Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha  (läst 26408 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Kombucha
« skrivet: 26 feb-06 kl 17:53 »
Startar en ny tråd i ämnet då jag tycker det är klart förvirrande att ha den under mejeri.

I alla fall, är det någon som har lust att dela med sig av sina erfarenheter av att skicka bebisar? Saker som t.ex. embalage, hantering, mängd startte o.s.v.

Och, är det någon som har egen erfaranhet av att brygga continuerligt i en stor behållare istället för flera små?

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #1 skrivet: 28 feb-06 kl 20:17 »

Jippi!!! Idag har jag fått min första kombucha.  ;D
jag har bryggt grönt te åt den och väntar nu med spänning på att den ska bli färdig, sen kan jag oxå vara med i "klubben"  ;)


Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha
« Svar #2 skrivet: 01 mar-06 kl 09:04 »
Jag brukar lägga den i en dubbel påse och sen packa in den i de där mjuka kuverten som jag inte vet vad heter.  8) En del brukar skära sönder dem och skicka dem i en halvliters petflaska med startte, men jag tror verkligen inte att det behövs så mkt vätska.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Kombucha
« Svar #3 skrivet: 01 mar-06 kl 12:32 »
Ursäkta en okunnig, men vad är kombucha ??? ???
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #4 skrivet: 01 mar-06 kl 12:57 »

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #5 skrivet: 05 mar-06 kl 10:29 »

Nu är jag sur  >:( , det har blivit mögel på min Kombucha.
Varför det? Jag gjorde ju precis som det stod på receptet, där det dessutom stod att det sällan blir mögel på kombucha  ???
Och jag är säker på att det är mögel, det är hårigt och grönt  >:(

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #6 skrivet: 06 mar-06 kl 11:18 »
Hej Sol, har du fått mögel?!
det var tråkigt att höra, undrar vad det kan bero på?
Jag har aldrig nånsin fått mögel....
När jag fick mina så visste jag inte ens vad kombucha var förnåt, var helt oförberedd och slängde min startvätska tyvärr..När jag väl läst mig till vad kombucha var och hur man drog igång det, så hade sulan legat i en blandning av te med citron i nåt dygn, och det klarade sig tack o lov..

Hur som helst, släng den där! Jag skulle inte brygga vidare på en möglig sula!
Jag kan skicka dig en ny istället, med extrasur startvätska denna gång. Ju surare desto mer skydd.

Även Mullvaden hade fått mögel på den kombucha jag skickade honom, och det skulle vara bra att veta vad det beror på, om det är nåt i "leveransrutinen" som gör det ? Jag använder vanliga 2-3 liters fryspåsar. Utanpå det en Zip-påse som inte är food-grade, bara för säkerhetsskull.

Har ni andra som skickat vidare bebisar fått rapport om mögel av mottagarna?

Av er som tagit emot från mig, har någon mer än Sol och Mullvaden fått mögel på dem?

Kan det vara så att ni gör en för stor sats te, i förhållande till mängden startvätska? Och hur stor/pigg/produktiv sulan är ?
Vad täcker ni den med? Har ni stoppat skeden från mun till burken?

« Senast ändrad: 12 apr-06 kl 20:13 av Eulalia »

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #7 skrivet: 06 mar-06 kl 13:20 »

Jag gjorde en 2-liters sats som jag hällde i en 5-liters glaserad stengodskruka som jag sedan täckte med en diskhanduk. Har endast stoppat ner, en diskad sked i satsen en gång.
Det jag tror att det kanske kan bero på, är att jag använde en handuk som jag tidigare svalnat bröd i, jag riste ju bort smulorna men kanske kan det bero på det ändå. Eller så har det kommit ner damm eller något annat då jag nyfiket lyft på handuken var dag.
Nästa gång ska jag använda en absolut nytvättad handuk och en genomskinlig behållare, så att jag inte behöver ta av handuken.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha
« Svar #8 skrivet: 06 mar-06 kl 13:25 »
Jag tror på brödsmulor eller liknande.. ngt skit som hamnat där.
Men över huvud taget tycker jag svampen klarar ganska hård hantering hittills (det blir så när man bor på studenthem)  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #9 skrivet: 06 mar-06 kl 13:31 »
ok :-)  vad bra att du beskriver din miljö, så kanske vi kan ringa in problemet!

 jag skulle absolut byta ut stengodset mot glas, för glasyrerna vet man ju inte riktigt hur de reagerar på den sura kombuchan! vissa glasyrer är ju supergiftiga dessutom.

och det där med handduken, kan vara mer än brödsmulorna som gör det, kanske jäster från brödet, som inte platsar i kombuchan?

Men det där med att tjuvkika kan man ju bara inte undvika!  :)  speciellt i början är man ju nyfiken, så det ska du nog inte vara rädd för.

Jag är inte heller överdrivet försiktig med mina sulor, endast att det ska vara rena händer, burkar och verktyg!
De står vid fermentering i skafferiet brevid kylskåpet, som håller lite varmt, med en bomullsduk över.
Där har jag även mjöl och andra lite dammigare varor, och jag trodde i början att det skulle flyga ner massor med mjöldamm o sånt i burken men nej.


Ja just det: gör en mindre sats!
Det blev nog för lite startvätska för den mängd du tänkte fermentera!
Gör sisådär 2 liter max första gången, och låt den bli en liten aning för sur, för säkerhetsskull och så du har bra startvätska till nästa sats!
Nästa vända så skördar du när den smakar precis som du vill ha den.


« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 13:39 av Eulalia »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kombucha
« Svar #10 skrivet: 08 mar-06 kl 01:13 »
Sol, vissa går så långt att dom stryker tyget med hett strykjärn också först. Jag klipper till en ny bit odlingsväv och kastar föregående.

Och, det behöver inte vara synligt mjöldamm. Det räcker med mögelsporer som ju inte syns och finns överallt. Så skölj med hett (kokande) vatten.

Men ändå, är det tillräckligt surt så får sporerna ingen bra miljö att växa till sig i. Så jag spånar på surhetsgraden i ditt te från första dagen och om det ev. lagrats något i krukan du använt för länge sen? Stengodset i sig är nog ingen fara, bara det som sagt inte är gammal blyhaltig glasyr. Det säljs t.ex finfina kombuchakrukor i stengods och man har syrat, gjort inläggningar och förvarat vinäger i stengodskrukor i lång tid.

Mitt bästa tips är, att du vid din första lyckade bryggning sen gör en massa reservbebisar. Då blir en misslyckad omgång ingen katastrof.

Andra faktorer som kan spela in är om man har komposthink, eller förvarar potatis i närheten. Finns mögel i huset? Badrummet?

Och slutligen, ge inte upp. Har små asiatiska gummor kunnat hålla en kultur levande i 3000 år så fixar nog vi det med.

Förresten, hur var det nu? Hade någon erfarenhet av kontinuerlig bryggning?
« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 01:18 av Gruff »

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #11 skrivet: 09 mar-06 kl 18:23 »
woaah Gruff! snygg kruka, med kran o allt!
Den kan man ju ställa ovanför soffan i en hylla, så är det bara att gapa och öppna kranen va? hehe

Min erfarenhet av kontinuerlig bryggning är lite ...hm  okontinuerlig.
Efter den första tidens förälskelse så tappade jag lite disciplin. Jag har för det mesta igång en 2 l bryggning, men den kan jag ibland låta bli så sur att resultatet bara kan användas till utvertes behandlingar..   :-X


Bra tips angående mögelsporerna, att inte ha dem nära potatis o annat som lätt möglar.  

Sol, jag har ff inte fått iväg din Sula den II, blir nångång i början på nästa vecka istället.

Ytterligare ett tips, när du får din nya sula, är att klippa den i 2, och ställ de olika behållarna på olika ställen. som ett experiment bara.

Hur många är det här på Álternativ som brygger Kombucha just nu?
Skulle vara kul med en Poll med kombuchafrågor, nån som vet hur man gör?
« Senast ändrad: 09 mar-06 kl 18:25 av Eulalia »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kombucha
« Svar #12 skrivet: 09 mar-06 kl 22:35 »
Eulalia, (och ni andra som läser) jag var nog lite oklar om vad jag menar med kontinuerlig bryggning. Metoden avser att man istället för att brygga i mindre behållare och ständigt starta nya när man "skördar", brygger i en stor behållare som man bara tömmer till hälften och fyller på med ny avsvalnad te/sockerblandnng. På så sätt blandas alla stadierna med sina egenskaper i det man tappar ur genom kranen. En del tappar ur med sifon istället för kran men principen är densamma. Vad jag var ute efter var, med vilka intervaller det är bäst att tappa och hur stor kapacitet säg en tioliters kruka har tidsmässigt?

Krukan på föregående bild är på 15 liter. Krukorna på denna postningen vet jag inte, men dom är också ämnade för kontinuerlig bryggning.

Ps. Med lite akvarieslang så slipper man ens gapa :) Ds.

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #13 skrivet: 10 mar-06 kl 07:56 »
 
Eulalia: har du redan en på gång! Jag hade ställt in mig på längre väntetid, det blev ju en glad överraskning  ;D
Bra ide att dela den, båda kan väl inte misslyckas  ::)  Kan jag ändå brygga en 2-literssats på varje del? Vad är det som gör att man kan brygga mer, och hur vet man när man kan det!?  ???
Jag blev så nyfiken på dina utvärtes behandlingar, berätta, hur använder du det?

Gruff: Verkligen snygga krukor du hittat. Och dom ser ju ut att att vara lättare att tömma än glasrören  ;)
Och jag ska inte ge upp, det är alldeles för spännande  :D

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #14 skrivet: 14 mar-06 kl 20:57 »
Hm kör på lite mindre än 2 liter första gången, om du tänker dela den på 2. Eftersom startvätskan kanske inte är tillräcklig annars....och första bryggningen låter du den bli liiite för sur, så att du är säker på att ha bra startvätska till nästa omgång. Ska försöka skicka med rejält med start, men det är lite vanskligt att skicka vätskor i plastpåsar. Hur mycket startvätska skickar ni andra med?

Utvärtes behandlingar som jag använt kombucha till:
småsår, solsveda, bad och ansiktsbaddningar för att rengöra och klarna huden.
till hårsköljning, ger glans och lyster.
Till trötta fötter i fotbad...säkert också bra mot fotsvett fast det har jag inte hittat nån att testa på.
sen har jag testat att ha gamla utjänta sulor över ansiktet :-)
rätt skönt, speciellt om man kyler ner dem
Har provsmakat, men bah, inte speciellt gott.. :-\
« Senast ändrad: 14 mar-06 kl 21:00 av Eulalia »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kombucha
« Svar #15 skrivet: 15 mar-06 kl 01:30 »
Det lindrar kliig fotsvamp om man baddar fläckarna med booch.

Jag har beställt en 12 liters kruka med kran av en keramiker. Mkt. roligare att få en personlig än att skicka efter från andra sidan jordklotet. Är sååå spänd på hur det blir!

Jag kan skicka bebisar mot porto och ev. embalage om någon vill ha. Skriv privat i så fall.
« Senast ändrad: 17 mar-06 kl 12:43 av Gruff »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kombucha
« Svar #16 skrivet: 16 mar-06 kl 11:31 »
Fick den här bilden från irland via mail idag. Skickar den mest som inspiration, men dom "kan" skicka till sverige om man vill. Beställning tar ca: 6 veckor. Kostar 100 pund och med pundets kurs plus frakt så blir det apdyrt! Det är alltså INTE den jag beställt själv. Men vacker är den!  :)
« Senast ändrad: 16 mar-06 kl 11:39 av Gruff »

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #17 skrivet: 16 mar-06 kl 16:29 »
Ja den va fin!

Har du experimenterat med kontinuerlig bryggning ännu? eller ska du vänta tills du har kran-kruka?
Berätta hur du gör, när du nu gör det!
Det låter som ett bra sätt för den som är någorlunda disciplinerad och kräver nog att man dricker lika kontinuerligt som man brygger...annars blir det väl rätt surt /skiftande kvalitet ?

En annan grej jag undrar är: hur ser era scoobys ut? Mina ser sällan speciellt snygga ut, det blir mest ett gäng tunna eller tjockare slöjor i märkliga formationer..
Jag skulle vilja ha dem tjocka, gräddvita till cafelattefärgade, och med slät fin yta :-)
Fast det är ju inte utseendet som räknas, mina monster producerar ju fin kombucha, men när man skickar så vill man ju att sulan ska vara någorlunda tilltalande..
det är skumt nog som det är!
« Senast ändrad: 16 mar-06 kl 16:30 av Eulalia »

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha
« Svar #18 skrivet: 16 mar-06 kl 16:44 »
I början blev de ganska tunna och fjantiga men nu börjar det bli mer riktiga sulor, inte så fjantiga och fina vita tjocka med slät yta.. Växer fort gör de också, efter 7 dagar har jag en ny fin kombucha..

Det må ju finnas ngn här på forumet som kan sin keramik och kan börja göra fina kombuchakrukor?!
« Senast ändrad: 16 mar-06 kl 16:45 av sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kombucha
« Svar #19 skrivet: 16 mar-06 kl 17:05 »
Nej jag väntar nog på min kruka. Det fina med kontinuerlig är just att det blandas olika stadier i drycken. Men visst, man kan ju inte låta det stå hur lång tid som helst. Typ 50% av volymen, var 3:e var 5:e dag ska visst vara bäst att toppa upp. Så vet man med sig att man normalt dricker säg 5 dl om dagen så kan man lätt räkna ut hur stor kruka man behöver. D.v.s 5 liter om man tappar ur under 5 dagar och ska ha 50% kvar att blanda med.

Trots vad alla säger, så kan man bygga i plastbehållare. Men då ska det stå en etta eller tvåa i den lilla triangelstämpeln under hinken. Graderna går upp till sju. Kommersiel bryggning görs kontinuerligt i stora plastbehållare med tappkran på det viset. Det knepiga är att hitta foodgrade märkta kranar och packningar.

Jag får mina scobysar att bli runda, fasta och typ 8-10mm i alla fall. Men inte alltid. Man kan vippa försiktigt så ytan sköljs med te. Men jag har inte märkt någon skillnad. Förutom att bebisen ibland sjunker istället. Inte heller att öka sockerhalten till max % har gjort någon skillnad. Dom blir som dom behagar helt enkelt :) Hur folk gör för att få såna där perfekta crémefärgade 2-3cm feta big mamas, fattar jag inte. Färgen på mina bebisar är genomskinliga och mer som lite lättmjölk i vatten, så där vitt. Inte créme. Men då använder jag bara organiskt grönt kinesisk gunpowder te, KRAV-socker och källvatten.

Men skumt, är det! Riktigt skumt!!  ;D

Finns diskussion om big mamas på: http://kombuchatea.tribe.net/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser