Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roterande kompost  (läst 4303 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Roterande kompost
« skrivet: 23 maj-22 kl 13:44 »
Sålde min Aerobin 200 i helg och har köpt en sånhär roterande isolerad kompost, ska bli intressant att se hur den funkar. Aerobinen funkade bra om man rörde om, så jag tänker denna måste funka ännu bättre då man kan så enkelt röra om komposten:


Meningen med denna är att ha nånstans att sätta hushålsavfallet innan det åker i den vanliga komposten som är en hög på bakgården.

En Joraform ville jag ha, men priset var så mycket högre och frakt där till. Tiden får väl utvisa om detta var ett bra eller dåligt köp.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Roterande kompost
« Svar #1 skrivet: 23 maj-22 kl 16:14 »
Jag tror att de där kan fungera bra, men jag minns problem. Det blir tydligen lätt en korv i mitten eller nåt. Gissningsvis ska man ge 17 i att rotera bara för att det är lätt, dvs vrida måttligt och sällan. Men jag vet inte.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #2 skrivet: 26 maj-22 kl 11:00 »
Roterande komposter verkar vara en smart lösning, men här äter hönsen upp eventuellt spill ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Roterande kompost
« Svar #3 skrivet: 27 maj-22 kl 14:50 »
Den ser fin ut! Den kommer att gå upp i temperatur till 40-50 grader och läcka vätska som du enklast samlar ihop genom att ha en låda med torvströ eller spån under.
kretslopp

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #4 skrivet: 02 jun-22 kl 13:16 »
Kom igår och den var mindre än jag trodde den skulle vara. Kan ha att göra med dess form, vår gamla kompost var 200L och denna är 160L men skillnaden känns mkt mera.

Den är ganska låg också, går väl inte ens över midjan, kommer behöva höjas upp så den får en bekvämare höjd och så man kan dumpa ut i en skottkärra.

Jag tycker inte den känns vidare bra isolerad heller, tror inte denna kommer göra bra ifrån sig på vintern. Den andra frös också ihop förstås men inte så länge.

En Joraform hade nog varit en bättre modell, en 270L modell då. Men ack så dyra.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Roterande kompost
« Svar #5 skrivet: 02 jun-22 kl 15:23 »
Du får väldigt gärna skriva hur det går. Det är säkert fler än jag som är nyfikna.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #6 skrivet: 02 jun-22 kl 21:52 »

En Joraform hade nog varit en bättre modell, en 270L modell då. Men ack så dyra.

Du får bygga en piratkopia ;D

Tror jag bor 2 mil från fabriken, så får du ett exemplar som blivit lite skadat i tillverkningen direkt från fabrik till rabatterat pris så kan jag åka och hämta den. Ägaren, Johannes Raivio, är en trevlig filur. Hur vi sedan får den till dig har jag inte räknat ut...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #7 skrivet: 03 jun-22 kl 05:44 »
Ja det uppskattas men vi ska nu se om den här duger till nåt över vintern först. Fyllde den igår första gången, lite små öppningar men köksbehållaren passsar ganska exakt så man får i det slängt som man vill ha. Luftöppningarna ligger inte nära centrum utan kanterna, så jag tror den kommer dränera sig själv, så den får stå på bakgården och inte på betongplatta.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Roterande kompost
« Svar #8 skrivet: 03 jun-22 kl 06:17 »
Det kanske går att hänga på något slags vintertäcke?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #9 skrivet: 04 jun-22 kl 09:35 »
Eller så får man göra som med djuren, mata den lite mer när kylan blir svår ;D

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Roterande kompost
« Svar #10 skrivet: 04 jun-22 kl 10:12 »
Jo sant, fast man har ju det avfall man har liksom. Men man kunde ev. hälla i extra fluff typ popcorn för intern isolering?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #11 skrivet: 06 jun-22 kl 08:12 »
Ja såhär ser den ut annars, blir väldig varm då solen lyser på den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #12 skrivet: 06 jun-22 kl 10:27 »
Klarar livet i den temperaturhöjningen? Känns som att den borde stå i skuggan på sommaren.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #13 skrivet: 06 jun-22 kl 11:24 »
Ja ingen aning, saknas termometer, men det ska väl upp till 60-70 grader för det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #14 skrivet: 06 jun-22 kl 12:24 »
Småkryp dör redan vid 50-55 grader, men jag vet inte hur det ligger till med de arter som är viktiga för kompostering. Sedan är det ju inte bara en fråga om temperatur, utan det hänger också på hur länge de utsätts för den och så även fuktigheten. Det lär ju bli 100% RH i den där, och värmetoppen hänger nog i några timmar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #15 skrivet: 01 jul-22 kl 12:33 »
Det kryper larver på utsidan på den sida som vänder neråt oftast, jag märker det finns skarvar och glapp som gör att den inte är helt tät på de ställerna så larverna kommer innifrån och ut, känns som man borde lagt sikaflex där vid monteringen.

Den har stått på ett ställe som är mestadels skuggigt sen senaste inlägget. Det verkar gå framåt dock.

Jag undrar om det finns nånting som en manuell avfallskvarn, finns ju elektriska men en manuell kunde va bra å ha, mala ner komposten ännu mera innan den slängs i. Sambon har slängt i lite trädgårdsavfall men jag tyckte vi bör hålla oss till hushållsavfall.

Den har som sagt två sidor, den ena sidan är tom. Jag tänker vi börjar fylla den snart och slutar fylla den andra, sen tömmer vi den om nån månad kanske. Det är ju liksom onödigt att tömma ena sidan och flytta över som manualen verkade mena.

Matningsluckan är lite väl liten tycker jag, vill spillas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #16 skrivet: 01 jul-22 kl 13:02 »
Här hamnar det väldigt sällan matrester i soptunnan, men när det händer på sommaren och speciellt om vi glömmer ställa ut tunnan så det blir månadstömning, då kan det krypa larver över kanten...

Om du hade ett litet gäng hönor så skulle de kunna patrullera under komposten och plocka rymlingarna. Men småfåglarna skall ju ha sitt också.


När du börjar på nya facket så slänger du väl över en skyffel av det som gått runt innan? Bra att ympa för att få igång det nya.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #17 skrivet: 01 jul-22 kl 13:36 »
Vi matar ju den här komposten nästan helt med avfall från köket, så vi inte behöver slänga det.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Roterande kompost
« Svar #18 skrivet: 01 jul-22 kl 13:52 »
Lite trädgårdsavfall kan nog hjälpa till att få en bra balans, det blir väl lätt lite geggigt och kväverikt annars.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #19 skrivet: 01 jul-22 kl 14:01 »
Jag lägger sånt där strö för utedass ibland. Gräs kanske man kan lägga, men typ inga kvistar å sånt. Tar för länge å brytas ner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser