Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kristalliserad honung i hink  (läst 3634 gånger)

Rackebyborna

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Kristalliserad honung i hink
« skrivet: 18 sep-11 kl 20:43 »
Hej, jag är ny på forumet men har odlat bin i några år. Av obegriplig anledning har jag glömt en hink honung som nu har självkristalliserat på plats. Hur gör jag för att få den rinnande igen för att därefter få den att kristallisera sådär lagom(bredbar)? Om jag bara värmer kan den väl ha svårt att få rätt konsistens efter att ha varit flytande?

Lindell

  • Gäst
SV: Kristalliserad honung i hink
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 08:09 »
Har du en bastu så värm på. Rör om tills den blir smidig och blanda upp den med lite färsk ny honung och rör igen och tappa på burk.
Många ympar sin honung och ställer undan i 28 kg hinkar. Den kristalliserar där och då värmer man på och rör om för att tappa.
Då har man kontroll på kristalliseringsprocessen och kan tappa honungen på burk när man har tid, t ex i vinter.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Kristalliserad honung i hink
« Svar #2 skrivet: 27 jun-21 kl 19:05 »
Jag har råkat ut för två hinkar rapshonung som stelnat i sina spannar.

Anledningen är att jag förvarat dessa vid mycket lägre temperatur än tidigare och jag var inte beredd på att denna processen gick så fort.

Jag har höjt temperaturen i rummet till ca 30 grader och honungen har börjat bli flytande igen men har kvar sin ljusa ogenomskinliga färg.
Den är alltså flytande och ser färdigrörd ut färgmässigt.
Jag tänkte låta den stå vid denna temperaturen och  sedan röra igenom den ordentligt.

Min fråga är hur honungen blir efter processen när honungen stelnat orörd och sedan blivit uppvärmt till flytande och direkt rörts slät.

Om jag tappar den på burk i detta skicket vad händer med den i burken, är sockerkristallerna sönderrörda nu så man slipper knaster i honungen eller hur blir resultatet, någon som vet?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Kristalliserad honung i hink
« Svar #3 skrivet: 28 jun-21 kl 13:57 »
Jag tror den blir ganska grov, lite beroende på hur du rört. Vill du ha den slät och krämig utan kännbara kristaller så vet jag bara två alternativ, att använda ymp eller att röra med maskin enligt ett schema.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Kristalliserad honung i hink
« Svar #4 skrivet: 28 jun-21 kl 17:10 »
Den har väldigt trevlig konsistens ni, jag kommer röra den några dagar och sen tappa så får vi se hur den blir.

jrus_ryttare

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Kristalliserad honung i hink
« Svar #5 skrivet: 14 nov-21 kl 00:03 »
Min erfarenhet är att honungen gärna börjar skikta sig och börjar efter en tid om man värmer och tappar om den på detta vis. Speciellt om man rör i honungen så den blir flytande av den anledningen.
Som jag ser det är det ett säkrare sätt att ympa om honungen. Värm den till drygt 40 grader. Håll den temperaturen i ett par dygn tills alla kristaller är helt ursmälta. Rör om någon gång ibland så går processen fortare.
När honungen är helt klar låter man den svalna. När den är kall ympar man den för att få den att kristallisera igen, men nu under ordnade former.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare (1 dolda)
Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser