Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virke av Buxbom  (läst 6720 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Virke av Buxbom
« skrivet: 05 apr-09 kl 15:45 »
Vi håller på att plocka bort ett enormt buskage av storbladig buxbom, stammarna är ca 6-8cm i diameter och säkert 100 år gamla.

Kan man använda detta träslag till något vettigt ? Det är otroligt finfibrigt, 100 årsringar på 3-4cm. Sågytan (trots en grovtandad grensåg) blir nästan spegelblank, denna egenskap borde gå att utnyttja till något.

jenses

  • Gäst
SV: Virke av Buxbom
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 16:11 »
Träblåsinstrumentbyggare brukar vara glad när man erbjuder dem buxbom,
dessutom används virket till schackfigurer.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Virke av Buxbom
« Svar #2 skrivet: 06 apr-09 kl 01:00 »
Jag är ju träfetechist fast utan det sexuella. Just buxbom kan jag inte så mycket om, mest för att det är en buske. Det jag vet är att det är grymt hårt och oftast med fin rak ådring. Som ovanstående sa..kan användas till träblås och schackpjäser och till andra små saker såsom minimodeller av diverse slag. Undrar om jag inte hört att man byggt biljardköer i buxbom. Eftersom den är så "kompakt" finns det en risk med att den kan vara svårlimmad och att man måste förborra innan man skruvar eller spikar.
Ehh...du har inte en liten bit till mig på ca 3 - 4 centimeter? Jag samlar nämligen på träslag och gör en träkula av varje träsort. Har inte buxbom.
Hälsningar från Michael

Huggorm

  • Gäst
SV: Virke av Buxbom
« Svar #3 skrivet: 06 apr-09 kl 01:54 »
Förmodligen rätt svårtorkat med tanke på hur hårt det är. Schackpjäser är som sagt det man genast tänker på, de svarta då

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Virke av Buxbom
« Svar #4 skrivet: 06 apr-09 kl 10:59 »
Hur ska man torka det på bästa sätt då ?

Med eller utan bark ?

Antar att det ska torka långsamt, inte för varmt och inte soligt, kan lägga det en bra bit ner i vedhögen jag håller på med så ser jag det inte på två år.

Huggorm

  • Gäst
SV: Virke av Buxbom
« Svar #5 skrivet: 06 apr-09 kl 14:13 »
Barken skall helst av och så skall man gärna lägga på trälim eller något i ändarna så det torkar i jämn takt

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Virke av Buxbom
« Svar #6 skrivet: 07 apr-09 kl 08:51 »
Tack Huggorm, ska prova.

Är det nån annan som är nyfiken på en bit till finsnideri eller liknande så får ni höra av er med PM.

Oiving

  • Inlägg: 3
SV: Virke av Buxbom
« Svar #7 skrivet: 21 dec-09 kl 22:42 »
Hej Vitis, och alla andra.
Jag är fullståndigt nybörjare på detta forum, men det var er tråd som jagade in mig. Google hittade den när jag letade efter "var hittar man buxbom-virke..."

Vitis, världens skeppsmodellbyggare jagar Dig, speciellt de som bygger små modeller, miniatyrer. Ingenting går att göra små detaljer av som buxbom, och ytterst få ställen säljer det. Underbart att miniatyrsvarva av. Om någon är intresserad kan ni googla på bilder av mästerbyggare som urfadern Donald McNarry eller den mera sentida Phillip Reid. Det är dom som bygger 250 små miniatyrblock till riggen på ett fartyg i skala 1/192 - tänk er en Wasa som är typ 8-10 cm - och i stort sett varenda detalj är byggd i buxbom, inte bara de små pytte-pytte-blocken.

Jag vet att jag är dryga halvåret försent ute, men: ---Du har inte möjligen något kvar....?
Jag ger hederligt betalt om det är sprickfritt och rimligt kvistfritt.

hälsningar
Oiving




TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Virke av Buxbom
« Svar #8 skrivet: 23 dec-09 kl 18:11 »
Världens tillverkare av högklassiga trähyvlar jagar dig också. Jag är inte själv en av dem.

På en högklassig profilhyvel fäller man in små lister av buxbom i de mest utsatta delarna av sulan. Annars slits ju profilen ned ganska snabbt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Virke av Buxbom
« Svar #9 skrivet: 13 feb-10 kl 18:19 »
I några gamla (1300 - 1500-tal) dolkar/knivar från England hade man gjort skaften i Buxbom.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

JoT

  • Inlägg: 1
    • Finland
SV: Virke av Buxbom
« Svar #10 skrivet: 04 jan-11 kl 06:42 »
I Nontron, Frankrike, tillverkas fällknivar med buxbomskaft hantverksmässigt sedan 500 år tillbaka. De gjordes först för över- och medelklass, så buxbomskaft tillsammans med bra stål och hantverk innebär nog seriös kvalitet ! Enligt deras presentation torkas virket i fem år. Kolla http://www.coutellerie-nontronnaise.fr/

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Virke av Buxbom
« Svar #11 skrivet: 04 jan-11 kl 11:21 »
I Nontron, Frankrike, tillverkas fällknivar med buxbomskaft hantverksmässigt sedan 500 år tillbaka. De gjordes först för över- och medelklass, så buxbomskaft tillsammans med bra stål och hantverk innebär nog seriös kvalitet ! Enligt deras presentation torkas virket i fem år. Kolla http://www.coutellerie-nontronnaise.fr/


Tack för länken. Riktigt jusiga saker! Och en väldigt trevlig verkstad som det ser ut.

Tyvärr förstår jag inte mycket franska...  :P

Elof Eklund

  • Inlägg: 1
SV: Virke av Buxbom
« Svar #12 skrivet: 02 mar-20 kl 22:20 »
Hejsan!
Ber om ursäkt för det ett gäng år sena intresset, men jag har planer på att tillverka ett par knivar i historisk modell och har letat med ljus och lykta efter just Buxbom, är det så att du kan ha något liggande kvar ännu?
Vänligen, Elof.

Ova

  • Inlägg: 12
  • Smed från Skåne som håller smideskurser
    • Skåne
SV: Virke av Buxbom
« Svar #13 skrivet: 23 apr-20 kl 13:34 »
Hur stora bitar behöver du


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser