Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny torktumlare luktar gummi av tvätten  (läst 1497 gånger)

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
Ny torktumlare luktar gummi av tvätten
« skrivet: 01 maj-22 kl 08:13 »
Var måmga många år sedan jag hade torktumlare. Har nu införskaffat en kombi tvätt/tumlare. Minns den speciella lukten ac varm rvätt, men minns inte att den var så här stark och sitter i kläderba flera dagar. Plus att tvättmedeldoften föravinner helt. Ska det lulta så mycket av torktumlaren?
En annan fråga, hir ver jag att alöa delar av transportskruvarna är uttagna. 4 skruvar och gummiringar är över men bara 3 plast grejer... borde det inte vara 4 av det med... var sitter just denna plastgrej? Hålen är iaf igentäppta mef lock så skulle plastgrejen logiskt sätt kunna vara kvar under locket?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny torktumlare luktar gummi av tvätten
« Svar #1 skrivet: 01 maj-22 kl 08:27 »
Som jag förstått så har en del ämnen blivit förbjudna att använda i gummi.
Det har gjort att man behövt byta till andra som är ofarliga men luktar appung.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ny torktumlare luktar gummi av tvätten
« Svar #2 skrivet: 01 maj-22 kl 11:00 »
Den värsta lukten går nog över ganska snart. Vädra ur den ordentligt - låt den stå med öppen lucka och alla löstagbara filter mm uttagna och placerade på något bra vädringsställe då den inte används - så kommer det nog att lugna ner sig.

Apropå det, för 4-5 år sedan tog mina föräldrar över en begagnad kombinerad tvättmaskin/torktumlare.  Det tog åtminstone ett par års drift med den, innan tvätten hade upphört att lukta av förra ägarens parfymerade tvättmedel.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Ny torktumlare luktar gummi av tvätten
« Svar #3 skrivet: 01 maj-22 kl 13:54 »
Den luktar inte när den är tom eller jag kär bara tvättprogram. Utan det är vid torktumling som den där varma gummilulkten kommer fram... och på de torktumlade kläderna

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ny torktumlare luktar gummi av tvätten
« Svar #4 skrivet: 01 maj-22 kl 21:24 »
Har du kollat med säljaren (eller importören/tillverkaren) om det är ett känt problem?  Arbetar torktumlaren med någon speciell teknik (kondensering, värmepump etc)?  Fabrikat och typbeteckning?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ny torktumlare luktar gummi av tvätten
« Svar #5 skrivet: 09 dec-22 kl 10:50 »
Hur har det gått? Luktar den fortfarande? Någon reaktion från säljaren?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser