Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftvärmepump som drar ström trots avstängd  (läst 1009 gånger)

Starter

  • Inlägg: 37
Luftvärmepump som drar ström trots avstängd
« skrivet: 09 dec-22 kl 20:17 »
Har en Fujitsu Nocria som är ca 6 år gammal
Har satt en el-mätare på värmepumpen (luft-luft) och när pumpen är avstängd och allt ser nedstängt ut upptäcker jag att den fortsätter dra ca 130W!
Är detta normalt?
Ute är det 4 minus. Inne är det varmt då brasan är igång.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Luftvärmepump som drar ström trots avstängd
« Svar #1 skrivet: 09 dec-22 kl 20:36 »
Gissar att du har trågvärmare
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Luftvärmepump som drar ström trots avstängd
« Svar #2 skrivet: 09 dec-22 kl 22:03 »
Ja det är nog möjligt. Tack för tipset. Blir till att dra ur kontakten när pumpen inte körs på ett tag.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Luftvärmepump som drar ström trots avstängd
« Svar #3 skrivet: 09 dec-22 kl 23:12 »
Vet du att din effektmätare tar hänsyn till fasförskjutning så den verkligen bara mäter aktiv effekt? Enklare sådana mäter ofta bara ström x spänning utan att ta hänsyn till fasförskjutningen, så det är skenbar effekt (VA) som mäts även om mätvärdet är skyltat som aktiv effekt (W).

Min luftvärmepump, en gammal Foma 5600 (tvivelaktigt kinamärke från 2006)  har visat sig dra antingen 14 eller 22 W (aktiv effekt) i vila, skillnaden beror på om fyrvägsventilen är aktiverad eller inte. Jag misstänker att ventilens solenoid har mycket dålig effektfaktor så värdet vid aktiv ventil skulle nog kunna bli över 100 VA mätt som skenbar effekt.
Trågvärmekabeln har jag kopplat bort för många år sen, i och med att den fick jordfel. Jag har för mig att den drog ca 60 W, på denna värmepump var den dock bara inkopplad under körning vid utetemp lägre än ett par plusgrader, inte i vila.
När det är ännu lite kallare (under -5 eller så), aktiverar den också kompressorvärme då och då, genom att invertern lägger ut likström genom kompressorns motorlindningar. Det märks som ett morrande ljud från utedelen under kanske 10-20 sekunder med några minuters mellanrum, kortare mellanrum ju kallare det är. Under de sekunder kompressorvärmen går, drar den ett par hundra W.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser