Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad passar till min assistent. Experter på äldre hushållsmaskiner- Bosch sökes  (läst 28000 gånger)

Kabo

  • Inlägg: 248
Jag har trott att Bosch hushållsassistent har haft samma eller kompatibla uttag "alltid" (Ja inte under senare år då det ju kommit apparater som arbetar uppifrån.)
Fick tag på en köttkvarn och en mixer som påstods passa till äldre bosch men tydligen inte till min.
Köttkvarnen ser ut som min men är större och grövre och den har tre dubbla spår vid fästet istället för tre enkla. Foten den står på är dessutom ca 2 cm högre. Den är mycket rejäl och heter "Jupiter"

Mixerns driv är en åttabladig blomma och inte tre hakar som på min maskin. Nu var jag hundra på att den inte alls passade till Bosch tills jag såg en Universal1 till salu på tradera och mixern som följde med där verkade vara lika.

Har man bytt uttag och drev sedan de första assistenterna eller är mina prylar till nån helt annan maskin.
Min Bosch heter också universal och är ca 25 år gammal.

Kurtivan

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
Utan att vara expert, men de har bytt kan jag svara på. Den maskin min mormor hade passar inte ihop med den jag har. Dålig bild men det är från två olika bosch modeller, på drivaxlen eller vad man ska kalla den. Även om det inte syns så bra så är den ena grövre än den andra och de är utformade lite olika och de passar inte till varandra.
Sen bilder på köttkvarnen till de båda maskinerna, vilka har lite olika spår.

Kabo

  • Inlägg: 248
Min dator vill inte lägga in bilder på internet just nu så jag fick försöka med ord i stället.
Tack Cauldron:
Bilderna stämde precis. Köttkvarnen är alltså till en äldre modell av Bosch. Undrar om det finns några såna i drift, som saknar köttkvarn?
Har skickat en fråga till Bosch angående mixern- vi får se om det kommer nåt svar.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
Verkar vara nyare än mina som är inköpta 1979 respektive 1980 så jag kan tyvärr inte hjälpa till. Följer ändå tråden.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Kabo

  • Inlägg: 248
Undrar hur gammal "mormors" maskin är och vad den kan heta?
Och undrar när ungefär man bytte.

Min maskin har plastlock till bunken i original men jag har skaffat en bunke med metallock och den fungerar så det verkar inte ha bytt precis i närheten av när jag köpte min.

Känns inte okej att slänga en rejäl och hel köttkvarn så jag får väl förslöka sälja den.

Kabo

  • Inlägg: 248
Nu fortsätter jag mina funderingar.
Med i samma paket följde något slags passerapparat.
Man sätter fast den i locket på bunken. Det är en skål med "Sil" i botten och en vinge som far runt. Jag antar att man till ex skulle kunna mosa potatis med den. Mycket jobb för att stampa potatis :)
Nån som har en sån och vad använder ni den till?

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
Citat från: Kabo
Undrar hur gammal "mormors" maskin är och vad den kan heta?

Det har försvunnit tyvärr, står bara bosch kvar på sidan av maskinen.
Vilket modellnummer har den bosch som du letar saker till?

Citat från: Kabo
Nån som har en sån och vad använder ni den till?

allt som ska bli mos som tex äpplemos, nyponmos eller till sylt m.m.

Kabo

  • Inlägg: 248
Min assistent heter MUM6650
Jag letar egentligen inte efter saker för jag har det mesta utom mixer; vilket var anledningen till att jag tog emot den blandade lådan. Dessutom tyckte jag köttkvarnen verkade rejälare än min.
Den enda prylen som faktiskt fungerade till min var passergrejen. Jag har en som spottar ut kärnorna framtill och moset på sidan- den använder jag till äppelmos o dylikt. Som jag förstår det lär ju inte den jag fick nu kunna separera kärnor så jag antog att man bara kan mosa redan skalat och urkärnat.

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
ok, jag uppfattade det som att det var en finmaskig sil i botten som kärnorna inte kom igenom.

Kabo

  • Inlägg: 248
Nej kärnorna stannar nog kvar men man måste i så fall tömma ut dem.
När jag tänker efter så stämmer det; fungerar som att passera med en sil och en slev. Man slipper sleva men i övrigt lika.

Whirre

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
Tänk om någon kunde reda ut vad som passar till vilka maskiner. Själv har jag en gammal bosch. Jag har två köttkvarnar. Jag hade inte tänkt på det tidigare men den ena har sex spår och den andra har tre. Precis som på bilderna tidigare. Båda passar utmärkt på min maskin. På bosch hemsida kan man köpa en hel del tillbehör och satser. Men det är svårt att veta vad som passar. Och om man letar lite här på forumet och på google så kommer man fram till att vissa har fått nya prylar att passa på en gammal maskin och vissa har en ny maskin men gamla tillbehör.

Själv saknar jag korvhorn till mina köttkvarnar, det är också anledningen att jag har två köttkvarnar. Jag hade hoppats på att det skulle finnas korvhorn till den andra som jag kom över.

Finns ju korvhorn på bosch hemsida men vem vet om de passar? Finns rätt porriga mixertillsattser med glasskål också, nån som vet om de passar på min gamla maskin?

http://dl.dropbox.com/u/45952875/DSC03932.JPG (länken går till en bild på min maskin för den som är intresserad, eller vet nåt om vad som passar)

Kabo

  • Inlägg: 248
När det gäller korvhorn tror jag det enda intressanta är diametern och den tror jag är samma på nya och gamla kvarnar, Möjligen med undantag från dem som passar till de minsta nyare Bosch.
Kan i alla fall tala om att både passertillsatsen och korvhornet till min boschkvarn (med tre spår)passar på den äldre (med sex spår) som jag tidigare skrev inte passar på min maskin.

Nu när jag kollat har jag upptäckt att grönsaksskäraren och citruspressen som funkar med min maskin faktiskt har 6 spår.
Jag kanske ska testa igen med kvarnen; kanske var jag för försiktig.

Kabo

  • Inlägg: 248
Nån som vet var man kan få tag på hålskivor i andra grovlekar än de som följer med köttkvarnen till Boschassistenten? Jag skulle velat ha en riktigt grov så att jag kan göra korv med grövre konsistens.
På min kniv står det sju och det har jag tolkat som att det är kvarnstorlek sju men det verkar i så fall Bosch vara tämligen ensamma om. På engelska sidor har jag hittat hålskivor för storlek 5,6,8  men ingen sju. Det verkar skilja några mm i diameter på de olika storlekarna.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Nån som vet var man kan få tag på hålskivor i andra grovlekar än de som följer med köttkvarnen till Boschassistenten? Jag skulle velat ha en riktigt grov så att jag kan göra korv med grövre konsistens.
På min kniv står det sju och det har jag tolkat som att det är kvarnstorlek sju men det verkar i så fall Bosch vara tämligen ensamma om. På engelska sidor har jag hittat hålskivor för storlek 5,6,8  men ingen sju. Det verkar skilja några mm i diameter på de olika storlekarna.


Här finns artikelnummer på extraskivor. Jag gissar att numren som står är storleken på hålen i mm? Jag har bara den som följde med köttkvarnen och den är på 4,5 mm. Går antagligen att beställa på nätet eller om du har en återförsäljare i närheten så kan de kanske ta hem.

http://www.bosch-home.se/produkter/matberedning/k%C3%B6ksmaskiner-tillbeh%C3%B6r.html?filter=mum-6~1047470&page=2
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
Jag har en Bosch från -69 och en från 2012, alla grejor passar på båda även om fattningen ser olika ut. Helt kanon!!!!

Kabo

  • Inlägg: 248
Här finns artikelnummer på extraskivor. Jag gissar att numren som står är storleken på hålen i mm? Jag har bara den som följde med köttkvarnen och den är på 4,5 mm. Går antagligen att beställa på nätet eller om du har en återförsäljare i närheten så kan de kanske ta hem.

http://www.bosch-home.se/produkter/matberedning/k%C3%B6ksmaskiner-tillbeh%C3%B6r.html?filter=mum-6~1047470&page=2

Det är de två skivorna jag har, följde med köttkvarnen. Skulle velat ha en ännu grövre.

Kabo

  • Inlägg: 248
Jag har en Bosch från -69 och en från 2012, alla grejor passar på båda även om fattningen ser olika ut. Helt kanon!!!!
Men det är ju fantastiskt! Skrev till Bosch förut och frågade men dom påstod att endast mixern skulle passa och att jag skulle behöva skaffa ny kvarn, grönsaksskärare osv. Detta var när maskinen havererade och jag tänkte köpa en ny. Svaret gjorde att jag började fundera på en helt annan maskin och det blev en electrolux, som jag aldrig blev vän med. Sen upptäckte jag att jag kunde reparera den själv och nu funkar det gamla åbäket utmärkt igen.
Funkar den gamla bunken,drevet och armen också? Och funkar den nya bunken på den gamla maskinen?

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Vad gör man när degbunken på boschen börjar läcka? Alltid när jag har bakat har det kommit ut lite klet i botten där tappen går ner. Är det den där packningen på 'tappen' som är sliten? Den känns inte dålig. Är det något annat fel?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Vad gör man när degbunken på boschen börjar läcka? Alltid när jag har bakat har det kommit ut lite klet i botten där tappen går ner. Är det den där packningen på 'tappen' som är sliten? Den känns inte dålig. Är det något annat fel?

Jag tror det är den där packningen/o-ringen  i botten som är boven. Min läcker också när jag har  vätska i och det gjorde den inte från början. De åldras ju men, finns att köpa som reservdel
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 2 användare
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser