Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjolårslamm, ang lammning och juver inför  (läst 3855 gånger)

carwes

  • Inlägg: 10
Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« skrivet: 10 apr-12 kl 11:44 »
Har två fjolårslamm som i år förhoppningsvis ska få eget lamm men funderar lite på hur stort juver de brukar få inför sin första lammning.
Våra andra två tackor har ju rejäla juver inför de ska ha medan våra 2 fjolåringar har lite rundat juver med spenar som ser ut att vara matvänliga för lamm.
Några som kan tipsa med erfarenheter hur de brukar se ut?

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #1 skrivet: 10 apr-12 kl 11:47 »
Ungtackorna får sällan större ljuver innan det är dax för lammning.. ibland inte förän samma minut ::)
De äldre är lättare att se då de sväller tidigare..

Men oroa dej inte ljuvren kommer med lammen  ;)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #2 skrivet: 10 apr-12 kl 11:50 »
Håller med föregående. Mina förstagångslammare hade inga juver att tala om innan lamning men i samma ögonblick som lammen föddes var det som att blåsa upp en ballong!

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #3 skrivet: 10 apr-12 kl 11:56 »
Jag håller med ovanstående jag med, men då gäller det mina förra får. En härlig blandning av det mesta.. Gotlandsfår och gud vet vad. Rätt små var de som inte hade Gotland i sig.
Fjolårstackorna fick juver som en liten påse bara. De äldre fick lite större.. men inte enorma.

Nu har jag köttrastackor, alla fjolåringar och de har juver som kossor :D
Bara en som är enorm runt magen med ett pyttelitet juver.. Så antingen är hon som dina och får ett litet juver eller så är det låångt borta (hoppas inte, hon sprängs snart ;) )
Men det "vanliga" är väl att de har mindre juver första gången de lammar och nästa år har det "töjts" lite grann och blir större.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

carwes

  • Inlägg: 10
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #4 skrivet: 10 apr-12 kl 11:57 »
Tack underbara ni för svar då fortsätter vi ha järnkoll ifall de ska lamma.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 15:01 »
Tror att min tacka med det minsta juvret av alla (som jag skrev om) skall till att lamma snart ;)
Påbörjade ett experiment i år är jag skulle skriva upp datum för när juvret tydligt vuxit, när vulvan blivit stor och till sist när lammen kom. För att kolla skillnaderna mellan olika tackor och för att kunna kolla nästa år om det är individuellt eller om det skiljer sig.. Men det sket sig ;) Jag orkade inte. Men ett tips till den som gillar att föra anteckningar!

Kan du inte skriva här sedan, när lammen kommit, så får vi höra om juvren växte till innan? Och hur lång tid det tog från att du kännde att det var på g tills dess det verkligen hände?
Lycka till!
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

carwes

  • Inlägg: 10
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #6 skrivet: 17 apr-12 kl 21:41 »
Idag lammade ena fjolårstackan ett tacklamm. Hon har spenar men inte något speciellt stort juver att tala om. Bara 2 rundade "bullar". Mjölk finns då jag för säkerhets skull mjölkat ur lite o matat för att vara lite säker på att bebis fått lite mat i början.
Nu är det andra kvar, ska kolla hennes juver i morgon.
Gruvar lite då hon är en sån där som tappar hjärnan när hon får lite panik. Blir människomat om det inte blir ngt lamm från henne inom kort och människomat till hösten om det blir lamm. Inte alls rolig att ha omkring sig.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #7 skrivet: 17 apr-12 kl 23:03 »
Idag lammade ena fjolårstackan ett tacklamm. Hon har spenar men inte något speciellt stort juver att tala om. Bara 2 rundade "bullar". Mjölk finns då jag för säkerhets skull mjölkat ur lite o matat för att vara lite säker på att bebis fått lite mat i början.
Nu är det andra kvar, ska kolla hennes juver i morgon.
Gruvar lite då hon är en sån där som tappar hjärnan när hon får lite panik. Blir människomat om det inte blir ngt lamm från henne inom kort och människomat till hösten om det blir lamm. Inte alls rolig att ha omkring sig.

Vissa tackor kan förvåna.. :) Har en som jag var helt säker på att jag skulle få massa problem med när lammen kommit. Hon har varit så omogen och stingslig.. Men inga problem alls! Världens bästa mamma, och ingen panik när kag kollar lammen osv. bara moderligt oroat bräkande ;)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #8 skrivet: 24 mar-18 kl 17:01 »
Har nu också fått erfarenheten av minimalt juver. Fjolårstackan som jag inte trodde skulle komma till skott på några veckro stod plötsligt och slickade ett lamm imorse. Juvret är inte stort men lite mjölk finns där uppenbarligen, lammen smaskar och viftar på svansen och har varit på benen nu i snart 7 timmar.

Någon som kan svara på hur mycket råmjölk dom förväntas få i sig dom första dygnen? jag hoppas ju att juvret växer på sig lite men med tanke på förra årets erfarenheter med för stora spenar så tycker jag att små spenar som uppenbarligen har mjölk, om än lite, är en bra början då jag inte behöver lägga mej i det hela.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #9 skrivet: 24 mar-18 kl 17:12 »
Det brukar lösa sig!

Förstagångslammare, som dessutom bara är ett år ungefär, har ofta små spenar, och små juver de första dygnen. Ju mer lammen/lammet diar, desto mer mjölk kommer hon att producera, och oftast så är juvret stort och runt när lammen ska ha som mest, alltså från och med om en vecka ungefär, och så sex veckor framåt.

Håll kollen bara på att lammen/lammet är nöjt.

Det som ibland häönder med förstagångslammare som är unga, är att de inte "väcker" lammen tillräckligt ofta de första dygnen, så sådana tackor brukar jag låta stå i egen box kanske en hel vecka, för att lammen ska komma igång ordentligt.

Exakt mängd råmjölk, beror på tackans och lammets storlek, men det handlar om 5-7 deciliter första dagen. Dag två så börjar "den riktiga" mjölken rinna till, och så ökar konsumtionen i takt med lammets aptit.
Råmjölk kan bara tas upp ordentligt av lammet det första dygnet.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fjolårslamm, ang lammning och juver inför
« Svar #10 skrivet: 24 mar-18 kl 17:45 »
Jag är väl egentligen inte så orolig...men för varje år så breddar man ju sin erfarenhet...med en viss oro i början.

Ett lamm som inte hade fått någon näring på några timmar hade inte stått på benen om jag hade fattat rätt...

Dock så märker man ju att en tacka som är lite slarvig med att slicka lammen rena, kan behöva kollas upp. Värmelampa är en enkel åtgärd.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser