Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda latrin?  (läst 10759 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Elda latrin?
« skrivet: 13 dec-10 kl 08:29 »
Kärlet i utedasset börjar bli fullt och eftersom vi ändå ska elda en massa bråte idag undrar jag om det inte kan vara smidigt att bli av med skiten i samma veva. Vi har långt till närmsta granne så ingen får lida utom jag som måste hantera åbäket men jag undrar om det kan vara skadligt? Det borde inte vara det tycker jag men man vet ju aldrig. Någon som har erfarenhet?
Att kompostera det eller lägga i odlingar är inte aktuellt då vi har vidriga, hungriga hundar....

Broberg

  • Gäst
SV: Elda latrin?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-10 kl 09:34 »
Går det inte att bygga eller köpa en skitkompost och sätta ett lås på den?

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-10 kl 11:17 »
En latrinkompost ska vara tät inget får läcka ut ur den och man behöver två st då latrinen behöver två år på sig för att kompostera .

Latrinkomposten måste vara tät i botten , den ska vara luftad i sidorna MEN säkrad mot flugor , och ha ett tätt lock så inte mer vatten i form av regn och snö kan komma in .
Sedan första mängden latrin fyllts i med lite torvmull och ev. kalk så startas processen med några nävar multnande löv .
Fuktigheten får aldrig vara större än att koncistensen liknar avrunnen kaffesump eller snus .
Gräv om i komposten då och då .
Ett hushåll med fyra pers. behöver en kompost på ca 1m3 x 2 , eftersom det tar två år att kompostera .
Slutprodukten blir en jorddoftande fin naturgödsel .

Man bör känna till hur man ska anlägga en latrinkompost , det kan komma till nytta i div samanhang då värden inte längre fungerar som den borde .

Man måste skydda grundvatten , se hur det varit i Östersund . eller vattentäkter .

Fritt från räddningsverkets häfte om hushållsberedskap .

Man ska inte elda latrin , den har svårt att brinna , och det är en risk att smitta sprids .

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Elda latrin?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-10 kl 11:24 »
Do the right thing.

Kompostera.
Lättast (enligt mig) om urinen separerats.
Urin ska stå mörkt kallt frostfritt i >1år.

Resten enligt inlägget ovan (men förstår inte hur man ska lufta OCH hålla flugor borta).

Slutprodukten är som sagt "värdefull" :-)

Tiden är förbi när vi "eldar upp" våra problem.

Hela agenda 21 hänger på vad just du gör.

Känn ingen press :-)


Sebastian

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #4 skrivet: 13 dec-10 kl 11:39 »
Man använder flugnät typ finmaskiga metallnät på insidan av behållaren då har man "grovleken " på materialet i behållaren och diametern på lufthålen , tillsammans med flugnätet . Det blir flugsäkert .

Flugnät eller myggnät .Det går med nylonnäten också behöver inte vara metall men man får häfta ganska tätt

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Elda latrin?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-10 kl 12:03 »
Ok, tack!
Då får den stå till våren och så får jag läsa på lite tills dess.
/ P-O

Broberg

  • Gäst
SV: Elda latrin?
« Svar #6 skrivet: 13 dec-10 kl 12:06 »
Ok, tack!
Då får den stå till våren och så får jag läsa på lite tills dess.
/ P-O

Ska du ha det godkänt av kommunen, så hör med dem först och få det godkänt innan du skaffar nåågon kompost. Kan ju bli lite surt annars. Reglerna kan säkert variera mellan kommuner. Mina är godkända och inte fan är de flugtäta..

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Elda latrin?
« Svar #7 skrivet: 13 dec-10 kl 12:15 »
Vi har toalett inne men vi använder gärna utedasset ändå. Nu har allt hamnat i en plastback men till våren ringer jag kommunen och beställer en tunna och skottar över till den. Här har de hämtning varannan vecka under sommarhalvåret men det har inte känts motiverat hittills.
Gödsel från djuren har vi gott om så en latrinkompost får nog vänta, här finns projekt så det räcker och blir över ändå. :)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Elda latrin?
« Svar #8 skrivet: 13 dec-10 kl 12:18 »
Urin ska stå mörkt kallt frostfritt i >1år.

Är inte urin sterilt? Jag har för mig att det kan spridas direkt om man inte haft urinvägsinflammation eller medicinerats tungt osv. (om man har ngnstans att sprida den, förstås.) Men jag är inte alls säker på detta vill jag bara säga. :-[

Broberg

  • Gäst
SV: Elda latrin?
« Svar #9 skrivet: 13 dec-10 kl 12:23 »
Är inte urin sterilt? Jag har för mig att det kan spridas direkt om man inte haft urinvägsinflammation eller medicinerats tungt osv. (om man har ngnstans att sprida den, förstås.) Men jag är inte alls säker på detta vill jag bara säga. :-[

I sådana där separett så späder man ju bara med vatten och sprider ut det på något lämpligt ställe.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #10 skrivet: 13 dec-10 kl 12:43 »
Urinen bör spädas med vatten vid användning , en del urin på tio delar vatten brukar vara en vanlig rekomendation .

Gammalt tillbaks sa man att pottan skulle tömas var morgon i granhäcken . Vilket förutsätter att man har en granhäck .

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Elda latrin?
« Svar #11 skrivet: 13 dec-10 kl 14:04 »
Vi har toalett inne men vi använder gärna utedasset ändå. Nu har allt hamnat i en plastback men till våren ringer jag kommunen och beställer en tunna och skottar över till den. Här har de hämtning varannan vecka under sommarhalvåret men det har inte känts motiverat hittills.
Gödsel från djuren har vi gott om så en latrinkompost får nog vänta, här finns projekt så det räcker och blir över ändå. :)

Vet mer än en som under sin uppväxt satt sig i gödselrännan hos djuren.
Sätt skithuset över gödselstacken så har du två flugor... och två flugor är väl inte mycket att orda om..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Elda latrin?
« Svar #12 skrivet: 13 dec-10 kl 15:06 »
Är inte urin sterilt? Jag har för mig att det kan spridas direkt om man inte haft urinvägsinflammation eller medicinerats tungt osv. (om man har ngnstans att sprida den, förstås.) Men jag är inte alls säker på detta vill jag bara säga. :-[

I huvudsak kan man säga att manlig urin, tagen i mitten av urineringen är steril. Kvinnor med sitt korta urinrör har ju lättare att få in bakterier, och därmed svårare att få steril. Sedan är ju urin inte steril särskilt länge efter kissandet. 

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Elda latrin?
« Svar #13 skrivet: 25 dec-10 kl 17:55 »
Är inte urin sterilt? Jag har för mig att det kan spridas direkt om man inte haft urinvägsinflammation eller medicinerats tungt osv.
Vad för mediciner ska man inte ha i sin urin...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #14 skrivet: 25 dec-10 kl 18:00 »
Tex P-medel kan om det kommer ner i vattendrag förvandla hanfiskar till honfiskar . Ett ganska stort problem vid större reningsverk . De kan rena vattnet från det mesta men inte medicinerna .

Antibiotika dödar inte bara bakterierna i våra kroppar utan även bakterierna i jorden , de bakterierna som är snälla och som hjälper växterna .

Diklofenak har inte bara dödat 99,9 % av gamarna i Asien utan är även mycket skadligt för kräftdjuren i våra vatten .

Ibuprofen har liknande egenskaper men har en kortare verkningstid än Diklofenaken .

mysan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Elda latrin?
« Svar #15 skrivet: 25 dec-10 kl 19:20 »
Vad gäller urin så kan jag förstå om man vill ha den stående kallt om man skall långförvara - urin som varit i rumstemperatur i bara några dagar luktar mycket illa. Intressant med info om läkemedel.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elda latrin?
« Svar #16 skrivet: 15 apr-22 kl 08:42 »
Borde inte det vara fördelaktigt att elda för energins  skull?
Isåfall vad är det negativa i de hela?
Jag tänker mig liknande process som när man gör äpplemust.
Man får näringsrikt vatten och en torr massa.
Är det någon som har koll på allt de kemiska i detta?
Vad kan man anta för energivärde kontra "gödselvärde"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #17 skrivet: 15 apr-22 kl 08:50 »
Borde inte det vara fördelaktigt att elda för energins  skull?
Isåfall vad är det negativa i de hela?
Jag tänker mig liknande process som när man gör äpplemust.
Man får näringsrikt vatten och en torr massa.
Är det någon som har koll på allt de kemiska i detta?
Vad kan man anta för energivärde kontra "gödselvärde"
Det som ställer till det med våra fekalier vid eldning är att dom ofta är förhållandevis blöta så dom behöver torkas.
Dessutom är vår matsmältning alldeles för effektiv vilket gör att det är lite fibrer i det.

Jag eldar våra fekalier. Om jag har möjlighet så får dom ligga ett par veckor och torka innan eldning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14377
    • Östergötland
SV: Elda latrin?
« Svar #18 skrivet: 15 apr-22 kl 09:46 »
Det går bra att elda skit, men man får inte. Så man måste egentligen ansöka om det, så att byråkratin hålls igång och den värsta anarkin stävjas.

Förbränningstoaletter är ju ett specialfall som, tror jag, är undantaget.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elda latrin?
« Svar #19 skrivet: 15 apr-22 kl 10:39 »
Det som ställer till det med våra fekalier vid eldning är att dom ofta är förhållandevis blöta så dom behöver torkas.
Dessutom är vår matsmältning alldeles för effektiv vilket gör att det är lite fibrer i det.

Jag eldar våra fekalier. Om jag har möjlighet så får dom ligga ett par veckor och torka innan eldning.
Nu pratar jag om att torka den till vad som anses torrt.  Jag gissar på 10-20% vatten

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #20 skrivet: 15 apr-22 kl 10:49 »
Det går bra att elda skit, men man får inte. Så man måste egentligen ansöka om det, så att byråkratin hålls igång och den värsta anarkin stävjas.

Förbränningstoaletter är ju ett specialfall som, tror jag, är undantaget.
Inte för att det förvånar mig, men.
Kan du peka på regelverket som man kan stödja sig på avseende förbudet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #21 skrivet: 15 apr-22 kl 11:23 »
En sommarstugegäst här i närheten har en sån komposterande toa som placerar varje toabesök i en plastpåse. De tömmer toan då och och eldar upp plastpåsarna med innehåll och det luktar apa över hela byn.
Så har man känsliga grannar undvik eller bli anmäld till kommunen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #22 skrivet: 15 apr-22 kl 11:43 »
En sommarstugegäst här i närheten har en sån komposterande toa som placerar varje toabesök i en plastpåse. De tömmer toan då och och eldar upp plastpåsarna med innehåll och det luktar apa över hela byn.
Så har man känsliga grannar undvik eller bli anmäld till kommunen.
Den där doften är inte helt obekant.
Tricket är att använda rejäla mängder spån i tunnan.
Typ en full kåsa per tillfälle.
Och när man tömmer ut det så gör jag det på en tunna fylld med brännbart som utvecklar hög värme när det torkat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #23 skrivet: 15 apr-22 kl 12:04 »
Borde inte det vara fördelaktigt att elda för energins  skull?
Isåfall vad är det negativa i de hela?
Jag tänker mig liknande process som när man gör äpplemust.
Man får näringsrikt vatten och en torr massa.
Är det någon som har koll på allt de kemiska i detta?
Vad kan man anta för energivärde kontra "gödselvärde"
Jag har eldat ett par gånger, inte helt färska, utan fekalier som hade legat ett tag (olika antal dagar, veckor och även vissa säckar som hade legat till och med nån månad), och det går mycket bränsle (olika typer av plockved och annat eldningsbart från skogen och tomten i mitt fall). Och det tar långtid, alltså man får dela upp mängder säckar som man eldar upp på olika dagar då man inte hinner avsluta totala eldningsprocessen på en och samma dag om man har en kontrollerad moderat eld.

Eftersom human fekalier (i alla fall mina) tar lång tid att torka ordentligt, går mycket energi(ved) och tid för att elda och eftersom energiframkallnings energin och tidsåtgången är mycket högre, antar jag att energin som man återvinner genom eldning har ganska låg värde än själva gödselvärdet, med tanke på enkla komposterings processen.

Men jag vet att om man soltorkar nötdjur avföring kan man då förvara dem och kan använda som en del av bränsle tillsammans med exempelvis ris/kvistar/grenar etc. då kan man naturligtvis återvinna energi utan att förbruka mer energi för att återvinna den men om det funkar för human fekalier vet jag inte.           

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14377
    • Östergötland
SV: Elda latrin?
« Svar #24 skrivet: 15 apr-22 kl 15:25 »
Inte för att det förvånar mig, men.
Kan du peka på regelverket som man kan stödja sig på avseende förbudet.

Dels har du miljöbalken som reglerar det hela, sedan har du kommunala monopolet på avfallshantering och så slutligen har du tillverkarens anvisning vad som får eldas i pannan.

Bor du i rätt kommun och har en panna som är lämpad att elda med lite inblandning av annat än ved (omvänd förbränning är det säkraste), och kan lägga fram en bra anledning för att du skall få göra så, så kan du få tillstånd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #25 skrivet: 15 apr-22 kl 15:57 »
Dels har du miljöbalken som reglerar det hela, sedan har du kommunala monopolet på avfallshantering och så slutligen har du tillverkarens anvisning vad som får eldas i pannan.

Bor du i rätt kommun och har en panna som är lämpad att elda med lite inblandning av annat än ved (omvänd förbränning är det säkraste), och kan lägga fram en bra anledning för att du skall få göra så, så kan du få tillstånd.
Okej...
Nu eldar jag ju mina fekalier i kolmilan.
Där dom helt enkelt blir biokol.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14377
    • Östergötland
SV: Elda latrin?
« Svar #26 skrivet: 15 apr-22 kl 19:06 »
Olagligt det med, men det kommer nog ingen inspektör och bråkar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda latrin?
« Svar #27 skrivet: 15 apr-22 kl 20:09 »
Olagligt det med, men det kommer nog ingen inspektör och bråkar.
Tur att jag har långt till grannarna då.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elda latrin?
« Svar #28 skrivet: 17 apr-22 kl 08:27 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14377
    • Östergötland
SV: Elda latrin?
« Svar #29 skrivet: 17 apr-22 kl 09:15 »
Tror vi har en tråd om aska i forumet, men jag vet inte hur mycket information som kom fram då.

Att ta tillvara på de nyttiga ämnena i folkskit för att återföra dem till åkermarken sker enligt mig bäst genom förbränning och tillvaratagandet av askan. I Sverige har vi tyvärr snöat in på att det organiska i rötslammet är så viktigt för jordarna att vi ser mellan fingrarna med de föroreningar som då följer med. Eldar vi skiten får vi t ex kvar fosfor och kalium, medan kadmium, läkemedelsrester och andra organiska gifter försvinner. Kadmium brinner ju inte upp, men förgasas tillfälligt. Eldar vi hemma så går ju kadmium ut i rökgaserna och landar bara till viss del där den gör skada, men komposterar vi och lägger jorden i trädgårdslandet så får vi allt där. Nu är det ju inga enorma mängder vi pratar om i ett hushåll, och en del har ju fastnat i njurarna redan när maten passerade systemet första gången...

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Elda latrin?
« Svar #30 skrivet: 27 jun-23 kl 15:47 »
Är inte urin sterilt? Jag har för mig att det kan spridas direkt om man inte haft urinvägsinflammation eller medicinerats tungt osv. (om man har ngnstans att sprida den, förstås.) Men jag är inte alls säker på detta vill jag bara säga. :-[
Det är bara sterilt så länge det är kvar i blåsan, om du inte har en pågående infektion förstås. På vägen ner i toan sköljs bakterier från urinröret med ut. Men sk. humanpatogena bakterier trivs väldigt dåligt i jorden. De vill ha 37 grader, dvs som det är i våra kroppar. I jorden finns hård konkurrens från jordbakterier som tar död på de vi tillför. Om inte solens UV-strålar hinner före.
Och det kan vattnas ut på jorden i stort sett oberoende av mediciner. Läs den här artikeln om detta. https://www.land.se/tradgard/guldvatten-far-godkant/ Var försiktig med att vattna direkt på bladgrönsaker och frukter nära skörd.
Det är ett långt mycket större problem att kiss med olika medicinrester hamnar i avloppet. Jorden har många mikrobiologiska processer som bryter ner det. Det tar ca en vecka för de flesta medicinrester att brytas ner i jorden. Vatten är annorlunda. Det finns endast ett fåtal avloppsreningsverk i Sverige som renar vattnet från medicinrester. I resten passerar de igenom. Och sedan hittar man dem i vårt dricksvatten.  https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/02/lakemedel-fororenar-vara-vatten-lakare-bor-agera/
Däremot har stallgödsel från djur ofta mycket mer rester av både hormoner och mediciner som djuren får (jämfört med guldvatten). Men det använder folk gladeligen. Och dräktiga honor, kor, grisar, mm, kissar ju ut massa kvinnliga könshormoner helt naturligt.
Jag säger, använd guldvatten till allt som vill ha extra kväve. Det är en gratis och lättillgänglig resurs för extra gödning. 😁😁😁


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser