Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till byggbod under bygget  (läst 1612 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Alternativ till byggbod under bygget
« skrivet: 20 feb-21 kl 18:03 »
Ni som är lite fyndiga och påhittiga här. Vad skulle ni gjort på låg budget att ha under bygget där man kan sitta och käka lunch och så? Gäller även byggarbetarna. Tänker att det borde bli rätt dyrt om byggaren ska ha en bod stående under bygget. Bygger mkt själv så väntar mig typ 2år från första spadtag till klart

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #1 skrivet: 20 feb-21 kl 18:11 »
Mindre byggen kan det duga med en husvagn. men annars skall det finnas toalett,omklädningsmöjlighet,tvättmöjlighet och en plats att äta som är uppvärmd. många byggjobbare kräver också ett värmeskåp/micro till mat. Vet inte vad dagens avtal säger men på min tid var ovanstående standard.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #2 skrivet: 20 feb-21 kl 18:19 »
Mindre byggen kan det duga med en husvagn. men annars skall det finnas toalett,omklädningsmöjlighet,tvättmöjlighet och en plats att äta som är uppvärmd. många byggjobbare kräver också ett värmeskåp/micro till mat. Vet inte vad dagens avtal säger men på min tid var ovanstående standard.

Jag förstår att det ska finnas att sitta och äta varm samt toalett, men varför jag ska hålla med dusch och omklädningsmöjligheter har jag sjukt svårt att greppa. Min KA säger dock att jag inte behöver lösa detta då man ofta förhandlar med byggaren så de har med sig en bod. Med det är den kostnaden jag vill komma ifrån. Ingen av proffessionerna som ska vara med i bygget kommer vara där mer än en eller ett par dagar åt gången (möjligen 1 vecka på elektrikern).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #3 skrivet: 20 feb-21 kl 19:41 »
Det beror väl på vad ni avtalar men om det inte finns dusch och omklädningsrum på ett bygge så kanske arbetarna vill åka tillbaka till firman och duscha och det blir betald restid.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #4 skrivet: 20 feb-21 kl 20:10 »
Om du slår ihop en friggebod och ett utedass först, så har du nytta av dessa både under bygget och senare.


Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #5 skrivet: 20 feb-21 kl 21:24 »
Om du slår ihop en friggebod och ett utedass först, så har du nytta av dessa både under bygget och senare.

Har du gjort detta själv? Smart idé men vet inte vad kommunen har att säga om det eftersom man inte får bygga friggebod innan huset. Men om man kanske bygger den så att den lätt kan flyttas så kan man få den som "byggbod" under bygget för att sen när det är klart sätta på plats som friggebod ordentligt. Kan man få igenom det tro? Ska kolla nästa vecka. Tack för tipset!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #6 skrivet: 21 feb-21 kl 07:52 »
Har du gjort detta själv? Smart idé men vet inte vad kommunen har att säga om det eftersom man inte får bygga friggebod innan huset. Men om man kanske bygger den så att den lätt kan flyttas så kan man få den som "byggbod" under bygget för att sen när det är klart sätta på plats som friggebod ordentligt. Kan man få igenom det tro? Ska kolla nästa vecka. Tack för tipset!

Fråga inte så mycket.
Bygg din friggebod där du vill ha den efter att den används som byggbod, så slipper du flytta runt den.
Sen bygger du en till 3,1 x nånting som du använder som toa och dusch, sen kan du sälja skalet till nån Tinyhouse byggare eller nått.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #7 skrivet: 21 feb-21 kl 09:19 »
Fråga inte så mycket.
Bygg din friggebod där du vill ha den efter att den används som byggbod, så slipper du flytta runt den.
Sen bygger du en till 3,1 x nånting som du använder som toa och dusch, sen kan du sälja skalet till nån Tinyhouse byggare eller nått.

Önskar det vore så! Men kommunen kommer ju vara där under tiden med utsättning, kanske arbetsplats besök osv. Står där då något som de inte vet om är jag 100 på att de kommer ha åsikter tyvärr. Detaljplanerat område😣 menar du att man ska bygga 2 bodar? Jag tänker mer en större garderob (80cm bred och 100cm djup) i boden med glorifierad hink och strö. Ska ändå ha separett sen och kompostera allt.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #8 skrivet: 21 feb-21 kl 09:22 »
Köp en husvagn. Sälj den när du är klar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #9 skrivet: 21 feb-21 kl 11:35 »
Önskar det vore så! Men kommunen kommer ju vara där under tiden med utsättning, kanske arbetsplats besök osv. Står där då något som de inte vet om är jag 100 på att de kommer ha åsikter tyvärr. Detaljplanerat område😣 menar du att man ska bygga 2 bodar? Jag tänker mer en större garderob (80cm bred och 100cm djup) i boden med glorifierad hink och strö. Ska ändå ha separett sen och kompostera allt.

Är de så hårda att du måste söka för allt som behövs under byggtiden, så blir det jobbigt, men lycka till.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #10 skrivet: 21 feb-21 kl 12:07 »
Är de så hårda att du måste söka för allt som behövs under byggtiden, så blir det jobbigt, men lycka till.

Även bychan kräver bygglov...   ;D
Om man läser reglerna stenhårt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #11 skrivet: 21 feb-21 kl 12:45 »
Tänker att det är bra att känna till reglerna,tillstånden och byggloven som formellt krävs för att ha en byggfutt och påföljderna om man blir påkommen att ha brutit mot reglerna.

Att skaffa en rastvagn,byggbod,friggebod eller liknande är ju gjort på dagen  om man är likvid och handlingskraftig och behovet av byggbod kan lösas till rimliga kostnader tex med en beg husvagn.

Att uppfylla formalia för att få tillfälligt eller permanent placera den på egen mark kan ofta ta tio veckors handläggningstid och föra med sig tusentals kronor i kostnad.

Om du inte har gjort dej ovän med grannar och kommuntjänstemän borde du komma undan med en rastvagn på hjul utan tillstånd, om inte får du väl flytta den eller söka tillstånd i efterhand.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #12 skrivet: 21 feb-21 kl 16:09 »
Även bychan kräver bygglov...   ;D
Om man läser reglerna stenhårt.

Jag ger då fullständigt fan i att läsa sådana tramsregler

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #13 skrivet: 21 feb-21 kl 18:13 »
Jag ger då fullständigt fan i att läsa sådana tramsregler

Min åsikt också.
   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #14 skrivet: 21 feb-21 kl 18:29 »
det kan bli dyrt att låta bli att läsa regelverk.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #15 skrivet: 21 feb-21 kl 18:34 »
Men om jag bygger en friggebod som jag tänker sälja, kan ju till och med sätta ut en Blocketannons, så kan det ju inte behövas bygglov. Att jag inte får den såld i ett nafs är ju inte olagligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #16 skrivet: 21 feb-21 kl 19:09 »
här lär du springa på problem . ett moment 22 ? du behöver inget bygglov för en friggebod men den förutsätter att det finns en redan byggd fastighet på tomten. Vill du bara bygga en friggebod räknas den som ett hus och kräver bygglov. undantaget kan vara att tomten är industrimark och du har ett företag som tillverkar bodar. Men där får du inte bygga ett bostadshus. jag ser framför mig kommunens byggnadsinspektör som gnuggar händerna i förväntan på byggavgifter och böter. kan kanske klara dej om du förser friggeboden med hjul och kallar den byggbod. ett gammalt husvagnschassi kan ju duga till botten. sedan efter att huset är byggt kan ju hjulen försvinna och den blir en helt laglig friggebod eller säljs.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #17 skrivet: 22 feb-21 kl 00:46 »
Nja, jag får ju tillverka en friggebod själv och sälja den utan att ha företag. Jag kan t o m ge bort den till någon, det är inte olagligt. Jag kan bygga ett dass, en bastu eller en bod. Eller så kan jag skapa ett konstverk (typ Nemesis) och riktigt jävlas med kommunen. 

Men en husvagn är ju en snabbare lösning på problemet.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #18 skrivet: 24 feb-21 kl 11:59 »
här lär du springa på problem . ett moment 22 ? du behöver inget bygglov för en friggebod men den förutsätter att det finns en redan byggd fastighet på tomten. Vill du bara bygga en friggebod räknas den som ett hus och kräver bygglov. undantaget kan vara att tomten är industrimark och du har ett företag som tillverkar bodar. Men där får du inte bygga ett bostadshus. jag ser framför mig kommunens byggnadsinspektör som gnuggar händerna i förväntan på byggavgifter och böter. kan kanske klara dej om du förser friggeboden med hjul och kallar den byggbod. ett gammalt husvagnschassi kan ju duga till botten. sedan efter att huset är byggt kan ju hjulen försvinna och den blir en helt laglig friggebod eller säljs.

Då kan jag meddela att jag fick en glad överraskning när jag pratade med bygglovshandläggarna idag! Vi får bygga/ställa dit en friggebod så snart vi har startbeskedet för huset😁 hon ser det som att det regelmässigt finns ett hus där då och då får vi bygga friggebod. Så det blir nog en laglig friggebod i sommar iaf😁✔️

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Alternativ till byggbod under bygget
« Svar #19 skrivet: 24 feb-21 kl 12:55 »
Grattis! Det låter också som att du fått en bra bygglovshandläggare vilket är guld värt när man skall bygga lagligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser