Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av torkade vinbär  (läst 4356 gånger)

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
Förvaring av torkade vinbär
« skrivet: 31 jul-17 kl 20:25 »
Jag har torkat svarta vinbär i ugnen. Funderar nu på hur jag ska förvara dem. Jag kan ju inte veta helt säkert att de inte innehåller någon fukt. Är rädd att de ska börja mögla om jag lägger dem i en glasburk
 

Postat med Alternativ.nu´s app

"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Förvaring av torkade vinbär
« Svar #1 skrivet: 31 jul-17 kl 20:46 »
Lägg i papperspåse då,

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förvaring av torkade vinbär
« Svar #2 skrivet: 31 jul-17 kl 22:49 »
Torka bären tills dom är riktigt torra, det är dålig hållbarhet och onyttigt med mögliga bär.
När dom är torra kan du förvara dom i en torr glasburk med en bit hushållspapper i botten och under locket.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Förvaring av torkade vinbär
« Svar #3 skrivet: 01 aug-17 kl 07:21 »
Tack för svar. Ja, någon form av förvaring som inkluderar papper är väl det enda rätta. Men fortfarande svårt att veta om jag har torkat dem länge nog. Jag skulle ju kunna fortsätta. Till slut så blir de pulver antar jag :D

Postat med Alternativ.nu´s app

"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förvaring av torkade vinbär
« Svar #4 skrivet: 01 aug-17 kl 08:05 »
Tack för svar. Ja, någon form av förvaring som inkluderar papper är väl det enda rätta. Men fortfarande svårt att veta om jag har torkat dem länge nog. Jag skulle ju kunna fortsätta. Till slut så blir de pulver antar jag :D

Postat med Alternativ.nu´s app

Pulver blir de inte såvida du inte mal eller mixar bären - när vätska försvinner ur dem skrumpnar de ihop ungefär som russin.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Förvaring av torkade vinbär
« Svar #5 skrivet: 22 aug-20 kl 03:45 »
Torkade du hela svartvinbär? I vilken temperatur?
Svartvinbär är väldigt svåra att torka hela då de har ett segt skal. Risken är att man torkar i för hög temperatur och då torkar bara skalet och vätskan som är kvar i bäret kommer då att bli grogrund för jäst och mögel.

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Förvaring av torkade vinbär
« Svar #6 skrivet: 21 sep-20 kl 16:27 »
Torkade du hela svartvinbär? I vilken temperatur?
Svartvinbär är väldigt svåra att torka hela då de har ett segt skal. Risken är att man torkar i för hög temperatur och då torkar bara skalet och vätskan som är kvar i bäret kommer då att bli grogrund för jäst och mögel.

Ja, jag torkade hela bär i ugnen, ca 50-75 grader gissar jag (minns inte helt), med ugnsluckan på glänt. Jag trofast det tog ett par dagar innan de blev helt torra... varken ekonomiskt eller energimässigt försvarbart, gissar jag. Men väldigt goda och torra och fina hela vintern.
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser