Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering  (läst 18405 gånger)

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
SV: Konservering
« Svar #20 skrivet: 21 jul-11 kl 20:59 »
Så, var hittar man gummiringar till konservglas idag? finns det någon onlineförsäljare?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Konservering
« Svar #21 skrivet: 24 jul-11 kl 17:18 »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Siggi

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Konservering
« Svar #22 skrivet: 03 sep-11 kl 15:27 »
Och www.hus-modern.se. Hur många slags ringar som helst. Dock inte speciellt billiga.

carolasol

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Konservering
« Svar #23 skrivet: 28 jul-20 kl 19:44 »
Idag har jag grottat ner mej i konservering. På "Konservskolan" avsn.1 på Youtube säger tjejen att det absolut INTE går att konservera i ugnen, och så förkarar hon varför, om att det blir för torrt och därför inte kan uppnå tillräckligt hög temp, ungefär. Hon säger en massa om burkarna också. Jag har aldrig konserverat något men ska nog göra som hon säger, när jag kör igång.
Du kanske kör vattenbad i ugnen, vad vet jag? Ville bara berätta :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Konservering
« Svar #24 skrivet: 28 jul-20 kl 21:26 »
https://www.cdc.gov/features/homecanning/index.html


https://nchfp.uga.edu/how/general/for_safety_sake.html


Länkarna beskriver riskerna med botulism vid hemkonservering och hur man undviker det.


Kort handlar det om att man behöver konservera vid 121+ C för att helt undvika risken för botulism. En annan möjlighet är att koka upp maten så den blir genomkokt efter att man tagit den ur konservburken för då förstörs giftet botulin som kan finnas i konserven.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Konservering
« Svar #25 skrivet: 30 jul-20 kl 13:07 »
Idag har jag grottat ner mej i konservering. På "Konservskolan" avsn.1 på Youtube säger tjejen att det absolut INTE går att konservera i ugnen, och så förkarar hon varför, om att det blir för torrt och därför inte kan uppnå tillräckligt hög temp, ungefär. Hon säger en massa om burkarna också. Jag har aldrig konserverat något men ska nog göra som hon säger, när jag kör igång.
Du kanske kör vattenbad i ugnen, vad vet jag? Ville bara berätta :)

Ett gott råd är att INTE lita på Youtubeklipp för sådana här frågor. Mer pålitliga råd om hemkonservering kan du hitta i vilken som helst skolbok i hemkunskap och liknande ämnen från 1950-60-talet. Det räcker alltså med att gå upp på vinden och gå igenom lådorna med sparade skolpapper från ett par generationer tillbaks.

Se också upp med amerikanska källor, det händer alldeles för ofta att det blir fel när temperaturer ska räknas om fram och tillbaks mellan °F och °C.

Ett annat sätt att undvika botulism är att se till att den kemiska miljön i konserverna är sådan att bakterierna (clostridium) inte kan föröka sig. Dvs i praktiken antingen tillräckligt lågt pH-värde eller tillräckligt hög salthalt.

Wikipedia har också en del att säga om saken, som vanligt verkar den tyska sidan mest innehållsrik. https://de.wikipedia.org/wiki/Botulismus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 7 användare (1 dolda)
Westerbergarn, von tratt, Besksöta, Lillskiten, ekoknutte, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser