Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tung eller lätt jord, vilket är bäst ?  (läst 3257 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tung eller lätt jord, vilket är bäst ?
« Svar #20 skrivet: 18 maj-22 kl 17:29 »
Tung lera är mer produktiv för jordbruksgrödor, men också svårare och mer energikrävande att bruka.
Som regel återfinns tung lera i de lägre delarna av terrängen och lätt sandjord i de övre, i allafall norrut där inlandsisen har legat, detta har att göra med hur grus och stenar en gång rörde sig i smältvattenströmmarna från inlandsisen. den allra tyngsta är nästan som skiffer och brukar utgöra sjöbotten under dylagren av växtsediment som tillkommit senare, denna yttrar sig såsom blålera på åkern, den är nästan hermetiskt tät, blir hård som cement när den torkat men håller vatten länge, på aktiv åkermark eller åkermark som länge varit aktiv har man sökt att blanda upp dessa partier med mull och nedplogad sandjord för att få en mer homogen brunjord, längre upp kan det dock fortfarande vara i princip ren sand med mineralutfällnignar då denna är svårare att göra någonting åt, detta var man troligen hänvisad till att odla i förhistorisk tid innan man hade moderna plogar som förmådde rå på den tyngsta lerjorden, förr i tiden så fick man gräva om den för hand då den inte gick att bereda med "åder" Ådret levde dock kvar långt in i modern tid till vissa speciella uppgifter som potatisodling då potatis är en av få grödor som klarar sådan mark om man tillför näring, tex tång eller kogödsel. Men jag tror att man odlade potatis även på tyngre jord då det ger bättre avkastning och att man främst använde åder till att rensa och kupa potatisen, kålrötter och betor, mm med eftersom plogen skulle skada potatisarna eller kålrötterna, ådret var gjort i trä och hade en mjukt rundad ovansida som inte skar sönder potatisarna i jorden, det går heller inte lika djup ned i backen så att det skär sönder rötter och var billigt att tillverka då det inte gick åt så mycket järn, för plöjning är det värdelöst, men för den typen av sysslor, att lägga upp och rensa odlingsvallar till rotsaker och grönsaksodling är det närmast perfekt, så jag tror att en del av vår tids syn på hur man gjorde förr är inkorrekt.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Tung eller lätt jord, vilket är bäst ?
« Svar #21 skrivet: 05 dec-22 kl 22:18 »
Nu i början på vintern skulle jag säga att sandig eller mullhaltig jord är bäst, det går fortfarande att ta upp fin potatis och morötter trots enstaka minusgrader i luften.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tung eller lätt jord, vilket är bäst ?
« Svar #22 skrivet: 06 dec-22 kl 12:50 »
Nu i början på vintern skulle jag säga att sandig eller mullhaltig jord är bäst, det går fortfarande att ta upp fin potatis och morötter trots enstaka minusgrader i luften.
Och ännu lättare om man täckt med halm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Tung eller lätt jord, vilket är bäst ?
« Svar #23 skrivet: 06 dec-22 kl 21:43 »
Och ännu lättare om man täckt med halm.
Jag la björklöv på ett morotsland, det är säkert sämre än halm men duger gott för mina behov...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 5 användare
Lucas Axman, xaelanar, Jon.b, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser