Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?  (läst 1663 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« skrivet: 06 dec-22 kl 20:10 »
Jag har kommit in i ett nyponsoppemissbruk :)
Men det är ju en massa socker och bara lite nypon i färdiga nyponsoppepulver.
Köpte rent nypon
https://www.meds.se/wellaware-ekologiskt-nypon-finmald-1-kg?gclid=Cj0KCQiA7bucBhCeARIsAIOwr-8ZyFPvQXIRrfAq5GomZfQLxtQ8RN_q34_4T81fi9dQqrKckd1SB4IaAt2YEALw_wcB

Hittade recept
https://www.svenskhalsokost.se/nyponsoppa

Blev väldigt kompakt.
Ska ta mindre potatismjöl nästa gång eller byta mot majsmjöl?
Nån som vet skillnad i nyttighet mellan potatismjöl och majsmjöl?
Sen läser jag att man ska inte få i sig för mycket nypon per dygn.

Med fusknyponsoppan så var det ju väldigt lite nypon så det var ju bara att bälga i sig,,men sockret!!
Med koncentrerad riktig nypon men enbart honung i ska man begränsa sig då pga inte för mycket nypon?


Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-22 kl 22:18 »
Jag upptäckte för ett antal år sedan, och tror jag har nämnt det i någon tidigare tråd här, att det är lätt gjort att sikta bort det mesta av sockret ur fabriksgjort nyponsoppepulver. Sockerkornen är nämligen grövre än nyponpulvret, och blir kvar om man siktar det genom en vanlig mjölsikt.

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #4 skrivet: 07 dec-22 kl 10:04 »
Sikta, det ska jag kolla. Tack för tipset.

Undrar om hag överkonsumerar när jag gör med nyponpulver och dricker ca 5-6 dl per dag?
Det blev attans tjockt när det skulle redas så nästa omgång blir mindre potatis/majsmjöl.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #5 skrivet: 07 dec-22 kl 17:42 »
Du ska inte byta mot majsmjöl. Majsmjöl överhuvudtaget gör så att ditt blodsocker skjuter i höjden.
Potatismjöl innehåller istället resistent stärkelse som går igenom tarmen och är mumma för tarmbakterierna utan att omvandlas till glukos så länge du INTE upphettar den till mer än 65 grader. (Då omvandlas den resistenta stärkelsen till vanlig.)
Så prova om du kan reda nyponsoppan med
potatismjölet efter den svalnat till under 65 grader.

2 msk potatismjöl utrört i kallt vatten eller i en smoothie ska vara bra mot låggradiga inflammationer i kroppen som väldigt många dras med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #6 skrivet: 08 dec-22 kl 16:42 »
Jag har ätit en dryg matsked nyponpulver dagligen i flera år. Tidigare köpte jag nyponskalmjöl från Risenta men nu gör jag mitt eget genom att plocka nypon innan de blir mjuka av frost, halvera dem och torka dem. Sedan kör jag några matskedar i kaffekvarn och rör ut mjölet med ett glas vatten varje morgon.

Nyponsoppa kan du också göra på egenplockade och torkade nypon, det behöver inte vara mjöl. Det är hur lätt som helst och du väljer själv hur mycket och på vilket sätt du vill söta.

Koka torkade nypon mjuka, sila av genom trådsil (spara fruktköttet!) och värm på nytt. Red av med lite potatismjöl utrört i kallt vatten, låt det inte börja koka, ta av från plattan vid första bubblan. Smaka av och söta. Soppan håller flera dagar i kylskåp så du kan koka en större sats.

Det du silade bort kan du koka te på, kan drickas varmt eller kallt och slår alla köpta teer.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #7 skrivet: 10 dec-22 kl 17:49 »
Jag gjorde en första sats på tre liter av pulvret efter ett internetrecept,,det blev så tjockt.
Har vattnat ur varje gång jag ska dricka det.
Liiite omställning från det suuupersöööta färdiga nyponsoppepulvret men jag vänjer mig :

Hällde upp ett stort glas med ca 2 dl..det stod en flaska aschweppes indian tonic zero på bordet och jag skvätte i lite grann för att vattna ut det lite,,sablars sååå gott!
Sen provade jag nästa gång med en skvätt Pepsi Max no sugar,,samma där sååå gott!


borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #8 skrivet: 11 dec-22 kl 15:41 »
Ekströms  nyponsoppa (utan tillsatt socker) innehåller 15% nypon, guarkärnmjöl, modifierad stärkelse och askorbinsyra.
Sötad med aspartam och acesulfam K.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #9 skrivet: 11 dec-22 kl 17:03 »
Ekströms  nyponsoppa (utan tillsatt socker) innehåller 15% nypon, guarkärnmjöl, modifierad stärkelse och askorbinsyra.
Sötad med aspartam och acesulfam K.

Låter inte särskilt gott när man kan plocka nypon utanför knuten och äta 100% av råvaran. Nypon blir sötare efter en frostknäpp men svårare att plocka då de blir mosiga. Frostknäpp kan man lika bra ge dem i frysen.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #10 skrivet: 11 dec-22 kl 17:50 »
Ekströms  nyponsoppa (utan tillsatt socker) innehåller 15% nypon, guarkärnmjöl, modifierad stärkelse och askorbinsyra.
Sötad med aspartam och acesulfam K.

Jag är lite emot aspartan och har inte hört acesulfam K tidigare

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #11 skrivet: 11 dec-22 kl 18:52 »
Jag har inte på flera årtionden hittat vilda nypon utan insektsangrepp. Vresrosens frukter är också angripna.

För många år sedan bryggde vi vin på torkade nypon från Risenta. Det blev gudomligt gott - med en fyllig smak av mogna nypon - och oförglömligt. Sen försvann dessa torkade nypon från marknaden. Runtomkring oss växte många nyponbuskar, men tyvärr med larver i frukterna.
Häromåret gjorde vi ett nytt försök med ett par påsar nyponskal från affären. Om dessa verkligen innehöll riktiga nypon, kan jag inte tro.
Jag tror att importfirmorna köper ett slags liknande bär från Chile.

Om det någonstans i närheten växer äkta vilda nypon utan insektangrepp, så plocka dem! Annars finns det kanske andra vilda bär att satsa på. Men köp inte skräpet - det är fusk.

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #12 skrivet: 11 dec-22 kl 19:59 »
Jag har inte på flera årtionden hittat vilda nypon utan insektsangrepp. Vresrosens frukter är också angripna.

För många år sedan bryggde vi vin på torkade nypon från Risenta. Det blev gudomligt gott - med en fyllig smak av mogna nypon - och oförglömligt. Sen försvann dessa torkade nypon från marknaden. Runtomkring oss växte många nyponbuskar, men tyvärr med larver i frukterna.
Häromåret gjorde vi ett nytt försök med ett par påsar nyponskal från affären. Om dessa verkligen innehöll riktiga nypon, kan jag inte tro.
Jag tror att importfirmorna köper ett slags liknande bär från Chile.

Om det någonstans i närheten växer äkta vilda nypon utan insektangrepp, så plocka dem! Annars finns det kanske andra vilda bär att satsa på. Men köp inte skräpet - det är fusk.

Ekströms säger: från Norge.
Wellaware finmalt säger: från Chile
Wellaware ekologiskt: säger inte varifrån.......

Man kanske ska maila och fråga Wellaware om skillnad på eko och finmalt,,,hmm?!?!?!

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #13 skrivet: 11 dec-22 kl 20:13 »
Ofta specificeras att det är Rosa canina (stenros), Risenta uppger även Rosa rubiginosa (äppelros). Nyponrosen heter dumalis och vresros rugosa. Ofta står det bara nypon. Arterna smakar nog lite olika, men olika hantering påverkar nog också mycket!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #14 skrivet: 13 dec-22 kl 09:14 »
Nu har jag laborerat med en mängd olika recept på att göra pulvret.


Bäst hittills.
2 dl nyponpulver, blanda i 2-3 msk potatismjöl.

Koka upp 2 liter vatten, lägg i 3 msk citronsaft och 4 msk honung.

Rör sedan i det mixade nypon-potatismjölet under rask vispning.
Låt det bara koka nån sekund och dra sedan åt sidan för att svalna.

Jag häller upp i PET flaskor och har i kylen.
Jag har svårt att få i mig vätska och jag tar sedan 1/2 glas och blandar med kallvatten för att lura i mig vätska. Blir lite som saft i min värld.
Eller den lilla till kvällsmatenvarianten med en skvätt schweppes indian tonic bara för att piffa till det lite.

Måste läsa på om olika nyponsorter, latinska namnen.
Antar precis som med äpplen och olika sorter.
(fast i min blonda värld så har det alltid bara funnits en sorts nypon fast jag kan en mängd olika äpplen,,mina äppelfavoriter: åkerö och pink lady.
Pink lady var nån australiensare som mixxat till den sorten. Åkerö har jag inte ätit sen jag var liten men har satt ett åkeröträd här för några år sen, med lite tur hinner det bli äpplen innan man trillar av pinn)



Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #15 skrivet: 13 dec-22 kl 16:05 »
Jamen grattis! Kul att du hittat en variant som du gillar. Alla konstiga tillsatser slipper du på köpet.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Nyponsoppepulver fusk eller det riktiga?
« Svar #16 skrivet: 13 dec-22 kl 17:12 »
Det goda med Ekströms är ju enbart sockret...
Nu smakar det nypon :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser