Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket trä ska man välja för att göra en klocklåda?  (läst 1053 gånger)

annakarlsson83

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Hej,

I några månader har jag funderat på att göra en klocklåda i trä till min man. Jag har redan gjort några mycket enkla gör-det-själv-arbeten, men jag vet inte vilket träslag som skulle vara lättast att arbeta med för att göra den här klocklådan. Jag skulle vilja ha en mörk finish som smyckeskrinet här:



Vilket trä tror du att det är bäst att använda?

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Vilket trä ska man välja för att göra en klocklåda?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-22 kl 03:21 »
Gran är lätt att arbeta med och blir snyggt. För att få den där varmbruna nyansen kan du blanda kopparvitrol och järnvitrol . det ska vara mer koppar än järn för brunt är det tvärt om så blir det grått som gamla lador och fäbovallar.
Träet på bilden ser ut som ädelträ

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Vilket trä ska man välja för att göra en klocklåda?
« Svar #2 skrivet: 08 dec-22 kl 08:02 »
Jag använder nästan bara björk numera. Det är lättjobbat och vackert. Jag skulle ha betsat och sedan schellackpolerat ytan.

annakarlsson83

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Vilket trä ska man välja för att göra en klocklåda?
« Svar #3 skrivet: 08 dec-22 kl 10:25 »
Okej, tack för svaren. Jag ska titta närmare på gran och björk.

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vilket trä ska man välja för att göra en klocklåda?
« Svar #4 skrivet: 08 dec-22 kl 13:17 »
Oljad al.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser