Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KOMPOSTBEHÅLLARE I ETT TRÄDGÅRDSFÖRRÅD  (läst 960 gånger)

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
KOMPOSTBEHÅLLARE I ETT TRÄDGÅRDSFÖRRÅD
« skrivet: 18 feb-23 kl 08:49 »
Någon med erfarenhet av att ha kompostbehållaren i ett trädgårdsförråd?
Kanske någon som redan byggt något smart?
Kanske jag formulerade mig lite fel: Det jag tänkte mig var en separat liten byggnad där kompostbehållare och soptunna ställs in samt att det skall vara så tätt att inte möss och andra smådjur kommer in
« Senast ändrad: 19 feb-23 kl 08:14 av ulfgustav »

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: KOMPOSTBEHÅLLARE I ETT TRÄDGÅRDSFÖRRÅD
« Svar #1 skrivet: 18 feb-23 kl 10:23 »
Min erfarenhet av kompostering är att den luktar och att flugor, andra småkryp, möss och råttor rör sig i eller runt ikring den. Även om man är noga med skötseln. Så nä jag skulle inte vilja ha min kompost i ett trädgårdsförråd. Den skulle jag plasera på en skuggig platts som är väl ventilerad.
kretslopp

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: KOMPOSTBEHÅLLARE I ETT TRÄDGÅRDSFÖRRÅD
« Svar #2 skrivet: 18 feb-23 kl 20:08 »
Jag har inte haft kompostbehållare inomhus.
Min första fundering var spontant om det hade passat med en maskkompost.
Det här hittade jag på Skillnadens Trädgård om maskkompost:
https://www.sarabackmo.se/gor-en-enkel-maskkompost-av-godislador/
Tydligen har Sara en maskkompost i köket.
Lycka till!

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: KOMPOSTBEHÅLLARE I ETT TRÄDGÅRDSFÖRRÅD
« Svar #3 skrivet: 18 feb-23 kl 22:17 »
Min mor gjorde försök med maskkomposter inomhus på 80-90-talet. Först i diskbänksskåpet men på grund av lukten flyttades den snart till pannrummet. Och det luktade där också, ibland i hela källaren, det var nog luktproblemen som gjorde att försöken avslutades.
Jag instämmer till fullo i kretslopp's råd men vill gärna tillägga att komposten bör vara en bra bit från byggnader och inte heller ligga så till att man själv eller grannarna kan störas av lukten vid t ex en uteplats. Det kan vara bra att tänka på vilken vindriktning som är vanligast.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: KOMPOSTBEHÅLLARE I ETT TRÄDGÅRDSFÖRRÅD
« Svar #4 skrivet: 20 feb-23 kl 10:14 »
Jag har haft både maskkompost och varmkompost som fungerat bra. Men som också havererat, beroende på dålig skötsel, men framför allt på överbelastning. Den hushållskompost vi har nu får sköta sig själv med små insatser. Vilket gör att den luktar ibland och att den fryser ett tag på vintern. Där är en hel del daggmask ibland men det varierar. Den passar mej och levererar kompostgödsel till framförallt potatisodlingen varge år.

För att slippa få komposten söndergnagd av råttor och möss, består den av betongplattor som det är staplat på med lekastenar till en fyrkant. Vi har haft det så nu i tio år och tycker det fungerar bra.
kretslopp

Be

  • Inlägg: 382
    • Finland
SV: KOMPOSTBEHÅLLARE I ETT TRÄDGÅRDSFÖRRÅD
« Svar #5 skrivet: 21 feb-23 kl 08:20 »
Jag använde länge bokashimetoden och hade då komposten i källaren (blandat med mull i en stor så eller tunna). Fungerade utmärkt och ingen lukt eller så; går också att tillverka eget strö. Men sedan en råttkoloni i trakten sökte nytt boende och det hördes rapporter om råttor också här på vår gård har jag inte vågat. Kanske i något skede igen.
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, Sundance, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser