Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vin på gröna druvor - vad gick fel?  (läst 2298 gånger)

Starter

  • Inlägg: 37
Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« skrivet: 05 sep-22 kl 19:55 »
Har gröna druvor i växthuset. Vet inte sorten men de blir ganska söta och har kärnor.
Jag har testat två gånger att göra vin på dem. Men det har blivit i stort sett odrickbart pga så mycket smak av garvsyra. Så vad är felet tror ni?
Jag har inte tillsatt jäst. Istället har jag tagit en liten mängd druvor med skal och socker med lite vatten o sett att det börjat jäsa. Därefter skördade jag druvorna i växthuset, pressade ut saften ur druvorna utan att pressa jättehårt. Silade bort skal o kärnor, tillsatte vatten och socker och därefter vätskan från de jästa druvorna. Vinet jäste bra i sval temperatur.
Efter 1 månad märkte jag att det var väldigt mycket syra i vinet. Alltså - vinet är inte bara surt - det är vad jag skulle tro är det som kallas garvsyra.
Vad får det att bli så tror ni? Har ”jästen” orsakat detta eller är det druvsorten det är fel på? Eller annat? Nu är druvorna mogna o antingen ska jag lyckas göra vin eller så sågar jag nog ner stocken - skulle vara intressant om någon vet vad jag gjort fel
« Senast ändrad: 06 sep-22 kl 00:48 av Starter »

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-22 kl 16:00 »
Jag har aldrig gjort vin, och inte försökt jäsa vindruvor, så andra har säkert bättre svar. Men åtminstone i cider (där vi aktivt försökt se till att vi hittar äpplen med tanniner för att få mer smakutveckling), behöver cidern tid på sig för att smaken ska utvecklas. Minst några månader, gärna mer. Ska nu försöka mig på krikonvin, vilket lär vara traditionellt i Storbritannien, och i instruktionerna jag följer sade de också om krikonvinet att det behöver lagras ett eller ett par år så att garvämnena hinner utvecklas och smaken "mognar". Dvs kanske inte kasta in handduken än utan låta det stå något år?

Men finns säkert många faktorer, som just druvsort, sockerhalt, mognadsgrad osv. Är din druvsort alltså någon som brukar användas för vintillverkning?

Edit: såg nu att du pressat must och silat bort skal. Då vet jag inte alls! Kanske druvsorten det beror på då?
« Senast ändrad: 06 sep-22 kl 16:12 av Be »
Ingen människa är illegal

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-22 kl 23:57 »
Druvsorten är nog inte för vin gissar jag. Kanske med andra ord helt olämplig för vin… ;)
Jag har väntat två år och hällde ut det i våras. Bra styrka och klart var det men gott var det verkligen inte.
Tack för input.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-22 kl 09:30 »
Åh nej, hemska saker! Blev tvungen att hälla bort det mesta av en sats öl som verkligen inte blev bra, men det tog emot ändå. (Faktiskt såpass att vi slängde det mesta en flaska i taget - öppnade, försökte dricka lite för att konstatera att nej, inte ännu heller drickbart)  :-X
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-22 kl 11:36 »
Det som förmodligen hänt är att du låtit en vildjäst göra arbetet; Sedan har det gått överstyr och fördärvats.
Jag brukar brygga vin själv, av alla möjliga frukter, även röda druvor. Jag skulle inte tacka nej till ett lass välsmakande vita druvor heller. Det kan också bli gott vin om du använder de rätta metoderna och några helt harmlösa "tillsatser" av livsmedelskvalitet.

Du behöver köpa kvalitetsjäst (torrjäst duger gott), bisulfit, jästnärsalt och pektin. Citronsyra har du kanske redan hemma. Druvorna kan krossas för hand, med maskin, eller beredas i s.k. saftmaja. Kärnorna skall inte krossas. Gör alltid en förkultur av lite frukt plus jästen: då blir det många fler jästcdeller. Fuktmassan får jäsa i flera dagar i hink under en handduk. Sen silas den ner i ett kärl med jäsrör. Sockerlag tillsätts i flera omgångar.

Kruxet är nu att du är sent ute, då druvorna är så gott som mogna. Du behövder också lära dig mer om vinbryggning.

I stället för att såga ner hela vinstocken kan du också koka barnvänlig saft och andra läckerheter på frukten.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-22 kl 11:53 »
Skulle vinet inte bli bra kan det ju förädlas med destillation
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-22 kl 11:55 »
Citera
Du behöver köpa kvalitetsjäst (torrjäst duger gott), bisulfit, jästnärsalt och pektin.
Menar du verkligen pektin? Det gör ju att det blir geléklumpar i vinet. Jag gissar att du menar pectolas, eller vinenzym som innehåller pectolas.

Citera
Skulle vinet inte bli bra kan det ju förädlas med destillation
Om man nu vill hålla på med olagligheter så skulle destillering kunna vara ett alternativ.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-22 kl 16:17 »
Skulle vinet inte bli bra kan det ju förädlas med destillation

Jag förädlade ett dåligt vin med destillation, och visst blev det starkt, men totalt odrickbart. De otrevliga smakerna följde med.

Man skall nog ha både något bra att starta med och en bättre kolonn än vad jag hade.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #8 skrivet: 08 sep-22 kl 23:09 »
Menar du verkligen pektin? Det gör ju att det blir geléklumpar i vinet. Jag gissar att du menar pectolas, eller vinenzym som innehåller pectolas.
Ja jäklar! Pektolas skall det vara, som tar kål på pektinet.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #9 skrivet: 22 sep-22 kl 19:58 »
Har gröna druvor i växthuset. Vet inte sorten men de blir ganska söta och har kärnor.
 Men det har blivit i stort sett odrickbart pga så mycket smak av garvsyra.
Efter 1 månad märkte jag att det var väldigt mycket syra i vinet. Alltså - vinet är inte bara surt - det är vad jag skulle tro är det som kallas garvsyra.
Garvsyra bildas ALDRIG vid jäsning.
Tror att Du har fått ättiksyra !

Gör vin på äpple eller körsbär !

jws jws

  • Inlägg: 3
SV: Vin på gröna druvor - vad gick fel?
« Svar #10 skrivet: 25 aug-23 kl 17:13 »
Jag har bryggt o experimenterat lite med mjöd som har liknande procedur. När du pressar ut saften ur druvorna så kan du prova att koka det (20min) sedan låt svalna till 20 grader och då tillsätta ngt som jäser (torrjäst eller vildjäsa).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser