Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dunderglögg!  (läst 30740 gånger)

Tjotten

  • Gäst
Dunderglögg!
« skrivet: 09 dec-05 kl 16:45 »
Jag brukar göra dunderglögg vart år. Alkohol mängden brukar ligga på 17 - 18%. Nu till frågan, är det lagligt att göra sådan glögg på potatis och jäst. Endel säger att man får så länge man inte dectilerar andra säger att det har med volym % ens storlek om det är tillåtet eller ej. För övrigt så fanns receptet för många årsedan (början på 80 talet) i en dagstidning, borde väl vara lagligt då?!?!?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Dunderglögg!
« Svar #1 skrivet: 16 dec-05 kl 20:27 »
Lagen är tydlig men tillämpningen minst sagt virrig.
Du får egentligen inte göra maskrosvin, fast en tidigare statsminister öppet trotsade förbudet.

Det ska vara frukt och bär.

Man kan i praktiken säga att kan du jäsa upp alkoholen, blir det inga problem.

Sedan kan man frysa ut det till starkare dryck, detta är inte specifikt förbjudet, men definitionen på spritdryck är samtidigt allt som är över 22%.

Så länge det inte säljes, tror jag att ingen komer på tanken att lagföra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tjotten

  • Gäst
Re:Dunderglögg!
« Svar #2 skrivet: 17 dec-05 kl 23:11 »
Tack för svaret.
Då är min glögg inte riktigt rumsren, men.... :-X.
Skål för julen!
« Senast ändrad: 17 dec-05 kl 23:14 av Tjotten »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Dunderglögg!
« Svar #3 skrivet: 17 dec-05 kl 23:53 »
Anledningen till att man förr (??) inte fick jäsa drycker med tillsatts av socker var naturligtvis ett försök att förhindra mäskjäsning för hembränning.

En bekant till mig fick påhälsning av Farbror Blå för ett tag sen, alla utrustning beslagtogs givetvis och förverkades MEN han fick tillbaks sina två hinkar (2x25liter) med färdig mäsk, sådär 18-19% och gjord på enbart socker och ingen frukt eller druvjuice.

Detta tar jag som ett tecken på att det är OK att jäsa vad du vill om du inte bränner det till sprit.

Kan inte citera alkohollagen just nu, den är dessutom inte så glasklar i sina formuleringar, men jag tror att du kan dricka din glögg med gott samvete. Min är redan slut en dryg vecka före jul ... men god var den, äppelglögg med massa kanel. Inte så sötsliskig som den man köper heller.

Skål och go' jul !

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Dunderglögg!
« Svar #4 skrivet: 18 dec-05 kl 00:03 »
Ok, så här säger lagen för den som orkar läsa .... :

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941738.HTM

Jag klipper ut två paragrafer så ni slipper sitta och läsa "notisum" hela helgen :

Definition :

2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck tillverkning av sprit.

5 § Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.

Ang. tillverkning :  
 
1 § Sprit och spritdrycker får inte tillverkas utan tillstånd (tillverkningstillstånd).

2 § Vin, starköl eller öl får inte tillverkas utan tillstånd om det inte gäller tillverkning i hemmet för eget behov.

************************

Så  nöj dig med glögg på 21,99% så är det nog lugnt så länge det är "i hemmet för eget behov" !  :)

statustrött

  • Inlägg: 160
Re:Dunderglögg!
« Svar #5 skrivet: 18 dec-05 kl 00:19 »
 Det skulle vara intressant att se ditt glöggrecept, och beskrivning hur man gör den.
 Mitt enkla, men starka och dyra recept är så här.

 4 dl socker och 5 dl socker kokas upp, tillsätt 75 cl rödvin och 75 cl sprit samt 3,75 cl (1,5 flaska) aromatisk tinktur som köps på apoteket.


Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Dunderglögg!
« Svar #6 skrivet: 18 dec-05 kl 11:34 »

Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar

Jag har för mig att maskrosvin blev lagligt att göra för en del år se'n. Stämmer det?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Dunderglögg!
« Svar #7 skrivet: 18 dec-05 kl 12:14 »
Det som varit problemet är om/hur mycket socker man får tillsätta. Jag skulle tippa på att det kan räknas in under kategorin vin under 22%.

En annan fråga är om nån nånsin blivit åtalad för att ha gjort maskrosvin.

Statustrött : var det mitt recept du ville ha ?? Jag ska skriva ner det men inte just nu.

Tjotten

  • Gäst
Re:Dunderglögg!
« Svar #8 skrivet: 18 dec-05 kl 14:08 »
Det skulle vara intressant att se ditt glöggrecept, och beskrivning hur man gör den.
 Mitt enkla, men starka och dyra recept är så här.

 4 dl socker och 5 dl socker kokas upp, tillsätt 75 cl rödvin och 75 cl sprit samt 3,75 cl (1,5 flaska) aromatisk tinktur som köps på apoteket.



Min dunderglögg
5 liter svagdricka (vanlig billig sort)
5 skivad potatis
1 jäst (vanligt paket)
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 färsk skalad skivad bit ingefära (ca 5 cm)
1- 4 kanelstänger
500g russin
2,5 kg socker

lös upp jästen och lägg samman allt och låt stå i 4 - 6 veckor, tappa upp med hävert.
Kan drickas med en gång men blir det över som sparas till nästa jul så blir den bättre  :)
Jag brukar försöka ta vara på russinen och använda dem i min saffranskaka som ätes med grädde, smaskens.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Dunderglögg!
« Svar #9 skrivet: 18 dec-05 kl 16:24 »
Om jag får lägga in en kommentar angående ditt recept ...

Spendera 10-15:- på en påse starkvinsjäst istf. bakjästen. Det är väl värda pengar, ta en tesked jäst och tejpa igen påsen och förvara i frysen, den håller sig iaf. några månader om man skulle vilja jäsa nån annan dunderdryck framåt vårkanten (kanske maskrosorna eller vadför inte björksav ?).

Glöggen blir betydligt starkare, godare och mindre grumlig med vinjäst.

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Dunderglögg!
« Svar #10 skrivet: 18 dec-05 kl 19:45 »
Dunderglöggen går under namnet LURA i min bardomsby, det var det som vår skolklass blev berusade på, på en skolavslutning. (Visst ungdomen var inte alltid bättre på 50-talet).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tjotten

  • Gäst
Re:Dunderglögg!
« Svar #11 skrivet: 18 dec-05 kl 20:02 »
Om jag får lägga in en kommentar angående ditt recept ...

Spendera 10-15:- på en påse starkvinsjäst istf. bakjästen. Det är väl värda pengar, ta en tesked jäst och tejpa igen påsen och förvara i frysen, den håller sig iaf. några månader om man skulle vilja jäsa nån annan dunderdryck framåt vårkanten (kanske maskrosorna eller vadför inte björksav ?).

Glöggen blir betydligt starkare, godare och mindre grumlig med vinjäst.

 

Ska försöka minnas det till nästa år, ev göra en notering i receptboken men styrkan är det inget fel på, behöver ej vara starkare för min del. Har visserligen inte mätt alkoholhalten på många år nu men jag har köpt en mätare och ska mäta nu på onsdag då den nya satsen är färdig (är lite svårt med det som är på flaskor redan). Grummlig har jag faktiskt inte tänkt på att den är men den kan kanske bli klarare, vem vet. Tack för tipset.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Dunderglögg!
« Svar #12 skrivet: 18 dec-05 kl 20:17 »
Min dunderglögg
5 liter svagdricka (vanlig billig sort)
5 skivad potatis
1 jäst (vanligt paket)
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 färsk skalad skivad bit ingefära (ca 5 cm)
1- 4 kanelstänger
500g russin
2,5 kg socker

lös upp jästen och lägg samman allt och låt stå i 4 - 6 veckor, tappa upp med hävert.
Kan drickas med en gång men blir det över som sparas till nästa jul så blir den bättre  :)
Jag brukar försöka ta vara på russinen och använda dem i min saffranskaka som ätes med grädde, smaskens.


Jag har använt samma recept, men bara låtit jäsa 3 veckor. Kanske det blir bättre med längre jäsning? Har även modellerat om lite så det ska passa mina smaklökar bättre.  :) Jag tyckte det blev en besk eftersmak med svagdricka som bas, så jag provade med Jokk svartvinbär istället, men då blev det för sött, och i år blev det Jokk svartvinbär/lingon samt mindre socker än receptets mängd. Hittillis är det den sista blandningen som är klart bäst! Nästa år ska jag prova äppelmust som bas.


Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Dunderglögg!
« Svar #13 skrivet: 06 maj-06 kl 15:16 »
Jag har för mig att maskrosvin blev lagligt att göra för en del år se'n. Stämmer det?

Yepp, det är lagligt sedan 1994!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

RA

  • Gäst
Re:Dunderglögg!
« Svar #14 skrivet: 28 nov-06 kl 01:19 »
 Ja så var det glöggtider igen och då kan det vara på sin plats med en varning för GP´s Dunderglögg som jag kallar den här i Götet. Drick för bövelen inte av glöggen innan den har sedimenterat sig någorlunda. D.v.s. låta den klarna. Jag och en vän tog två glöggkoppar efter exakt tre veckor och det gav mitt livs värsta huvudvärk. (Drack inga andra starkvaror denna dec. kväll och glöggmuggarna var standardsmå). Tror att huvudvärken har med humusämnen i glöggen att göra, sånt som ska sjunka ner till spannens botten, inte ner i magen.

Skål                                      

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Dunderglögg!
« Svar #15 skrivet: 28 nov-06 kl 09:42 »
Det bubblar även i min tvättstuga.

Kommentarer:

Angående jäst:
Bakjäst klarar inte att jäsa många procent utan det är förmodligen vinjäst som sitter på russien som tar vid efter några procent. Vill man krångla till det så gör man en förkultur på russinen.

Angående grumlighet:
Det som jäser nu dricks först nästa jul, då är smaken myskte rundare. Jag tappar om efter 2-3 veckor på dunken med jäskork (Svagdricka, Marks Bryggerier, 5 liter). Där får den stå en månad eller två och jäsa ur och klara. Dunken ställs ut utomhus, kallt men frostfritt någon dag. Därefter tappar jag det på PET-flaskor av den tjocka typen. Lagras stående mörkt.

Receptmodifikation:
Jästen klarar bara jäsa ut runt 1,8 kg socker, resten blir sötma och för mycket enligt mig. Klibbigt värre. 2,2 kg och 250 gram russin sänker jag det till. Att använda en del äppeljos tror jag skulle bli toppen. Utmärkt glögg som alla känner till och många gör hör på västkusten, kallas även GP-glögg (Göteborgs-Posten).

Lagligheten?
Även mjöd ligger i en gråzon för vad man får jäsa eftersom det inte är "frukt och bär". Systembolaget har numera en mjöd på hyllan och Hälsigen Ångbryggeri gör bubbelmjöd åt en krog. För husbehov gör jag som jag vill och mina gäster klagar inte ens dagen efter.

Erkil

  • Inlägg: 33
Re:Dunderglögg!
« Svar #16 skrivet: 11 dec-06 kl 21:56 »
Angående Tjotten's glög recept med svagdricka som bas så går det alderles utmärkt att använda sig av lätt öl eller 2,8%ig öl. Det smakar utomordentligt bra och det är knapt att man kan få nog av det.

"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Dunderglögg!
« Svar #17 skrivet: 11 dec-06 kl 23:57 »
glögg är gott i  maten också  :)
anka/kalkon i ugn
Skär lök, morot, potatis och andra grönsaker som ni tycker om i grova bitar.
lägg dem i en djup plåt. gnid in fågeln i apelsin, salta den och lägg den på grönsakerna.
häll upp ca 1 1/2 dl starkvinsglögg i ett glas och blanda i svartpeppar, lagerblad rosmarin och vitlök i glaset. häll sedan blandningen över fågeln.
häll lite salt och olivolja över grönsakerna.
sedan ställer du in alltihop i den varma ugnen. grader vet jag ej.(jag har vedspis)
skulle tippa på 190-200 grader.

ps. funkar på lamm också.



Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Dunderglögg!
« Svar #18 skrivet: 13 nov-07 kl 11:35 »
Jag tänkte prova dunderglöggen i år, den ska jäsa i dunk med jäsrör va?

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Dunderglögg!
« Svar #19 skrivet: 13 nov-07 kl 19:11 »
En hink med plastfolie går finfint.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=239&a=243092


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser