Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bensinmotorer som satt sig  (läst 1549 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Bensinmotorer som satt sig
« skrivet: 05 jan-20 kl 20:03 »
På Blocket säljs ibland bilar, ofta äldre, som inte varit körda på länge.

I annonsen kan det stå 'motorn nyligen startad'. Då vet man att bilen åtminstone kan rulla några meter för egen maskin. Däremot kan kompressionen var dålig med hög bränsle/ oljeförbrukning som följd. Vilket kan vara en bland flera orsaker att bilen blev stående.

Sedan kan det stå att 'motorn går runt'. Vilket jag tolkar som att det finns potential för den att starta, men i övrigt kan det finnas fel med kompression o s v.

Tredje omdömet på motorn kan vara 'går inte runt'.
Det är dessa motorer som jag undrar över. Hur går man tillväga att få bort 'sättningen' så att den går runt.
Det lilla jag hört och läst är att man skall göra som om man skulle förbereda en fungerande bensinmotor för att inte användas på länge, d v s skruva av tändstiften och fylla förbränningsrummet med en viss mängd motorolja, sätta tillbaka stiften. Avsikten med detta antar jag är att kolvarna inte skall fastna i cylinderloppen. Och har de redan fastnat, så kan olja i bästa fall lossa dem.

Har en gång råkat ut för att kopplingen satt sig på en bil som inte körts på länge. Detta löstes på äventyrligt sätt (sägs inte vara rekommendabelt) genom bogsering.
Har en bekant som övertog bil som stått länge. Motor och koppling var ok när bilen ställdes av, men nu var bara kopplingen ok, motorn gick inte runt. Åtgärd med olja utfördes, ingen rörelse. Sedan gjordes försök med bogsering, inget resultat nu heller.

Hur vanligt, eller ovanligt är det att man lyckas få en motor att gå runt när den satt sig? Kan det finnas fel/slitage i motorn som gör att den lättare sätter sig? skiljer det mycket mellan generationer på motorer? Nu verkar det ju vara mer bilar före 1980 som sparats i lador, än efter. Har det blivit någon skillnad med nyare motorer som har överliggande kam + rem och gått på syntetolja? Allmänt sett, hur mycket tid är det värt att lägga på att få satta motorer att gå runt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bensinmotorer som satt sig
« Svar #1 skrivet: 05 jan-20 kl 22:17 »
Det som brukar ha hänt är att kolvringarna rostat fast i cylinderloppen. Det man kan göra är att tömma någon rostlösande vätska genom tändstiftshålet och låta det stå och verka en dag eller två. Varje bondmekaniker har sin egen favoritblandning av allt från diesel till bromsvätska eller 5-56, det finns även speciella medel man kan köpa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bensinmotorer som satt sig
« Svar #2 skrivet: 05 jan-20 kl 22:31 »
Ibland kan motorer fastna ihop bara efter att ha stått några veckor. Det allra värsta är om motorn kallstartades och sedan stängdes av innan den hade hunnit bli varm, innan undanställningen. Ännu värre om vädret dessutom var varmt och fuktigt.

Jag skulle nog vilja säga att om man ska ställa undan en motor länge, så är det viktigaste att det är torrt och fritt från avgaser i förbränningsrummen. Se till att motorn är varmkörd innan den stängs av sista gången, och att oljan är relativt nybytt. Sedan motorn har stängts av, kör den på startmotor ett tag med bränsletillförseln avstängd och gasspjället fullt öppet. Gärna med tändstift eller glödstift urskruvade. När den väl är "vädrad" kan man fundera på att hälla (eller duscha) i en liten skvätt olja i cylindrarna och dra runt den några varv till.  Man bör dock INTE hälla i olja utan möjligen spraya eller duscha, om det är en motor med urgröpta kolvtoppar (många dieselmotorer är sådana, och vissa udda utföranden av bensinare, t ex Volvos "K" -motorer från 80-talet. Helst bör man göra det hela en dag med låg luftfuktighet.

Problemet är dock mindre idag än förr i tiden, tack vare att dagens bränslen innehåller mindre svavel och därmed blir det också mindre rostframkallande svavelsyra i avgaserna.

Om motorn har fastnat ihop måttligt allvarligt, så brukar det finnas goda chanser att få loss den.  En sak man måste vara observant på är dock om även någon ventil har fastnat i ventilstyrningen, i så fall kan det bli skador i ventilmekanismen om man försöker tvinga runt motorn. Det kan vara bra att ha ventilkåpan avtagen för att kunna se vad som händer, slå med gummiklubba på ev vipparmar för att kolla att ventilerna rör sig fritt osv.
Är det däremot ett riktigt svårartat fall, t ex en traktor som har stått så det har kunnat regna in genom avgasröret, så bör man inte ens försöka baxa runt motorn innan man har gjort en närmare undersökning. Numera finns det ju billiga USB-anslutna inspektionskameror som man kan använda för att titta in i förbränningsrummet genom hål för t ex tändstift, glödstift eller spridare.

Problem med kopplingslameller som rostar eller klibbar fast i tryckplatta och svänghjul blev vanliga på 90-talet, då det var nytt med asbestfria kopplingslameller och i synnerhet billiga pirattillverkare ännu inte hade lärt sig att tillverka asbestfritt friktionsmaterial. Men de sämsta lamellerna torde ha utrotat sig själva vid det här laget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser