Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Praktiskt ekonomi.  (läst 25984 gånger)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Praktiskt ekonomi.
« skrivet: 08 jun-10 kl 10:39 »
Hejsan,
Jag är ny moderator för ekonomitavlan. Mitt mål är att göra den tydligare än tidigare till för praktiskt ekonomi. Teoretiskt ekonomi kommer att förflyttas till ljugarbänken. Jag kommer även att försöka att få gamla trådar att återanvändes om nya jämförbara frågeställningar kommer.

Sätt gärna tydliga rubriker på era ämnen så blir det lättare för andra att hitta.

Praktiskt ekonomi:
  • Hur fyller jag i Sam-ansökan.
  • Vad är F-skatt.
  • Vad ska man ta betalt för stallplats.
  • hur räknar jag ut om det lönar sig att byta panna
  • Hur gör man en kalkyl på ett slungrum.
  • Hur timanställer jag någon
Välkommen hit med alla frågor som rör det praktiska arbetet på gården.

Teoretiskt ekonomi
  • Förändra värlsordningen
  • Störta bankerna
Dessa kommer att försvinna till ljugarbänken.

Tveksam om det är praktiskt ekonomi
  • Starta lokal valuta eller bank
  • Räntefri ekonomi eller inte
Dessa kommer jag tillsvidare tillåta vara kvar här på ekonomitavla, men de kommer att modereras hårt och slås ihop ifall liknande ämnen startas flera gånger. Spåra tråden ur så försvinner den helt eller i delar direkt till ljugarbänken.

Spam
Inlägg som består av ett eller flera inlänkade youtubefilmer, en jävla massa text inklistrad från en annan hemsida och utan egen sammanfattande reflektion betraktas som forumspam och kommer även det att förflyttas till ljugarbänken.


Tipsa gärna om trådar som borde flyttas eller slåss ihop.
« Senast ändrad: 08 jun-10 kl 10:43 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Praktisk ekonomi.
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 11:36 »
Starta lokala valutor är defenitivt praktisk ekonomi. Praktiskt och självhushållande.

Jag tänker för övrigt titta mer på möjligheten att köra igång det projektet nu under sommaren då jag får bättre tid.

Räntefri ekonomi hänger ihop med frågan om FRB och projektet att störta de räntebärande affärsbankerna. Dessa två frågor bör inte skiljas från varandra.

En möjlighet är att göra en separat tavla under ljugarebänken, t ex Ljugarebänkens ekonomitavla, eftersom gullegullarna på ljugarebänken kommer känna sig störda av mer seriöst prat mitt bland alla "vad håller du på med nu"-trådarna

För övrigt är ja osäker över det förnuftiga i uppdelningen. Jag lägger ribban vid inlägg om De Züriska gnomernas illuminatikonspirationer.
« Senast ändrad: 08 jun-10 kl 11:41 av Sri Swami Anand Suresh »

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 15:13 »
Handlar det om ekonomi, bör det passa under rubriken ekonomi. Krångla inte till en enkel sak.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #3 skrivet: 09 jun-10 kl 06:18 »
Hejsan,
Jag är ny moderator för ekonomitavlan. Mitt mål är att göra den tydligare än tidigare till för praktiskt ekonomi. Teoretiskt ekonomi kommer att förflyttas till ljugarbänken.

Om politiken tillämpas generellt, förvisas alla inlägg där man lyfter blicken och vidgar perspektivet till slasken. Under Energi och fordonsdrift kan man inte längre diskutera framtidsfrågor och under Uppvärmning passar det inte längre att diskutera alternativen i relation till miljöeffekter i stort. Frågor om skogsbrukets som inte är tillräckligt snäva utan tar in ett vidare perspektiv flyttas ner till tjafslådan.


Brutalblå

  • Inlägg: 55
    • Bohuslän
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #4 skrivet: 18 jun-10 kl 09:09 »
Skönt! tycker jag, som är intresserad av spartips och hur folk tar betalt för hantverk och att i största allmänhet omge mig med intryck som stärker mig i att röra mig bort från den konsumistiska normen.
MEN de ideologiska och teoretiska diskussionerna har förstås ett annat stort värde.
Kunde man inte överväga att dela upp i två områden, ett för praktisk, ett för teoretisk ekonomi?
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #5 skrivet: 22 dec-12 kl 14:04 »
Sitt still i båten och lyft inte blicken ovanför relingen, om du inte vill hamna i kölsvinet. Tips om var man hittar de billigaste julgranskulorna däremot välkomnas!
Tyvärr tillhör jag de som vill se saker utvecklas och då behövs understundom civil olydnad, lite brösttoner och lite kurage. Gulligulla kan jag göra med katten.

« Senast ändrad: 22 dec-12 kl 15:00 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pyromanen

  • Gäst
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #6 skrivet: 22 dec-12 kl 14:23 »

Praktiskt ekonomi:
  • Hur fyller jag i Sam-ansökan.
  • Vad är F-skatt.
  • Vad ska man ta betalt för stallplats.
  • hur räknar jag ut om det lönar sig att byta panna
  • Hur gör man en kalkyl på ett slungrum.
  • Hur timanställer jag någon
Välkommen hit med alla frågor som rör det praktiska arbetet på gården.

[

Vilken tråkig försämring!
De praktiska frågor du nämner ovanför är sånt man kan få utmärkta och professionella svar på genom att vända sig till Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, ALMI mm. Ser inte det alternativa överhuvudtaget!

Att tänka till mer kring vad pengar är, var de finns eller inte finns, olika sorters banker och alternativ som byteshandel, lokala valutor, räntefri ekonomi mm däremot är/kan vara alternativt. Och kan leda till synnerligen  konkreta och praktiska förändringar "på gården" och i samhället.  Att förpassa alternativt tänkande kring ekonomi till ljugarbänken innebär i mina ögon att det inte finns någon anledning att ha en avdelning för ekonomi kvar alls på Alternativ.

Existens!

  • Gäst
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #7 skrivet: 22 dec-12 kl 16:04 »
Det var ett konstigt sätt att se på saken. De flesta , även bland alternativare, har väl en ekonomi att tampas med.. och inte så sällan egna företag.

pyromanen

  • Gäst
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #8 skrivet: 23 dec-12 kl 07:46 »
Det var ett konstigt sätt att se på saken. De flesta , även bland alternativare, har väl en ekonomi att tampas med.. och inte så sällan egna företag.
Klart att alternativare har ekonomi och många har företag. Den typen av frågor som Take nämnar som exempel ser jag bara inte vitsen med att ställa till andra "alternativare" eftersom det finns instanser med anställda proffs som svarar på dessa frågor kostnadsfritt.

och om dessa frågor dessutom är det enda som accepteras och "alternativ ekonomi" inte ska diskuteras då tycker jag faktiskt det är en mycket stor försämring.  "Få ditt egna företag att fungera men sluta ifrågasätta systemet eller fundera så mycket" är det så det ska vara på alternativ? 

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #9 skrivet: 23 dec-12 kl 10:53 »
Det var ett konstigt sätt att se på saken. De flesta , även bland alternativare, har väl en ekonomi att tampas med.. och inte så sällan egna företag.
Ja det var just det, och då behövs det lite kreativitet ibland för att komma runt grynnor och skär. Men tar vi bort allt det alternativa så kan vi tappa styrfart, just när vi behöver den som bäst.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #10 skrivet: 23 dec-12 kl 11:05 »
Förändringen tillkom för några år sedan efter ändlösa debatter om räntefri ekonomi och andra alternativa ekonomiska system.

Det ansågs väl då att de debatterna passade bättre på ljugarbänken, och man på det sättet kunde hålla ekonomitavlan 'ren' till förmån för praktiska ekonomiska frågor som man stöter på dagligen.

Ska man alltid hänvisa till att det går att få proffessionella svar från olika myndigheter, så kan man ju lägga ner hela forumet och ersätta det med en rad : Vänd dig till lämplig myndighet med dina frågor.

Jag får själv många positiva reaktioner på bokföringsskolan, och får pm från folk som kommit till forumet tack vare att de har läst den. Jag skulle aldrig drömma om att bara hänvisa dom till skatteverket.

Det är genom att fråga den som har gått i konkurs, man får veta hur det är. Inte genom att fråga en tjänsteman som aldrig varit i närheten.  Som ett exempel.

pyromanen

  • Gäst
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #11 skrivet: 23 dec-12 kl 11:44 »
Varför inte en tavla för praktisk ekonomi och en för teoretisk då. Nu menar jag seriös teoretisk ekonomi. Ljugarbänken är så dominerat av oseriösa saker och tidsfördriv, så där orkar i all fall inte jag ens titta för att ev sålla fram nåt guldkorn blad all sjabbel.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #12 skrivet: 23 dec-12 kl 11:49 »
Med tanke på att alternativ.nu har underrubriken "Praktiskt kunskap om självhushållning" tycker jag det är rätt att hänvisa till ljugarbänken, alternativt ett forum som har en annan inriktning.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #13 skrivet: 23 dec-12 kl 18:09 »
Med tanke på att alternativ.nu har underrubriken "Praktiskt kunskap om självhushållning" tycker jag det är rätt att hänvisa till ljugarbänken, alternativt ett forum som har en annan inriktning.

Har du förslag på sånt forum?

Annars borde den som varit med ett tag veta, att det som är teori idag ofta är praktik i morgon. T. ex. var skatteregler för EF ganska olika dagens på 80-talet, och hur många gånger har minsta aktiekapital ändrats?

Så inte förstår jag inte hur man ska dra gränsen. ???
« Senast ändrad: 23 dec-12 kl 18:14 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pyromanen

  • Gäst
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #14 skrivet: 25 dec-12 kl 16:02 »
Med tanke på att alternativ.nu har underrubriken "Praktiskt kunskap om självhushållning" tycker jag det är rätt att hänvisa till ljugarbänken, alternativt ett forum som har en annan inriktning.

"Alternativ.nu" har överrubriken "alternativ nu", så jag förstår inte varför konventionellt småföretagande med F-skatt, SAM-ansökan ska dryftas här. Om inte det är på alternativt sätt eller med annat tänk än alla andra företag. 

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #15 skrivet: 25 dec-12 kl 16:22 »
"Alternativ.nu" har överrubriken "alternativ nu", så jag förstår inte varför konventionellt småföretagande med F-skatt, SAM-ansökan ska dryftas här. Om inte det är på alternativt sätt eller med annat tänk än alla andra företag.

Småföretagande är ett fundamentalt alternativ när man vill leva alternativt och fly den moderna världen. Inte alltid så lönsamt men med praktiska kunskaper och tips från andra så slipper man en del fallgropar.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #16 skrivet: 25 dec-12 kl 17:16 »
Vågar mig på att flika in lite här. Jag skulle nog uppskatta iden med två undertavlor, praktisk ekonomi och teoretisk ekonomi. Var jag ute efter praktiska råd om ett eller annat, så hade jag nog tyckt det var skönt att slippa sila bland långa teoretiska utläggningar. Å andra sidan är den teoretiska förståelsen jätteviktig för hur man sen väljer att handla, så jag vill absolut ha den med. De två hänger ju ihop och det är svårt att dra gränsen mellan dem, så det skulle väl isåfall vara upp till moderator att avgöra om trådar domineras av praktiska eller teoretiska diskussioner.

De flesta andra ställen som jag har hittat på nätet som handlar om teoretisk ekonomi är ganska starkt präglade av höger/vänster. Ett ställe för teoretiska diskussioner utifrån alternativ/självhushållningssynpunkt istället för höger/vänster hade jag uppskattat. Naturligtvis måste de som skriver inlägg få dra åt höger eller vänster om de vill, men själva tavlan skulle inte ha någon speciell politisk färg.

Sen kan jag också säga att för egen del är jag mer intresserad av vad forummedlemmar tänker själva och hur de resonerar runt olika teorier. Inte så spännande med långa inklistrade texter eller långa rader med videoklipp från andra nätställen. Hellre egna uppsummeringar av de delar av texten/videoklippen som är relevant i tråden, tillsammans med länkar till källorna.

Min önskning, bara.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #17 skrivet: 25 dec-12 kl 17:26 »
Det är ju så det har blivit. .diskussionerna blev ändlösa postningar med klipp från youtube.   Den här frågan har varit uppe flera gånger och jag minns inte exakt hur det kom sig att det hänvisades till bänken.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Praktiskt ekonomi.
« Svar #18 skrivet: 25 dec-12 kl 17:37 »
ok. Jag har inte följt med så mycket på ekonomitavlan, så kan inte uttala mig om det, men är generellt intresserad av ekonomi så det kan ju tänkas ändras, och tycker det skulle vara tråkigt om teoretiska trådar försvann. Kunde det funka med tydligare regler och strängare moderering i de teoretiska diskussionerna, eller skulle det bara upplevas provocerande och leda till massa arga inlägg?

Det är ju det, när jag går in på ett diskussionsforum, så är jag intresserad av MEDLEMMARNAS syn på saker och ting. Texter och videoklipp kan jag surfa efter själv, det är bara om det är relevant för vad medlemmarna själva skriver som det kan vara intressant med LÄNKAR för mer kött på benen till den som vill.

Men kanske andra är av andra åsikter...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #19 skrivet: 25 dec-12 kl 17:58 »
Nej jag håller helt med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser