Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000  (läst 130667 gånger)

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #20 skrivet: 17 nov-11 kl 14:18 »

Vad jag kan se går den till pressarfoten.
Så den kanske är till att bestämma trycket på just pressarfoten?



torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #21 skrivet: 17 nov-11 kl 15:57 »
Mest troligt påverkar ratten innanför luckan hur hårt pressarfoten trycks ned. Jag har dock inte sett den på någon Hva 2000, de exemplar jag har haft att göra med är nog lite äldre.
Trådspänningen ställer man in med "tumhjulet" på luckans framsida på den där maskinen, äldre Hva 2000 har en utvändig trådspänningsmekanism med vred som sitter på framsidan av maskinen intill luckan.

På tal om att öppna maskinen, så bör man regelbundet plocka loss "skalet" till friarmen och blåsa rent från ludd och annat som samlar sig därinnanför. Tryckluft är bra att ha.
Nu ser ju den där maskinen ut att ha en del smörjhål, men man ska passa sig för tidiga "smörjfria" Hva. Det enda som skiljer dem från de sista maskinerna med smörjhål är nämligen just att tillverkaren tog bort smörjhålen! Även en sådan maskin bör såklart smörjas emellanåt, men då måste man plocka isär en del för att komma åt. Och man bör använda en olja av mycket god kvalitet som man är säker på inte oxiderar och hårdnar med tiden utan behåller de smörjande egenskaperna länge. Hellre syntetisk än mineralolja.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #22 skrivet: 17 nov-11 kl 21:53 »
Vad jag kan se går den till pressarfoten.
Så den kanske är till att bestämma trycket på just pressarfoten?
Helt rätt. 0 använder man när man broderar och till kunna styra riktning på arbetet fritt. 1 har man för tjocka tyger (ylle, jeanssömmar) osv. Den rödmärkta är normalinställning för normaltyger. En lägre inställning kan också användas för rynkning eller känsliga tyger eller om det inte glider lätt nog för läder eller ytbehandlade tyger. Inte Chinz och sånt, jag menar teflon eller liknande som inte matar som man vill. Likaså sidentyger (som jag ALDRIG skulle sy på en modern maskin!) kan få märken om man passerar över dem med normaltryck på pressarfoten.

Torbjörn, det är troligt att min modell är en litet äldre modell för den har en svart ratt utan plast och siffror istället för den vita som Neiklot visar. Den sitter innanför kåpan men placerad vågrätt ihop med en utväxlingsmekanism, istället för lodrätt. Det fanns en tidning (Huskvarna gruppkorsband) från 1969 i kofferten, som handlar om maskinen! Den kallades för SYSTEM COLORMATIC och är därmed mycket tidig. Jag har googlat den och den skall vara bra mekaniskt sett och ge bra sömmar.

Modellskylten: (Ursäkta oskarpan, jag kan inte se någon förhandsvisning i kameran, jag chansar)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #23 skrivet: 17 nov-11 kl 21:59 »
Tack!

Och tänk, alla svar pga ren kunskap!

Inget google här inte!
;)


Tack igen, det är alltid kul när man inser varför man hänger på alternativ!

/Neiklot

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #24 skrivet: 17 nov-11 kl 22:02 »
Men ändå frågor, frågor ....

Jag har skruvat isär litet, kollat, dragit och snurrat och satt ihop allt igen (med den obligatoriska överblivna skruven som resultat  ;D ) för att kolla litet. Vad jag kan bedöma så är den väloljad. Kanske litet för mycket? När jag kör igång motorn börjar den osa. Jag tror det är olja bara men iaf. Hur mycket vågar jag köra på? Jag kan se igenom hela maskinen och såg inget som brann tex.

Nästa fråga, hur mycket inne är helt inne?  ;) Jag undrar över den där mönsterratten som sitter på baksidan. Jag har inget att jämföra med, så jag vet inte hur långt in den skall sitta.

Kan/bör man sy på maskinen utan en sådan mönsterratt påsatt?

Hur fixar jag till fjädern (se bild tagen rakt uppifrån) för trådspänningen? Den är uppenbart fel på nåt vis. Hur SKA den se ut?

Jag önskar jag hade en bruksanvisning. Nejklot, du får hemskt gärna koiera den åt mig. Eller fota eller nåt.



Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #25 skrivet: 17 nov-11 kl 22:30 »
http://tinyurl.com/d7nanso
Här är bild på min modell på tradera. Min modell är litet äldre än din, Neiklot. Din är visst helt vit? Tant google säger att modellen tillverkades från 1960-1961. Men jag hade för mig att min maskin var tillverkad nånstans 1958-1959? Hmm.

OT
Länkadressen var 10223 tecken lång innan jag satte tinyurl på den!  :o
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 22:37 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #26 skrivet: 17 nov-11 kl 22:48 »
Neiklot - det här är din modell, eller?
http://tinyurl.com/7fmrcxd
Modellbeteckning 6430 och har ljusblå, litet smalhög bruksanvisning?
Eller 8010 som har vit fot som på din bild? Bruksanvisningen är eventuellt orange-svart eller pastellfärgad:
http://www.superstock.co.uk/stock-photos-images/1895-15543

Kul med Google ändå  ;)
Jag har hittat ett nummer instansat i min där det står 124813 eller om det är ett "T" i början kanske.

« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 23:01 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #27 skrivet: 17 nov-11 kl 23:48 »
Men ändå frågor, frågor ....

Jag har skruvat isär litet, kollat, dragit och snurrat och satt ihop allt igen (med den obligatoriska överblivna skruven som resultat  ;D ) för att kolla litet. Vad jag kan bedöma så är den väloljad. Kanske litet för mycket? När jag kör igång motorn börjar den osa. Jag tror det är olja bara men iaf. Hur mycket vågar jag köra på? Jag kan se igenom hela maskinen och såg inget som brann tex.


Om det osar bränt så kan det bero på två saker.
Antingen är det oljigt och smutsigt vid kol och kollektor i motorn, och i så fall bör man plocka isär och rengöra grundligt där. När motorn går får det inte bli långa "löpgnistor" längs kollektorn utan bara knappt synliga gnistor (tyskarna kallar det "Perlfeuer" vid kanten av kolen.
Eller också är det kondensatorn för radiostörningsskydd som börjar fundera på på att ta eld eller explodera. Den kan man utan vidare plocka bort om man inte har grannar som brukar lyssna på AM-radio (mellanvåg eller kortvåg).

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #28 skrivet: 18 nov-11 kl 00:30 »
Kol? Kondensator för radiostärningsskydd? Det är ju ingenting som jag kan identifiera eller veta hur det skall fixas. Min gamla maskin började osa sådär när jag hade oljat in den för mycket en gång. Superren var den, det kan jag garantera och doften var helt igenkännlig som olja. Jag följde rådet av flera som haft gamla maskiner att helt enkelt låta den stå några månader och sedan försöka igen. Jag gjorde så och efter några initiala sekunders osande (och försiktig körning i den händelse det bara slirar på den där matarsnöret och motorn skulle gå för varmt) så normaliserade det sig så småningom. Jag har därefter sytt flera grejor med den. Nu när samma sak händer och med samma doft, på den nyinköpta maskinen, undrar jag givetvis om jag kan göra likadant. Tyvärr kan jag ju inte veta 100% säkert att orsaken till osandet är just oljan. Men nu har jag alltså två ytterligare förslag till vad det kan vara. Tyvärr så har jag bara näsan att ta till. Inga kunskaper om "kol" och sånt. Hur luktar det när sådant osar? Är röken helt vit?

När jag startar maskinen spinner den mjukt som en nöjd katt och går smidigt. Tyst är den också. Dock vet jag inte om det är ok att använda den utan en sån där ratt isatt bak. Den kanske måste sitta där för att den skall sy? Hur gör jag med den där trådhållaren?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #29 skrivet: 18 nov-11 kl 07:51 »
Jag ska se om jag kan ordna några bilder till i kväll.
Om det är mycket olja omkring motorn så kan man nog vänta sig att oset luktar olja oavsett vad den egentliga orsaken är.  Avstörningskondensatorn kan lukta antingen som smält vax/paraffin eller som bränt papper/gammal sur pipa, beroende på hur den är uppbyggd.

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #30 skrivet: 19 nov-11 kl 09:11 »
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!

 >:( :(

Tror ni inte hundvalpen (F*¤¤J###GAH!!"!#¤!!!) har tuggat sönder sladden?


Nåväl, det går nog att byta eller lappa med en sockerbit!
Lite surt är det nog allt!

En annan fråga, jag skulle testsy maskinen lite igår.
Och pressarfoten verkar dra ner tyget så det liksom fastnar i den?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #31 skrivet: 19 nov-11 kl 09:15 »
Vad står det för bokstav på pressarfoten? Vad har du för pressarfotsinställning?

Klaga inte, min kattunge tuggade av datorkabeln förra veckan...

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #32 skrivet: 19 nov-11 kl 09:33 »
Såg nu, att den där röda knappen (innanför luckan) inte var nedtryckt, den ska den nog avra för att sätta tryck på det hela, eller?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #33 skrivet: 19 nov-11 kl 09:45 »
Den vet jag faktiskt inte vad den är till. Är inte hemma hos min symaskin nu.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #34 skrivet: 19 nov-11 kl 09:56 »
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!

 >:( :(

Tror ni inte hundvalpen (F*¤¤J###GAH!!"!#¤!!!) har tuggat sönder sladden?
*No comments* Jag har haft katt med sysselsättningsproblem  ;D

Citera
En annan fråga, jag skulle testsy maskinen lite igår.
Och pressarfoten verkar dra ner tyget så det liksom fastnar i den?
Matar foten på så att tyget kläms in nedåt bakåt? Är pressarfotsplattan rätt fastsatt? Jag sitter inte framför maskinen nu så jag kan inte kika hur undertrådsavdelningen är konstruerad så jag har inga fler förslag. Sitter i skogen och har skitdålig täckning, bara mobilt internet funkar, varken radio, telefoner eller elström är nåt vidare  :) Radiatorerna har frusit sönder och rörmokarn har hamnat på sjukhus. Ja ja, roligare kan man ha det  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #35 skrivet: 19 nov-11 kl 09:58 »
Jag ska se om jag kan ordna några bilder till i kväll.

Till dem som väntar på dokumentation: Jodå, jag tog bilder på två Hva 2000 när jag var inne i stan i går, men lyckades glömma kvar kameran där. Det dröjer alltså ett tag till.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #36 skrivet: 19 nov-11 kl 10:04 »
OK shysst!

Ja inte den biten att du glömde kvar din kamera förståss. Det var ju mindre bra.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #37 skrivet: 19 nov-11 kl 12:28 »
Var det ngn som kunde ge en beskrivning av hur den ska träs?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #38 skrivet: 19 nov-11 kl 12:34 »
Om det osar bränt så kan det bero på två saker.
Antingen är det oljigt och smutsigt vid kol och kollektor i motorn, och i så fall bör man plocka isär och rengöra grundligt där. När motorn går får det inte bli långa "löpgnistor" längs kollektorn utan bara knappt synliga gnistor (tyskarna kallar det "Perlfeuer" vid kanten av kolen.
Eller också är det kondensatorn för radiostörningsskydd som börjar fundera på på att ta eld eller explodera. Den kan man utan vidare plocka bort om man inte har grannar som brukar lyssna på AM-radio (mellanvåg eller kortvåg).
ytterligare en sak med bränt.  Har varit med om att det var dammet runt lampan som luktade när lampan blev varm.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #39 skrivet: 19 nov-11 kl 12:36 »
Såhär kanske?

Är det inte jobbigt med den där armen som går upp och ner hela tiden?

Rädd för att tråden ska loopa sig och trassla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 6 användare
Be, xaelanar, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser