Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häggbärssaft  (läst 12108 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Häggbärssaft
« skrivet: 24 aug-08 kl 22:33 »
Är det någon som har recept på häggbärssaft.
Farmor gjorde alltid så god saft, jag tror att hon malde bären i köttkvarn?!?
                                   Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rafiki

  • Inlägg: 220
  • Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Häggbärssaft
« Svar #1 skrivet: 26 aug-08 kl 12:02 »
Jag har inget recept men det där med köttkvarn känner jag också igen, fast i likörtillverkningssyfte. Dock blir "knivarna" slöa av kärnorna, så man ska ha en extra uppsättning som man inte använder till annat... det kommer jag också ihåg  ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Verona Grönjord

  • Inlägg: 38
    • Ångermanland
SV: Häggbärssaft
« Svar #2 skrivet: 07 aug-09 kl 00:07 »
När jag var barn gjordes häggbärssaft med blandning av häggbär och svarta vinbär. Det låter kanske inte så speciellt, men vissa smakkombinationer överaskar stort! Smaken påminner om körsbär!!! Häggbär är ju annars lite kärvt. Denna saft var gudagod!

Hälsar A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Häggbärssaft
« Svar #3 skrivet: 09 aug-09 kl 11:51 »
Jag gjorde häggbärssaft för första gången i år. Kan inte säga att jag blev särskilt förtjust... Så nu väntar jag på fläderbären istället!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Miamiamia

  • Inlägg: 23
    • Uppland
SV: Häggbärssaft
« Svar #4 skrivet: 14 jul-11 kl 18:38 »
Jag testade häggbärssaft idag! Mums. Jag gjorde såhär: Kokade häggbär så de täcktes av vatten. Sen när de började bli mosiga vispade jag runt med en visp för o få loss lite från bären. Sedan silade jag och kokade med socker. Första smaken var jättegod men sen insåg jag att det var rätt kärva smaker med och att saften var rätt grynig. Då silade jag i kaffefilter, trögt men det gick. Sen blev den jättegod! Fast jag spädde den inte alls, för den var så tjock, varm och maffig så jag ville ha den mer som en liten shot. Mums! Smakar som blandning mellan lingon och svarta vinbär. Är ju lite besk också, men också väldigt god när sockret är tillsatt. Tips: vispa inte på bären för då lossar väl alla små beska partiklar som man sen måste sila bort... 

Tant Lisa

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Häggbärssaft
« Svar #5 skrivet: 26 aug-21 kl 14:50 »
Hej, jag har ett gammalt recept efter min farmor på just Häggbärssaft, jag delar gärna med mig då jag tycker den är så god.
Enligt receptet så ska det vara 5 liter häggbär som mals i en kvarn (låter dock som en stenkross) på den malda massan häller man 4 liter kokande vatten, rör runt ordentligt, lägg lock på och låt det stå svalt i 2 dygn. Därefter silas det av i silduk, kokas upp och skummas av, därefter rör man i socker, i receptet står det 3 kilo, men jag använder mindre mängd. Man kan smaka av så den känns bra.
Lycka till


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser