Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns  (läst 41735 gånger)

Blomme

  • Gäst
Re:Pärlhöns
« Svar #20 skrivet: 25 mar-07 kl 14:47 »
Arne, om du ska ha dem i en inhängnad och du precis köpt dem så kan du klippa fjädrarna på en av vingarna. Efter en tid vet de vart de hör hemma och stannar där. Se upp med din frukt bara...

Lena, de låter inte som gäss. Du kan föreställa dig ett hjul som går runt runt runt och skriker till på samma ställe hela tiden. Härligt att lyssna på när man dricker kaffe i trädgården, det är så harmoniskt och man känner sig som ett med naturen, inte...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Pärlhöns
« Svar #21 skrivet: 25 mar-07 kl 15:17 »
Jaja, har man bestämt sig för att vara negativ så. Men en del tycker det är vackert, andra inte. Man behöver väl inte mässa det om och om igen för det?

Jag hade en flock på 12 individer som gick lösa. Dom gav sig aldrig på någon frukt, rabarber eller bär. Däremot, plockade dom i sig alla krypen som ville åt frukten. En annan bra sak med dom är, att här hemma i alla fall....så överlappade deras äggpauser hönsens. Så man vart inte ägglös, bara för att hönsen tagit semester :)

Drevern

  • Gäst
Re:Pärlhöns
« Svar #22 skrivet: 25 mar-07 kl 15:23 »
Jag tror inte att man kan hägna in dem med mindre än att man sätter tak på hönsgården. Fast bor man med lite yta behöver man inte hägna dem för de kommer hem varje kväll och sover på pinnen i hönshuset precis som de övriga hönsen. Detta förutsätter dock att de inte lärt sig att sova ute för då vill dom inte gärna sluta med det.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Pärlhöns
« Svar #23 skrivet: 26 mar-07 kl 07:17 »
jag har haft pärlhöns i många år nu och jag bara älskar dem.tycker inte att de låter så där förfärligt utan de låter mest omde blir rädda ,ser fara eller det kommer någon.om man har dem instängda i mindre hönsgård så låter de ofta mera och blir stressade.har mina gående med mina 55 flowery höns och det går bra./Anna

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Pärlhöns
« Svar #24 skrivet: 26 mar-07 kl 08:48 »
jag har haft pärlhöns i många år nu och jag bara älskar dem.tycker inte att de låter så där förfärligt utan de låter mest omde blir rädda ,ser fara eller det kommer någon.om man har dem instängda i mindre hönsgård så låter de ofta mera och blir stressade.har mina gående med mina 55 flowery höns och det går bra./Anna

Vad är det för höns du har? Ett tidigare inlägg menade att dvärghöns kanske inte är helt lämpliga pga sin mindre storlek.

Går dina höns fritt hela tiden?

Jag har hönshus med utegård. Hönshuset stänger jag till på natten. De är i utegården nu när räven varit i närheten och jag inte vågar släppa ut dem. Annars får de gå helt fritt på gården.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Pärlhöns
« Svar #25 skrivet: 26 mar-07 kl 09:25 »
Blir pärlhöns tama?  ??? ::)

Mina dvärgkochin är handtama medan de andra är svårare att få tag i och hantera.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Pärlhöns
« Svar #26 skrivet: 26 mar-07 kl 10:57 »
Pärlhöns är rätt "stirriga" fåglar, tror inte man kan få dem handtama så lätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Pärlhöns
« Svar #27 skrivet: 26 mar-07 kl 11:59 »
Jag har också den erfarenheten att pärlhöns har mer vildfågelns beteende. Kom i.o.f. sig om man ropade men satt aldrig "i knät" som vanliga höns.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Pärlhöns
« Svar #28 skrivet: 26 mar-07 kl 12:03 »
Ett gods här i närheten har "satt ut" även pärlhöns mitt i remissen, de varnar fasanerna för rovfåglar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

MammaMia79

  • Inlägg: 63
    • Dalens fjäder och fä
SV: Pärlhöns
« Svar #29 skrivet: 03 apr-08 kl 23:17 »
Hej

Nu är det ett bra tag sen, omständigheterna, tvingade mig att ta barnen och fly. Hade just börjat få igång det här med höns osv, men det gick förlorat. Barnen går före allt.

Hursomhelst så sitter jag här ibland och läser. Och jag vill bara säga att jag blev med pärlhöns tillslut, hälften av äggen lades under höna, resten i kläckare. De flesta i kläckaren blev det inget av, men resultatet var tvärtom under hönan.

Maken till fåglar får man leta efter, tuffa och självständiga, lärde mig så småningom att det är inte bara gnagare de tar, utan även orm!

Kom nämligen, en dag, på några pärlor, kalkontuppen och några höns när de kivades högljutt om något, lyckades tillslut få syn på en svansstump, allt som återstod av ormen, sort var omöjligt att se. Minns inte hur jag kom på att det var pärlorna, misstänkte kalkontuppen ett tag.

En intressant upplevelse, och jag var tacksam att bli av med ormen, har ju småbarn...

När man tänker tillbaka så här så har man många många fina minnen. Kalkontuppen Nisse  (R,I,P) Pärlorna, självständiga, kringströvande tuffingar, och ja högljudda...ett perfekt kattlarm...min ståtliga sussex Gösta, barnens lycka över några duniga kycklingar, dottern stolt kånkandes på min myskanksdam Bella, Gunde gås (skåne) som inte gillade potatishandlaren...hum hum...tillbaka till tråden..

Jag rekommenderar verkligen pärlhöns, om man står ut med ljudet, men för mig var det bara hemtrevligt och tryggt, de höll koll på gården, lite väl tuffa mot hönsen ibland, det var det enda. Utmärkta skade djurs bekämpare..Och sen stilen då de sätter fart då! Ser så roligt ut då de springer, och ja de tog en flygtur ibland, men bara inom gårdsgränsen, och på låg höjd..

mvh Mia


amarantus

  • Gäst
SV: Re:Pärlhöns
« Svar #30 skrivet: 04 apr-08 kl 16:45 »
Jaja, har man bestämt sig för att vara negativ så. Men en del tycker det är vackert, andra inte. Man behöver väl inte mässa det om och om igen för det?

Jag hade en flock på 12 individer som gick lösa. Dom gav sig aldrig på någon frukt, rabarber eller bär. Däremot, plockade dom i sig alla krypen som ville åt frukten. En annan bra sak med dom är, att här hemma i alla fall....så överlappade deras äggpauser hönsens. Så man vart inte ägglös, bara för att hönsen tagit semester :)

Oh va läckert med så många Gruff! har du dem kvar? Håller de sig hemmavid som höns? Smakade äggen som hönsägg? Oh :-[ många frågor men är så nyfiken...

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Re:Pärlhöns
« Svar #31 skrivet: 04 apr-08 kl 19:17 »
Oh va läckert med så många Gruff! har du dem kvar? Håller de sig hemmavid som höns? Smakade äggen som hönsägg? Oh :-[ många frågor men är så nyfiken...
Inte e jag Gruff :D, men att äggen är godare än vanliga hönsägg, det kan jag lova!! I Frankrike räknas de till en enormt stor delikatess (fast de säger i.o.f. sig det samma om gäddköttet också :-X.)

De springer gärna omkring på ett större område än vanliga höns, även om de håller sig hemmavid och de jagar fram i flock på jakt efter småkryp, grodor och ormar. En och annan mus eller sork slinker också ner.

Svårigheten var att få dem att gå in i hönshuset på kvällarna. De sov hellre uppepå hönshustaket. Vildfågel, helt klart. Men så blev de också offer för räven en natt tidig morgon när jag misslyckats med att få in dem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

  • Gäst
SV: Re:Pärlhöns
« Svar #32 skrivet: 04 apr-08 kl 19:24 »
Inte e jag Gruff :D, men att äggen är godare än vanliga hönsägg, det kan jag lova!! I Frankrike räknas de till en enormt stor delikatess (fast de säger i.o.f. sig det samma om gäddköttet också :-X.)

De springer gärna omkring på ett större område än vanliga höns, även om de håller sig hemmavid och de jagar fram i flock på jakt efter småkryp, grodor och ormar. En och annan mus eller sork slinker också ner.

Svårigheten var att få dem att gå in i hönshuset på kvällarna. De sov hellre uppepå hönshustaket. Vildfågel, helt klart. Men så blev de också offer för räven en natt tidig morgon när jag misslyckats med att få in dem.

Gud va häftigt att de äter möss ;D jag gillar dem men gubben säger att de kommer på huggekubben om jag köper ett enda fjäderfä till :P sen låter de värre än gojor säger han men jag tycker det låter vacker savann jag...
Att äggen var goda var ju kul. Ska fundera på om jag kan smyga in en och säga att en Mignon har bytt färg och läte bara 8)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Re:Pärlhöns
« Svar #33 skrivet: 04 apr-08 kl 20:29 »
Ska fundera på om jag kan smyga in en och säga att en Mignon har bytt färg och läte bara 8)

köp ägg o lägg dem under nån höna o se sedan oförstående ut? ;D


Den pärlhönsflock jag träffade på gotland lät som en knirkande gammal brunnspump, det kan man nog vänja sig vid men tyvärr tvivlar jag på att rannarna delar den åsikten

amarantus

  • Gäst
SV: Re:Pärlhöns
« Svar #34 skrivet: 04 apr-08 kl 21:42 »
köp ägg o lägg dem under nån höna o se sedan oförstående ut? ;D


Den pärlhönsflock jag träffade på gotland lät som en knirkande gammal brunnspump, det kan man nog vänja sig vid men tyvärr tvivlar jag på att rannarna delar den åsikten

TACK :-* det ska jag göra...sen säger jag att det måste ha skett en förväxling av säljaren av avelsäggen ;D
Det ska jag göra vid tillfälle faktiskt ;)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Re:Pärlhöns
« Svar #35 skrivet: 04 apr-08 kl 21:49 »
Gud va häftigt att de äter möss ;D jag gillar dem men gubben säger att de kommer på huggekubben om jag köper ett enda fjäderfä till :P sen låter de värre än gojor säger han men jag tycker det låter vacker savann jag...
Att äggen var goda var ju kul. Ska fundera på om jag kan smyga in en och säga att en Mignon har bytt färg och läte bara 8)
Pärlhönsen låter som en sommarvisa av Hugo Alfven i jämförelse med gojjorna ;) ;D. Nej men allvarligt talat, gnissligt, entonigt, men man vänjer sig (vilket man inte gör med skrikiga gojjor >:(.)

Säg förresten att du sett huggormar intill huset. Pärlhöns är effektiva ormjägare, vi blev av med de huggormar som bodde under lagårn.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

  • Gäst
SV: Re:Pärlhöns
« Svar #36 skrivet: 05 apr-08 kl 14:27 »
Pärlhönsen låter som en sommarvisa av Hugo Alfven i jämförelse med gojjorna ;) ;D. Nej men allvarligt talat, gnissligt, entonigt, men man vänjer sig (vilket man inte gör med skrikiga gojjor >:(.)

Säg förresten att du sett huggormar intill huset. Pärlhöns är effektiva ormjägare, vi blev av med de huggormar som bodde under lagårn.

Oh va va bra då! ja gojläten som har olika tonlägen är inte alltid roliga :o har en gråjacko som har en sån hög pipa att det slår lock för örat, och det verkar ju inte Pärlhöns kunna slå.
Kan se gubben gå o grubbla på vad det är för konstig ras som är kläckt under en Svarthöna ;)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Pärlhöns
« Svar #37 skrivet: 06 apr-08 kl 19:54 »
amarantus; visst var det en bra plan? mitt problem är hur jag skall smuggla in en kanin utan att bli påkommen... får nog vänta till nästa år så kan dottern hjälpa till o tjata *s*

amarantus

  • Gäst
SV: Pärlhöns
« Svar #38 skrivet: 08 apr-08 kl 09:15 »
amarantus; visst var det en bra plan? mitt problem är hur jag skall smuggla in en kanin utan att bli påkommen... får nog vänta till nästa år så kan dottern hjälpa till o tjata *s*


Ska fundera på hur Du ska kunna klara att smuggla i en kanin ;)

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Pärlhöns
« Svar #39 skrivet: 01 maj-08 kl 18:43 »
Anette, fick du tag i pärlhöns förra året?

« Senast ändrad: 01 maj-08 kl 18:58 av Lena A »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, peterm, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser