Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaks beredning och torkning  (läst 22892 gånger)

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
Tobaks beredning och torkning
« skrivet: 02 maj-13 kl 08:48 »
Hur bereder och använder ni tobak?

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #1 skrivet: 02 maj-13 kl 09:08 »
Min beredning er som följande: torkning av bladen, i början brukade jag bambupinnar som jag hängde dom upp på, men har gått över till ståltråd (mycket mindre arbete) hänger upp bladen med en luftfuktare och värmelampor med termostat (kan bli kalt på hösten) efter ca. 4-6 veckor er bladen bruna och tack vare luftfuktaren inte för torra.
Tar ned bladen och buntar dom samen ca. 10-15 blad efter tobakssort .
Lägger dom i en sopsäck, sprayar dom med lite vatten för att dom inte ska torka ut i fermenterings-processen,  pressar sopsäcken ned i en gryta,
Denna grytan blir placerat inne i en kammare i frigolit med varmlampor.
Har också en eller två temperaturmätare, en inne i själva tobaken. för å ha någorlunda koll på värmen.
Efter en månad så är det dags med vidare förädling, i mitt tillfälle cigarr-produktion. ;)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #2 skrivet: 02 maj-13 kl 09:44 »

 Jag sköljer av alla blad under köks eller tvättställskranen från ohyra + insekter som fastnat på dom.

 Ifjol som förstaårsodlare vek jag bara bladen över flera linor jag spänt upp i lägenheten för att låta dom torka , som här såg ut .....hade t.o.m 3 civilare här som trodde här försigick oegentligheter   :o

 Sen fick dom bara hänga där och torka bäst dom ville , försökte ta blad allt eftersom de blev så bruna som möjligt.

 Efter det åkte de ner i en köttkvarn och var väldigt lätta att mala ner till tobakspulver som senare då blev väldigt gott snus , det bästa sen 1997....
 1 kilo pulver blandar jag nu med först 1,3 L vatten+50 gram salt som löses upp i vattnet , blandar alltid ordentligt , allt pulver måste vara blött.
 In i ugnen i 24 timmar på 90 grader
 Ut ur ugnen och löser upp 50 gram natriumkarbonat i 0,7 L vatten och häller det över tobaksmassan och blandar med en typ sked.
 In i ugnen igen för de sista 12 timmarna i en plastburk med lock på.
 Tar ut burken som då får svalna ner till rumstemperatur innan jag kanske blandar i en påse glycerol för att få det hänga ihop lite bättre.
 men oftast behöver jag inte göra det på egenodlad tobak , det blir lika bra utan.
 Oftast kan jag använda det nya snuset med en gång och det brukade vara väldigt gott.


  Mvh , Rustica1962

jordmodern

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #3 skrivet: 06 maj-13 kl 23:54 »
Modererat bort personangrepp och otrevlig ton. Det som rör odling hör hemma i en annan tråd.//ieenilorac

6. Nu ska vi snacka torkning och detta verkar vara ett jätteproblem för de flesta. Men det är oftast ett pseuvdoproblem. Ska man göra snus räcker det att torka växten i ett dygn och sedan mala, helst i en köttkvarn (Huskvarna nr:10 är bäst). Mindre modeller kan bli ett helvete... Sedan är det bara att ösa på med det vanliga. Efter ca: 3 veckor är snuset helt ok med nicotin och allt!!!!!

mvh jordmodern
« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 10:04 av ieenilorac »

cman

  • Inlägg: 35
  • Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #4 skrivet: 09 maj-13 kl 01:17 »
Följdmodererat//ieenilorac

6. Nu ska vi snacka torkning och detta verkar vara ett jätteproblem för de flesta. Men det är oftast ett pseuvdoproblem. Ska man göra snus räcker det att torka växten i ett dygn och sedan mala, helst i en köttkvarn (Huskvarna nr:10 är bäst). Mindre modeller kan bli ett helvete... Sedan är det bara att ösa på med det vanliga. Efter ca: 3 veckor är snuset helt ok med nicotin och allt!!!!!

mvh jordmodern

6. Malning- varför vänta en vecka? Om man nu, som du anser skall mala så snart som möjligt, varför vänta en vecka och inte direkt när det finns så mycket vätska i plantan som möjligt och sedan finmala när det grova torkat. Ju hårdare och segare material desto jobbigare är det att pulverisera.
 
Och sedan  Huskvarna nr:10 är en vevköttkvarn med ett framfilter med små, små hål som även fungerar som stöd för kniven (stabilisator), och kan därför inte tas bort och fungerar absolut INTE med stammar eller sega bitar som tenderar att bli grova efter att kniven gjort sitt och fungerar sådär om man vill mala mer är torkade blad. (om man inte vill skruva loss framdelen och rensa var annan insats)  Varför inte reka en matberedare?

Poängen är; om man läser de inlägg som finns i original tobakstråden så finns det många som gjort på "sitt" sätt, som passat dem. Själv har jag läst allt och plockat den kunskap och erfarenhet som jag trott (på gott och ont) fungerar bäst för mig och därefter applicerat. Mina erfarenheter har varit blandade och jag har postat dem för att någon annan i min sits, med mina behov kan nyttja dem, även om det skrivits förr. Varför? Jo, när jag läser en tråd och två eller fler skriver samma sak, antar jag att det kanske kan stämma! Oavsett om man som läsare anser att en post eller en subtråd är "oviktigt" eller "off-topic", eller, i ditt fall irriterande, så kan den enas irritation kan vara den andras kunskapskälla oavsett vad det är som är skrivet.

/ Johan
« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 10:08 av ieenilorac »
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #5 skrivet: 09 maj-13 kl 16:41 »
Följdmoderering//ieenilorac

6. Nu ska vi snacka torkning och detta verkar vara ett jätteproblem för de flesta. Men det är oftast ett pseuvdoproblem. Ska man göra snus räcker det att torka växten i ett dygn och sedan mala, helst i en köttkvarn (Huskvarna nr:10 är bäst). Mindre modeller kan bli ett helvete... Sedan är det bara att ösa på med det vanliga. Efter ca: 3 veckor är snuset helt ok med nicotin och allt!!!!!

mvh jordmodern
Frågor eller snarare kommentarer  kring dina punkter:

Nr:6, Jag har dock hört att tobaken ska eller bör hänga betydligt längre för att så mycket spår av gödning etc ska lämna tobaken innan den används.
« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 10:11 av ieenilorac »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #6 skrivet: 16 aug-13 kl 07:11 »
Hej på er igen!
Hoppas att alla haft en skön sommar! Efter allt vattnande och gödslande börjar det äntligen bli skördetid och dags att göra snus :-)
Vart får ni tag i natriumkarbonat? Är det målarsoda som ni använder? Vad jag lyckats läsa mig till så verkar ju det vara ren natriumkarbonat. Förr använde man ju kaliumkarbonat eller pottaska är det någon som kör på det?

/Syster

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #7 skrivet: 16 aug-13 kl 07:22 »
Hej på er igen!
Hoppas att alla haft en skön sommar! Efter allt vattnande och gödslande börjar det äntligen bli skördetid och dags att göra snus :-)
Vart får ni tag i natriumkarbonat? Är det målarsoda som ni använder? Vad jag lyckats läsa mig till så verkar ju det vara ren natriumkarbonat. Förr använde man ju kaliumkarbonat eller pottaska är det någon som kör på det?

/Syster
-Jag har gjort egen pottaska, går åt mycket aska och är lite bök med..
Bikarbonat är Natriumkarbonat och funkar lika bra..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #8 skrivet: 16 aug-13 kl 07:46 »
Ok, tack Sork!

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #9 skrivet: 26 aug-13 kl 13:07 »
Hittade en sida som säljer både natriumkarbonat och pottaska. Fanns även glycerol och andra tillsatser.
http://www.snusbolaget.se

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #10 skrivet: 26 aug-13 kl 13:23 »
Vet du skillnaden på natriumkarbonat och pottaska? fasiken jag blir förvirrad.
Målarsoda låter ju livs farligt  :o Är det målarsoda i köpe snus? Jag ska ju också snart tillreda mitt snus och blir lite orolig känner jag.
Bikarbonat och målarsoda är det samma sak?
Var nog inte med på dom kemi lektionerna tror jag bestämt  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #11 skrivet: 26 aug-13 kl 14:20 »
Wikipedia ;)

Natriumkarbonat eller soda, Na2CO3, är kolsyrans natriumsalt.
Vattenfri natriumkarbonat, även kallad kalcinerad soda, är ett vitt pulver och det viktigaste hydratet, natriumkarbonat dekahydrat, även kallat kristallsoda, Na2CO3·10H2O, bildar transparenta ofärgade kristaller. Även kallat målarsoda i färghandeln. Då natriumkarbonat löses i vatten blir lösningen basisk.

Inom industrin är natriumkarbonat en viktig natriumkälla inom en hel del olika områden som till exempel vid glastillverkning. I livsmedelsindustrin förekommer natriumkarbonat som ett surhetsreglerande medel och har E-nummer E 500. E 500 finns även i snus och tandkräm. För att mineralvatten skall få kallas mineralvatten krävs det att detta ingår. Det används även inom färgindustrin.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #12 skrivet: 26 aug-13 kl 21:24 »
Jaha ja! Då var det ok att använda målar soda om jag tydde texten rätt.
E-nummer 500 är det j i rysligt många livsmedel o mineral vatten dricker jag massor, så lite mer i snuset ska väll inte göra någon skada.
Är det någon här som använder målarsoda? Finns det någon speciell sort man ska använda?
Bikarbonat låter inte lika livsfarligt, kanske ska jag använda det istället.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #13 skrivet: 28 aug-13 kl 17:00 »
Nitor hushållssoda håller väl 100 procent...Själv använt ph-höjare för pooler..medlet heter Clear pool köpt på Granngården innehåller 100procent Natriumcarbonat...som sagt duger det till badvatten så duger det till snus tycker jag..

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #14 skrivet: 28 aug-13 kl 19:16 »
Jag kör på nitor målarsoda, 750 gr köpt hos coop för ca 40 kr.
Använt det i flera år, räcker hur länge som helst ;)
Innehåller: 100% natriumkarbonat

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #15 skrivet: 29 aug-13 kl 11:49 »
Tack för svaren! Jag ska köpa det nu när jag ska till o göra mitt första snus själv.
Tack igen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #16 skrivet: 02 sep-13 kl 16:15 »
Nitor hushållssoda håller väl 100 procent...Själv använt ph-höjare för pooler..medlet heter Clear pool köpt på Granngården innehåller 100procent Natriumcarbonat...som sagt duger det till badvatten så duger det till snus tycker jag..

-Clear pool har jag inte tänkt på!!
Har det i vår pool ju!

Tack Tännlappen
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #17 skrivet: 13 sep-13 kl 02:27 »
 :D ...Gott du hade karbonat Sork... Övrigt: Kört igång fermentering i kammaren två grytor och en plåtspann packade med tobak i sopsäckar...fick ställa mig på grytorna med innehåll så det packades rejält...Temperaturen varierar mellan 41- till ca 55  grader.....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #18 skrivet: 15 sep-13 kl 21:24 »
 :D ...Kollade till tobaken i dag som är i fermenteringskammaren....Lite sötare doft nu...Relativt bra fuktighet i tobaken justerade lite med duschflaska... ytterst lite...Packade även in lite ny tobak som jag plockade ner från ståltrådslinor...Skickar in en bild på grytformad tobakshög  :D





Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaks beredning och torkning
« Svar #19 skrivet: 26 sep-13 kl 18:35 »
 :D Nu har det gått två veckor av fermenteringen...Bättre och bättre doft blir det  :D ...Verkar lagom att titta till tobaken ca var tredje dygn. Tänkte på det här med sopsäckar, är man nojjig finns det nog sopsäckar i typ miljövänlig plast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser