Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda latrin?  (läst 10757 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #20 skrivet: 15 apr-22 kl 10:49 »
Det går bra att elda skit, men man får inte. Så man måste egentligen ansöka om det, så att byråkratin hålls igång och den värsta anarkin stävjas.

Förbränningstoaletter är ju ett specialfall som, tror jag, är undantaget.
Inte för att det förvånar mig, men.
Kan du peka på regelverket som man kan stödja sig på avseende förbudet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #21 skrivet: 15 apr-22 kl 11:23 »
En sommarstugegäst här i närheten har en sån komposterande toa som placerar varje toabesök i en plastpåse. De tömmer toan då och och eldar upp plastpåsarna med innehåll och det luktar apa över hela byn.
Så har man känsliga grannar undvik eller bli anmäld till kommunen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #22 skrivet: 15 apr-22 kl 11:43 »
En sommarstugegäst här i närheten har en sån komposterande toa som placerar varje toabesök i en plastpåse. De tömmer toan då och och eldar upp plastpåsarna med innehåll och det luktar apa över hela byn.
Så har man känsliga grannar undvik eller bli anmäld till kommunen.
Den där doften är inte helt obekant.
Tricket är att använda rejäla mängder spån i tunnan.
Typ en full kåsa per tillfälle.
Och när man tömmer ut det så gör jag det på en tunna fylld med brännbart som utvecklar hög värme när det torkat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #23 skrivet: 15 apr-22 kl 12:04 »
Borde inte det vara fördelaktigt att elda för energins  skull?
Isåfall vad är det negativa i de hela?
Jag tänker mig liknande process som när man gör äpplemust.
Man får näringsrikt vatten och en torr massa.
Är det någon som har koll på allt de kemiska i detta?
Vad kan man anta för energivärde kontra "gödselvärde"
Jag har eldat ett par gånger, inte helt färska, utan fekalier som hade legat ett tag (olika antal dagar, veckor och även vissa säckar som hade legat till och med nån månad), och det går mycket bränsle (olika typer av plockved och annat eldningsbart från skogen och tomten i mitt fall). Och det tar långtid, alltså man får dela upp mängder säckar som man eldar upp på olika dagar då man inte hinner avsluta totala eldningsprocessen på en och samma dag om man har en kontrollerad moderat eld.

Eftersom human fekalier (i alla fall mina) tar lång tid att torka ordentligt, går mycket energi(ved) och tid för att elda och eftersom energiframkallnings energin och tidsåtgången är mycket högre, antar jag att energin som man återvinner genom eldning har ganska låg värde än själva gödselvärdet, med tanke på enkla komposterings processen.

Men jag vet att om man soltorkar nötdjur avföring kan man då förvara dem och kan använda som en del av bränsle tillsammans med exempelvis ris/kvistar/grenar etc. då kan man naturligtvis återvinna energi utan att förbruka mer energi för att återvinna den men om det funkar för human fekalier vet jag inte.           

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda latrin?
« Svar #24 skrivet: 15 apr-22 kl 15:25 »
Inte för att det förvånar mig, men.
Kan du peka på regelverket som man kan stödja sig på avseende förbudet.

Dels har du miljöbalken som reglerar det hela, sedan har du kommunala monopolet på avfallshantering och så slutligen har du tillverkarens anvisning vad som får eldas i pannan.

Bor du i rätt kommun och har en panna som är lämpad att elda med lite inblandning av annat än ved (omvänd förbränning är det säkraste), och kan lägga fram en bra anledning för att du skall få göra så, så kan du få tillstånd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #25 skrivet: 15 apr-22 kl 15:57 »
Dels har du miljöbalken som reglerar det hela, sedan har du kommunala monopolet på avfallshantering och så slutligen har du tillverkarens anvisning vad som får eldas i pannan.

Bor du i rätt kommun och har en panna som är lämpad att elda med lite inblandning av annat än ved (omvänd förbränning är det säkraste), och kan lägga fram en bra anledning för att du skall få göra så, så kan du få tillstånd.
Okej...
Nu eldar jag ju mina fekalier i kolmilan.
Där dom helt enkelt blir biokol.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda latrin?
« Svar #26 skrivet: 15 apr-22 kl 19:06 »
Olagligt det med, men det kommer nog ingen inspektör och bråkar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #27 skrivet: 15 apr-22 kl 20:09 »
Olagligt det med, men det kommer nog ingen inspektör och bråkar.
Tur att jag har långt till grannarna då.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elda latrin?
« Svar #28 skrivet: 17 apr-22 kl 08:27 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elda latrin?
« Svar #29 skrivet: 17 apr-22 kl 09:15 »
Tror vi har en tråd om aska i forumet, men jag vet inte hur mycket information som kom fram då.

Att ta tillvara på de nyttiga ämnena i folkskit för att återföra dem till åkermarken sker enligt mig bäst genom förbränning och tillvaratagandet av askan. I Sverige har vi tyvärr snöat in på att det organiska i rötslammet är så viktigt för jordarna att vi ser mellan fingrarna med de föroreningar som då följer med. Eldar vi skiten får vi t ex kvar fosfor och kalium, medan kadmium, läkemedelsrester och andra organiska gifter försvinner. Kadmium brinner ju inte upp, men förgasas tillfälligt. Eldar vi hemma så går ju kadmium ut i rökgaserna och landar bara till viss del där den gör skada, men komposterar vi och lägger jorden i trädgårdslandet så får vi allt där. Nu är det ju inga enorma mängder vi pratar om i ett hushåll, och en del har ju fastnat i njurarna redan när maten passerade systemet första gången...

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Elda latrin?
« Svar #30 skrivet: 27 jun-23 kl 15:47 »
Är inte urin sterilt? Jag har för mig att det kan spridas direkt om man inte haft urinvägsinflammation eller medicinerats tungt osv. (om man har ngnstans att sprida den, förstås.) Men jag är inte alls säker på detta vill jag bara säga. :-[
Det är bara sterilt så länge det är kvar i blåsan, om du inte har en pågående infektion förstås. På vägen ner i toan sköljs bakterier från urinröret med ut. Men sk. humanpatogena bakterier trivs väldigt dåligt i jorden. De vill ha 37 grader, dvs som det är i våra kroppar. I jorden finns hård konkurrens från jordbakterier som tar död på de vi tillför. Om inte solens UV-strålar hinner före.
Och det kan vattnas ut på jorden i stort sett oberoende av mediciner. Läs den här artikeln om detta. https://www.land.se/tradgard/guldvatten-far-godkant/ Var försiktig med att vattna direkt på bladgrönsaker och frukter nära skörd.
Det är ett långt mycket större problem att kiss med olika medicinrester hamnar i avloppet. Jorden har många mikrobiologiska processer som bryter ner det. Det tar ca en vecka för de flesta medicinrester att brytas ner i jorden. Vatten är annorlunda. Det finns endast ett fåtal avloppsreningsverk i Sverige som renar vattnet från medicinrester. I resten passerar de igenom. Och sedan hittar man dem i vårt dricksvatten.  https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/02/lakemedel-fororenar-vara-vatten-lakare-bor-agera/
Däremot har stallgödsel från djur ofta mycket mer rester av både hormoner och mediciner som djuren får (jämfört med guldvatten). Men det använder folk gladeligen. Och dräktiga honor, kor, grisar, mm, kissar ju ut massa kvinnliga könshormoner helt naturligt.
Jag säger, använd guldvatten till allt som vill ha extra kväve. Det är en gratis och lättillgänglig resurs för extra gödning. 😁😁😁


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser