Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hembryggarens "Bra att veta"  (läst 19309 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Hembryggarens "Bra att veta"
« skrivet: 28 nov-07 kl 20:16 »
En tråd för samlad information, tips o.s.v.
Saker ni vill lägga till i den här tråden postar ni i tråden "Tillägg till Bra att veta".

Ett litet lexikon jag lagt upp på min bryggsida.
http://home.swipnet.se/hosradar/brygg/Brygglexikon.htm

Saker ni tycker fattas i ordlistan kan ni skicka mig ett PM om så lägger jag till detta. Om ni har översättningen skriv in även den. Annars ska jag försöka hitta en lämplig översättning. Hittar ni fel så skicka PM om även detta.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Re:Hembryggarens "Bra att veta"
« Svar #1 skrivet: 28 nov-07 kl 20:18 »
"Vitis har bidragit med några vikt/volymenheter.


Några grundläggande enheter :

1 ounce = 28g
1 pound = 454g

1 gallon (US) = 3,78l
1 quart (US) = 0,95l
1 pint (US) = 0,47l

Tänk på att en US-gallon inte är samma som en engelsk gallon.  Vadför göra det lätt för sig ... håll reda på om recepten är på engelska eller amerikanska.  
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 20:21 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Re:Hembryggarens "Bra att veta"
« Svar #2 skrivet: 30 nov-07 kl 16:31 »
"Humles"s Fruktvinskalkylator måste naturligtvis vara med.
http://www.thejonas.com/fruktvinskalkylator/
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Hemgjort klister till etiketter
« Svar #3 skrivet: 02 dec-07 kl 00:42 »
Hittade recept på klister för etiketter som "Sommartorparn" lämnat. För visst ser det trevligare ut med egna etiketter?

Har designat egna etiketter för mina syltburkar och tryckt ut dem på datorn. Delvis för att det är så svårt att få bort köpta etiketter, delvis för att det är kul. Men sen gällde det ju att klistra på etiketterna. Jag har hittat två klistervarianter. Den ena som fäster väldigt bra, är att pensla mjölk på baksidan. Tyvärr blir det lite slabbigt. Den andra, som jag inte har så stor erfarenhet med än, är gummerade etiketter. Man hettar upp 6 msk vinäger och rör i 1 påse gelatin (och lite vaniljsocker ifall man tänker slicka på etiketterna). Sen penslar man på detta tunt. När det torkar blir det glansigt. När man sen ska använda etiketterna fuktar man dessa. Jag skulle tro att det är den bästa varianten, men vi får väl se.


Ett recept till:

blanda vetemjöl och vatten alt. mjölk till en tapetklister liknande sörja. Det går utmärkt att limma papper med. Vi brukar även använda det till papiér machie.
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 16:31 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Skydda etiketter
« Svar #4 skrivet: 17 mar-08 kl 16:26 »
Rafiki har här gjort lite experiment med olika medel för att etiketter utskrivna med bläckstråleskrivare ska klara sig bättr.

Nu har jag även testat klarlack på sprayburk. Mitt helt ovetenskapliga test har utfallit enligt följande  ;)

1. Klarlack - överlägset bäst, men trixigare att få ett jämnt resultat (stod i dörröppningen vilket kan förklara svårigheten) Luktar också värst, kräver god ventilation men vindfritt!

2. Fixativ - ok, klarar säkert fukt men ej rinnande/droppande vatten

3. Hårspray - ok, något ömtåligare än fixativ men ligger inte långt efter. Luktar godast  ;D (Fructis style, som dottern använt på sina tävlingar i rytmisk gymnastik - dvs dottern sa efter försöket "det luktar tävling"  ;) )

Utan behandling klarar bläckstråleutskrifter i princip ingen större fukt alls utan att det börjar rinna, så vilken behandling som helst av ovanstående är en förbättring!
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 16:30 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Oechslemätarens temperaturberoende
« Svar #5 skrivet: 17 mar-08 kl 16:29 »
Jag har hittat lite uppgifter om hur man bör korrigera mätningarna vid olika temperaturer.
Det stämmer inte riktigt med mina avläsningar, men litar mera på den här tabellen som väl bör vara vetenskapligt framtagen.

Hydrometer Temperature Correction Table
For hydrometers calibrated at 20°C (68°F).
Temperature (°C)  Correction   Temperature (°C)  Correction   Temperature (°C)  Correction
       10                       -2.0                  21                       0.2                  32                       2.4
       11                       -1.8                  22                       0.4                  33                       2.6
       12                       -1.6                  23                       0.6                  34                       2.8
       13                       -1.4                  24                       0.8                  35                       3.0
       14                       -1.2                  25                       1.0                  36                       3.2
       15                       -1.0                  26                       1.2                  37                       3.4
       16                       -0.8                  27                       1.4                  38                       3.6
       17                       -0.6                  28                       1.6                  39                       3.8
       18                       -0.4                  29                       1.8                  40                       4.0
       19                       -0.2                  30                       2.0                  41                       4.2
       20                        0.0                  31                       2.2                  42                       4.4

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 6 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser