Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dunderglögg!  (läst 30749 gånger)

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Dunderglögg!
« Svar #20 skrivet: 01 nov-09 kl 15:17 »
Hej! Jag har en liten fråga som egentligen inte har med glögg att göra. Men jag har funderat på detta länge, och den kom upp i huvudet igen när det blev lite tal om hemkört här. Frågan är frågan om t.ex. blindhet och annat som kan orsakas av t.ex hemkört. Varför blir man blind? Finns det någon som helst risk att något sådant skulle kunna hända av något som man bara jäser? Typ eget vin, glögg, etc.?
Kanske är en dum fråga, men den som inget frågar får heller inget veta, inte sant?


Ha det fint! //Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Re:Dunderglögg!
« Svar #21 skrivet: 01 nov-09 kl 15:44 »
Om jag får lägga in en kommentar angående ditt recept ...

Spendera 10-15:- på en påse starkvinsjäst istf. bakjästen. Det är väl värda pengar, ta en tesked jäst och tejpa igen påsen och förvara i frysen, den håller sig iaf. några månader om man skulle vilja jäsa nån annan dunderdryck framåt vårkanten (kanske maskrosorna eller vadför inte björksav ?).

Glöggen blir betydligt starkare, godare och mindre grumlig med vinjäst.

 

Det räcker med bara en tesked av starkvinsjästen, alltså? Vad händer om man har i en hel påse? Går allt förutom typ en tesked till spillo då eller blir det bara starkare?
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Dunderglögg!
« Svar #22 skrivet: 01 nov-09 kl 16:56 »
Det är träsprit eller metanol du blir blind av inte etanol , det du dricker .
Men dåligt destillerat och renad alkohol kan innehålla både det ena och andra . Speciellt de så kallade finkeloljorna .
De blir du rejält sjuk av .
Smakar det inte bra , drick inte .

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Re:Dunderglögg!
« Svar #23 skrivet: 02 nov-09 kl 12:03 »
Det räcker med bara en tesked av starkvinsjästen, alltså? Vad händer om man har i en hel påse? Går allt förutom typ en tesked till spillo då eller blir det bara starkare?
Jästen dör vid en viss alkoholhalt så det lär inte bli starkare; däremot kan jäsningen komma igång snabbare och kanske jäsa klart snabbare om man har i mer jäst. Det kan vara bra eller dåligt beroende på.
Personligen tycker jag att det finns större tendens till jästsmak om man har i mycket jäst från början, men det kan vara andra saker än jästmängden så jag ska inte svära på det.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Dunderglögg!
« Svar #24 skrivet: 02 nov-09 kl 21:57 »
Vi provsmakar just nu fjolårets glögg, den är riktigt god! Och stark, trots att vi "bara" använde bakjäst...  ;)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dunderglögg!
« Svar #25 skrivet: 15 jun-16 kl 07:40 »
Använder man inte frukt eller bär för jäsningen, eller sänker pH värdet på något annat sätt, utan pH värdet blir alltför högt, så löper man samma risk som de fångar som tillverkar s.k. pruno (https://en.wikipedia.org/wiki/Pruno) gjort på t ex potatis eller bröd i fängelset. Det kan leda till botulism:

http://www.clarionledger.com/story/news/2016/06/13/botulism-outbreak-homemade-alcohol-yazoo-prison/85837708/

DOI: 10.1016/j.annemergmed.2013.10.027

doi:  10.3201/eid1501.081024

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6139a2.htm

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm6205a3.htm

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Dunderglögg!
« Svar #26 skrivet: 29 jun-18 kl 20:32 »
På tal om dunderglöggen, så har min stått ett par veckor nu och det börjar bli segt att vänta på bubblor i jäsröret.  Ligger fortfarande på 20-25°Ö så den borde kunna jäsa lite till om den inte nått full alkoholstyrka.  Funderar på att tappa om och kanske få det lite syresatt på kuppen.

Anledningen att jag börjat nu är att alla verkar säga att den blir godare året efter... så nu blir det ett halvår till Jul i alla fall...

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Dunderglögg!
« Svar #27 skrivet: 30 jun-18 kl 14:25 »
Den borde kunna jäsa ut en hel del mer. Nu har jag visserligen inte läst om dunderglöggen på flera år, så jag minns inte vilka ingredienser som ingår. Hmm.... öl var visst en basingrediens va? Det borde göra att den inte jäser ut till mer än kanske +10.
Det är besvärligt med tålamodet när man jäser. Speciellt i början av sin karriär. Försök glömma bort dina jäsningar och titta till dem en gång i veckan.
Lycka till.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Dunderglögg!
« Svar #28 skrivet: 30 jun-18 kl 14:55 »
Den borde kunna jäsa ut en hel del mer. Nu har jag visserligen inte läst om dunderglöggen på flera år, så jag minns inte vilka ingredienser som ingår. Hmm.... öl var visst en basingrediens va? Det borde göra att den inte jäser ut till mer än kanske +10.
Det är besvärligt med tålamodet när man jäser. Speciellt i början av sin karriär. Försök glömma bort dina jäsningar och titta till dem en gång i veckan.
Lycka till.

Ingel öl i mitt recept, bara svagdricka.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Dunderglögg!
« Svar #29 skrivet: 28 aug-18 kl 09:45 »
Hmm kör jag på nu är den odricklig till jul då då?

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Dunderglögg!
« Svar #30 skrivet: 28 aug-18 kl 10:27 »
Hmm kör jag på nu är den odricklig till jul då då?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nej, den är inte odrickbar till jul. Tvärtom.

Jag har bara smakat nygjord och 1,2,3 år gammal. Inga av dem är odrickbara. Men jag tycker att den är som bäst år 2. Jag skulle inte rekommendera att spara den till år 4.

Mvh
Magnus

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Dunderglögg!
« Svar #31 skrivet: 28 aug-18 kl 10:57 »
Ah okej vilken tur :) då ska jag göra en stöpa senare idag :) nästan all köpeglögg innehåller citronsyra o jag får sån klåda då.

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Dunderglögg!
« Svar #32 skrivet: 06 sep-18 kl 21:11 »
Hur tätt behöver locket vara? Det där med plastfolie va ju ett sisyfos arbete...

Postat med Alternativ.nu´s app


knurrevutt

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Dunderglögg!
« Svar #33 skrivet: 11 jan-20 kl 20:32 »
Måste man jäsa glöggen i en hink, det funkar inte med en dunk? ???

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Dunderglögg!
« Svar #34 skrivet: 12 jan-20 kl 10:42 »
Jo, visst kan man jäsa i dunk. För jäsningens skull spelar det ingen roll vilken sorts behållare man använder.
Fördelen med att jäsa i hink med lock är att den är mycket enklare att rengöra efteråt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

knurrevutt

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Dunderglögg!
« Svar #35 skrivet: 14 jan-20 kl 09:59 »
Tack för svar! Är helt novis på detta men funderar på att prova. Luktar det mycket under jäsningsprocessen? Jag funderar på var hinken/dunken skall stå nämligen. Om det luktar mycket kanske inte källarförrådet (bor i lägenhet) är en bra idé med tanke på grannarna.

MagdaMaggan

  • Inlägg: 46
    • Bohuslän
SV: Dunderglögg!
« Svar #36 skrivet: 15 jan-20 kl 09:39 »
Det luktar undebart gott av jul

knurrevutt

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Dunderglögg!
« Svar #37 skrivet: 21 jan-20 kl 21:28 »
Är det meningen att det ska ligga en massa jox, nejlikor mm, på ytan eller kommer det sjunka ner till botten efter några veckor?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Dunderglögg!
« Svar #38 skrivet: 21 jan-20 kl 22:18 »
Det mesta hamnar på botten men en del brukar flyta

knurrevutt

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Dunderglögg!
« Svar #39 skrivet: 24 jan-20 kl 14:20 »
Jag förstår. Man får ha lite fingertoppskänsla med häverten sen när det är dags.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser