Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morgontrött Kia  (läst 39247 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13901
    • Medelpad
SV: Morgontrött Kia
« Svar #100 skrivet: 07 nov-24 kl 07:29 »
Hur är startegenskaperna nu om du bogserar igång bilen då den är genomkall, istället för att använda startmotorn?

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #101 skrivet: 08 nov-24 kl 00:54 »
Jag har inte testat Torbjörn. Men nu har lampan för fyrhjulsdrift börjat blinka allt oftare också. Jag är så less på den här bilen, men jag lär inte få något för allt jag lagt på den

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #102 skrivet: 11 nov-24 kl 10:18 »
Tyvärr löste det inte problemet att byta batteri. Idag på morgonen fick jag ta till batteristartaren för att bilen skulle orka dra igång.
Så det är något annat som gör att bilen inte orkar starta…
Problemet har blivit värre också tycker jag sen vi bytte batteri. Innan var det bara på morgonen den var trögstartad nu tycker jag den är det hela tiden, vi måste glödga flera gånger.

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #103 skrivet: 11 nov-24 kl 10:22 »
Å få kallstarter jag den inte heller, utan den har stått med motorvärmare å kupévärmare på flera timmar

torbjorn

  • Inlägg: 13901
    • Medelpad
SV: Morgontrött Kia
« Svar #104 skrivet: 11 nov-24 kl 15:15 »
Men mät batterispänningen medan du kör startmotorn!  Hör du om startmotorn går med fullt varvtal då motorn inte startar, eller går den långsammare än vanligt då?

Gör också ett försök att bogsera igång bilen eller rulla igång i en lång utförsbacke.

mulen

  • Inlägg: 408
    • Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #105 skrivet: 11 nov-24 kl 17:52 »
Jag ska testa att rulla igång den men då behöver jag parkera i en backe, :)
Batterispänningen när jag kör startmotorn, då behöver vi vara två, jag har mätt innan och när den dragit igång. Och där är inga konstigheter.
Kan det vara startmotorn? Är det dyrt?

Men mät batterispänningen medan du kör startmotorn!  Hör du om startmotorn går med fullt varvtal då motorn inte startar, eller går den långsammare än vanligt då?

Gör också ett försök att bogsera igång bilen eller rulla igång i en lång utförsbacke.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13901
    • Medelpad
SV: Morgontrött Kia
« Svar #106 skrivet: 11 nov-24 kl 21:46 »
Visst KAN det vara fel på startmotorn men det är sällsynt att det yttrar sig så här. Och skulle det trots allt vara det, så är det ofta relativt enkelt att fixa om mekanikern är kompetent att plocka isär startmotorn och inte bara är inriktad på att sätta dit en ny. Om en startmotor går för sakta eller är svag, så beror det ofta bara på att den är full med smuts och behöver en allmän rengöring och smörjning.

Eller också gör du i ordning ett par testsladdar med krokodilklämmor som du kan ha kopplade till batteriet utan att behöva hålla i dem, lägg multimetern framför vindrutan så du ser den medan du vrider på nyckeln.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14686
    • Östergötland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #107 skrivet: 16 nov-24 kl 17:49 »
Ja, eftersom det rimligen inte borde vara fel på ett nytt batteri, så kan det t ex vara jordflätan som håller på att gå av, eller något som inte är åtskruvat. Att mäta spänning går ju att göra bra med förlängningssladd. Även om man inte har mycket elgrejer så brukar det alltid ligga en datorsladd eller en trasig hårtork någonstans... Och har man inga krokodilklämmor så går det ju att tvinna fast eller använda klädnypor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

961 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser