta forum, så jag ber om ursäkt om jag missat om detta finns (borde finnas) på annan plats.

Eftersom tobaksplantor ger en hel del frö, så gissar jag att de flesta sitter på ett förråd som skulle räcka till att förse en mindre stad med snus. Därför undrar jag om det finns någon som skulle vilja byta/ha lite fröer, och som kanske kan erbjuda andra varianter tillbaka.

Själv sitter jag på;

* Havana 142
* Criollo 98
* Wisconsin 901
* Lancaster Seedleaf
* Habano 2000 (men plantorna blev konstiga förra året, undrar om de plantor jag fick fram kanske hade blivit en korsning)
* Ospec Turkisk/Orientalisk (fick ett par plantor från en bekant som varit i Turkiet och tagit med lite frön hem).

Även om det är lite sent att sätta frön nu för att få någon riktigt bra produktion, så kunde det vara kul att testa en snabbväxande/-mognande Burley o/e Virginia. Kanske även nån Rustica för att få lite tryck i snuset.

Mvh

cmk

MattiasR

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Är detta mögel
« Svar #1747 skrivet: 21 okt-22 kl 21:38 »
Hej,

jag försöker sparka liv i den här tråden... Är total nybörjare på detta. Håller just på med min första skörd.

Jag har lagt bladen i höger med en handduk över för att de ska gulna innan jag hänger upp dem på tork. Vet inte riktigt hur länge de behöver ligga så. Är det OK om det finns en del grönt kvar på bladen?

Nu till min egentliga fråga: Är det mögel på bladet på bilden?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tobaksodling
« Svar #1748 skrivet: 22 okt-22 kl 09:08 »
Titta på bladet från sidan, ev med lupp eller mikroskop, då ser du tydligt om det är något ludet som sticker ut från ytan.

MattiasR

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1749 skrivet: 22 okt-22 kl 10:53 »
Titta på bladet från sidan, ev med lupp eller mikroskop, då ser du tydligt om det är något ludet som sticker ut från ytan.

Nä, inget luddigt så då är det nog OK. Tack för hjälpen!

MattiasR

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1750 skrivet: 22 okt-22 kl 13:37 »
Nästa fråga. Hur länge ska jag låta bladen ligga i högar innan jag hänger dem på tork? Hur gröna/gula/bruna ska de vara när jag hänger upp dem?


cmk

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1751 skrivet: 26 okt-22 kl 22:03 »
Nästa fråga. Hur länge ska jag låta bladen ligga i högar innan jag hänger dem på tork? Hur gröna/gula/bruna ska de vara när jag hänger upp dem?

Jag skulle inte låta de bladen som är på bilderna ligga på hög längre. Vissa blad går från grönt -> gult -> brunt jämnt över hela bladet, och på andra sker det fläckvis. Men det KAN vara så att de bruna fläckarna är begynnande förmultning. Jag tycker att det ser ut så - speciellt på andra bilden. Om fläckarna känns 'blöta' och bladet lätt går sönder där (alltså jättelätt att sticka igenom ett finger/penna), så kan det vara så. Obs, det är ingen fara om det inte blir mer än vad det är på bilderna, man kan ju rensa bort de bitarna om man är orolig. Men ska man göra snus så skulle jag inte vara så himla petig. Men låt det inte förmultnas mer.

Annars, rent generellt, så brukar jag hänga på tork när det bara är lite ljusgrönt längs mittnerven. Men det beror nog lite på vilken sort man har odlat, hur mycket näring man har gett, hur moget bladet varit vid skörd osv. Därtill kommer luftfuktighet och temperatur som påverkar hur snabbt bladet torkar och hur snabbt 'color curing' processen går. Många variabler är det.

Om det här är det första året, så KOMMER du att göra en del misstag, och du KOMMER att få kassera en del av skörden. Men nästa år så kan du bättre.

cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
SV: Tobaksodling
« Svar #1752 skrivet: 11 dec-22 kl 16:10 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser