Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimal fuktighet i honung?  (läst 1489 gånger)

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
Optimal fuktighet i honung?
« skrivet: 11 jun-20 kl 20:07 »
Vilken är den optimala fukthalten i honungen?  Fick ner den ganska så otäckta rapshonungen till 15% i ena batchen och 16,2 i andra,gick otroligt bra att sänka den i slungrummet i 30 grader och en rejäl avfuktare. Men som sagt vilken halt är att föredra?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Optimal fuktighet i honung?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-20 kl 21:20 »
Det beror helt och hållet på vad du vill uppnå.

Vill man ha en slät och len honung så är 15-20% ganska perfekt kan jag tänka mig.

Jag som vill ha en honung som får "isbeläggning" och extrema lagringsegenskaper vill ha lägre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Optimal fuktighet i honung?
« Svar #2 skrivet: 11 jun-20 kl 23:05 »
Jag ympar min honung och tycker att en vattenhalt på 16-18 % är lagom. Desto mer vattenhalten närmar sig 20 % ju sämre hållbarhet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Optimal fuktighet i honung?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-21 kl 09:25 »
12,7 i några tunnor å någon med 14% mätt med digital mätare, kommer den bli för hård även med ympning tro? Vågar man testa eller kanske bäst att skicka iväg den till depå? Har ingen honung med högre vattenhalt att blanda i så vad hade ni gjort?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Optimal fuktighet i honung?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-21 kl 10:54 »
12,7 i några tunnor å någon med 14% mätt med digital mätare, kommer den bli för hård även med ympning tro? Vågar man testa eller kanske bäst att skicka iväg den till depå? Har ingen honung med högre vattenhalt att blanda i så vad hade ni gjort?

Hård tror jag inte den blir men risken är stor att det blir "rimfrost" i burkarna.
Jag personligen köper hellre en rimfrostburk än en jämnfärgad då jag vet att hållbarheten är extra lång.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Optimal fuktighet i honung?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-21 kl 21:47 »
12,7 i några tunnor å någon med 14% mätt med digital mätare, kommer den bli för hård även med ympning tro?

Hur hård honungen blir beror på nektarens ursprung, mängden ymp och temperaturer under processen. Hårdheten har i princip ingenting alls att göra med en burk honungs vattenhalt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser