Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 17471 gånger)

Öland 4ever

  • Inlägg: 4
    • Öland
    • Öland 4ever
Jag vet ärligt talat inte om den här tråden hör hemma under rubriken "vägar till självhushållning" men jag gör i vart fall att försök.   :-[

Jag bor på Öland på egen fastighet ner mot Kalmarsund och har väl bara ett 50-tal meter ner till sundet. Har funderat över hur man rent praktiskt skulle klara sig om kriget kommer. Öland är ju väldigt utsatt både vad beträffar kommunikation med fastlandet genom Ölandsbron så skulle bron sprängas så får vi ju inte över några förnödenheter typ mat över huvud taget. Iom att bron invigdes 1972 så har vi dessutom ingen båtförbindelse längre då alla färjor är utsålda. Och dessutom är ju elförsörjningen väldigt sårbar då den enda elförsörjning vi har idag går via Revsudden (strax norr om Kalmar) till Stora Rör på Öland där ställverket står. Skulle ställverket slås ut på Öland så blir Öland helt strömlöst.   :(

Själva uppvärmningen av min fastighet fixar jag hyfsat med hjälp av öppna spisen. Mat i form av torrvaror är väl min egna plikt att se till att jag har hemma typ pasta, ris mm. Öland är väl för övrigt det landskap i Sverige som gissningsvis har flest bönder i förhållande till sin folkmängd så just vad beträffar potatis och kött (gris, nöt och fågel) ska väl inte vara några större problem gissningsvis. Fisk har ju en gång i tiden funnits gott om i Östersjön och Kalmarsund så någon fisk borde man ju själv kunna få upp. Även om jag inte själv har fiskat på säkert 50 år.   ;D

Ett utekök där man både kan koka vatten och laga mat är ju inte så svårt att mura upp. Ved har jag i mängder så där finns inget problem. Men det största problemet är vattenfrågan. Jag vet grannar i min omgivning som både grävt och borrat brunnar och det enda de får upp är bräckt vatten dvs i klarspråk Kalmarsundsvatten. Kalmarsund trycker helt enkelt på så något drickbart vatten är att glömma. Så min fråga är - kan man använda Kalmarsundsvatten (Östersjövatten) till mat och dryck? Frånsett salthalten som jag har ett svagt minne är 7 gram per liter vatten så innehåller ju även Östersjön både dioxiner och PCB som är direkt giftiga för människan. Kan man på något sätt filtrera bort dessa med ex aktivt kol? Eller är det enda alternativet även i det fallet att förlita sig på att bönderna ställer upp med färskvatten genom sina egna brunnar? Därför det säger sig självt att bönderna har ju egna brunnar men frågan är väl i så fall om de kan pumpa upp det för hand? Så frågan är om man kan dra nytta av allt vatten som omringar vår ö?

Hoppas naturligtvis av hela mitt hjärta att inte kriget kommer att gå så långt att Norden eller Baltikum blir drabbat men det kan ju vara en fördel att i vart fall fundera lite över om det värsta scenariot skulle drabba Sverige.   >:(   :(

Lev väl mina vänner!
Bor man året-runt-boende på Öland så varför inte Öland 4ever

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #1 skrivet: 15 mar-22 kl 17:56 »
Du kan nog inte räkna med att de lantbrukare som finns på ön ska förse dig med färskvatten, de har nog problem nog att förse sina djur och odlingar med vatten i även när det inte är krig.
Du kanske kan skaffa nedgrävd tank och handpump för att ta till vara regnvattnet?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #2 skrivet: 15 mar-22 kl 18:12 »
Ja, nedgrävd tank.

Rentav två - en för att ta tillvara regnvatten, en som buffert , med kranvatten?

Om vattenkrisen infinner sig på sommarhalvåret - skulle en för ändå målet avsedd  solfångaranläggning kunna destillera havsvatten? eller motsvarande med el från solceller?

OBS! att det finns en riskproblematik med sk avjonat vatten (destillerat vatten). Sådant vatten får inte säljas i butiker (EU förordning).

Se b l a   www.livsmedelsverket.se/globalassets/livsmedel-innehall/mat-dryck/dricksvatten/riskhanteringsrapport-avjonat-dricksvatten.pdf

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #3 skrivet: 15 mar-22 kl 18:25 »
Man kan nog räkna med att en stor del av otrevligheterna (utom salt) i östersjövattnet filtreras bort i berggrunden innan vattnet når en brunn som inte ligger alltför nära strandkanten.

Visst har det byggts en stor avsaltningsanläggning som arbetar med osmos på Gotland? Betydligt mer energieffektivt än att ta bort saltet genom destillation, och en vanlig teknik i kustnära storstäder utomlands.

Vi kan nog räkna med att de flesta lite mer storskaliga bönder har tillgång till någon form av reservkraft för sina vattenpumpar (t ex traktordrivet elverk). Det är också mycket troligt att det finns reservkraft till det kommunala vattenverket, och att det finns minst en reservvattentäkt på ön. Det har skett en stor uppryckning när det gäller de kommunala vattenverkens driftberedskap under de senaste 10-15 åren, dock är detaljerna av förklarliga skäl sekretessbelagda.

Några grova tumregler när det gäller vad man kan vänta sig beträffande strömavbrott pga fientliga handlingar:
En skadad kraftledning (luftledning) går som regel att reparera, åtminstone provisoriskt, på några dagar.  Sjökablar kan ta längre tid att få reparerade.
Utomhusställverk kan ersättas, åtminstone provisoriskt så man får igång nödtorftig strömförsörjning, på en eller två veckor. Dock under förutsättning att man har tillgång till reserv för eventuella skadade transformatorer. På de flesta ställverk som byggdes i Sverige under det kalla kriget, byggde man splitterskydd av betong runt transformatorerna. Om det fanns möjlighet, ställde man gärna större och svårersättliga transformatorer i bergrum.
En större vattenkraftstation eller liknande som är totalskadad genom bombning, tar flera år att återuppbygga.

Skulle inte denna tråd egentligen passa bättre under Hemberedskap?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #4 skrivet: 15 mar-22 kl 21:18 »

Skulle inte denna tråd egentligen passa bättre under Hemberedskap?


Instämmer helt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #5 skrivet: 16 mar-22 kl 10:35 »
Om man gör rätt så gör man kanske så här
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #6 skrivet: 16 mar-22 kl 10:40 »


Till de som vill ha ytterligera information ifall att krisen eller kriget kommer
https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #7 skrivet: 16 mar-22 kl 10:58 »

Bifogar ännu en länk om detta kan hända i kris eller krig
https://www.krisinformation.se
« Senast ändrad: 16 mar-22 kl 11:12 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #8 skrivet: 16 mar-22 kl 11:05 »
Onödigt att skräpa ner denna tråd med sådana länkar, det där är ju saker som alla svenska hushåll redan känner till sedan minst 5 år.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #9 skrivet: 16 mar-22 kl 11:07 »
Onödigt att skräpa ner denna tråd med sådana länkar, det där är ju saker som alla svenska hushåll redan känner till sedan minst 5 år.

Skärpa ner denna tråd?
Det är viktigt med bra information i denna tråd och ifall att inte alla känner till beredskap i en kris eller krig finns där nu länkar att läsa!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #10 skrivet: 16 mar-22 kl 11:17 »
Skärpa ner denna tråd?
Det är viktigt med bra information i denna tråd och ifall att inte alla känner till beredskap i en kris eller krig finns där nu länkar att läsa!

Dina länkar har ingen som helst bäring i de frågor som diskuteras.
Dom är alldeles för allmänt hållna och ger inga som helst tydliga svar på frågeställningen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #11 skrivet: 16 mar-22 kl 11:22 »

Vad skal man tänka på om kriget kommer?
Det är frågan i tråden!
Läs först länkar med saklig bra information
och därefter kan man diskuterar individuella saker omkring en kris eller krig!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #12 skrivet: 16 mar-22 kl 11:24 »
Vad skal man tänka på om kriget kommer?
Det är frågan i tråden!
Läs först länkar med saklig bra information
och därefter kan man diskuterar individuella saker omkring en kris eller krig!

Ja... du har så rätt.
Men man måste faktiakt läsa inlägget som följer rubriken.

Eller anser du att man läst boken om man läst framsidan?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #13 skrivet: 16 mar-22 kl 11:39 »
Jag vet ärligt talat inte om den här tråden hör hemma under rubriken "vägar till självhushållning" men jag gör i vart fall att försök.   :-[

Jag bor på Öland på egen fastighet ner mot Kalmarsund och har väl bara ett 50-tal meter ner till sundet. Har funderat över hur man rent praktiskt skulle klara sig om kriget kommer. Öland är ju väldigt utsatt både vad beträffar kommunikation med fastlandet genom Ölandsbron så skulle bron sprängas så får vi ju inte över några förnödenheter typ mat över huvud taget. Iom att bron invigdes 1972 så har vi dessutom ingen båtförbindelse längre då alla färjor är utsålda. Och dessutom är ju elförsörjningen väldigt sårbar då den enda elförsörjning vi har idag går via Revsudden (strax norr om Kalmar) till Stora Rör på Öland där ställverket står. Skulle ställverket slås ut på Öland så blir Öland helt strömlöst.   :(

Själva uppvärmningen av min fastighet fixar jag hyfsat med hjälp av öppna spisen. Mat i form av torrvaror är väl min egna plikt att se till att jag har hemma typ pasta, ris mm. Öland är väl för övrigt det landskap i Sverige som gissningsvis har flest bönder i förhållande till sin folkmängd så just vad beträffar potatis och kött (gris, nöt och fågel) ska väl inte vara några större problem gissningsvis. Fisk har ju en gång i tiden funnits gott om i Östersjön och Kalmarsund så någon fisk borde man ju själv kunna få upp. Även om jag inte själv har fiskat på säkert 50 år.   ;D

Ett utekök där man både kan koka vatten och laga mat är ju inte så svårt att mura upp. Ved har jag i mängder så där finns inget problem. Men det största problemet är vattenfrågan. Jag vet grannar i min omgivning som både grävt och borrat brunnar och det enda de får upp är bräckt vatten dvs i klarspråk Kalmarsundsvatten. Kalmarsund trycker helt enkelt på så något drickbart vatten är att glömma. Så min fråga är - kan man använda Kalmarsundsvatten (Östersjövatten) till mat och dryck? Frånsett salthalten som jag har ett svagt minne är 7 gram per liter vatten så innehåller ju även Östersjön både dioxiner och PCB som är direkt giftiga för människan. Kan man på något sätt filtrera bort dessa med ex aktivt kol? Eller är det enda alternativet även i det fallet att förlita sig på att bönderna ställer upp med färskvatten genom sina egna brunnar? Därför det säger sig självt att bönderna har ju egna brunnar men frågan är väl i så fall om de kan pumpa upp det för hand? Så frågan är om man kan dra nytta av allt vatten som omringar vår ö?

Hoppas naturligtvis av hela mitt hjärta att inte kriget kommer att gå så långt att Norden eller Baltikum blir drabbat men det kan ju vara en fördel att i vart fall fundera lite över om det värsta scenariot skulle drabba Sverige.   >:(   :(

Lev väl mina vänner!

Östersjön är jo ett av världens största ( inte det största) förorenat hav!
En god ide är att leta upp information från provtagningar i Östersjön och se vad Östersjön verkligen innehåller
istället för gissningar!
« Senast ändrad: 16 mar-22 kl 11:55 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #14 skrivet: 16 mar-22 kl 13:50 »
Östersjön är jo ett av världens största ( inte det största) förorenat hav!
En god ide är att leta upp information från provtagningar i Östersjön och se vad Östersjön verkligen innehåller
istället för gissningar!
Möjligt, men det är måttligt förorenat och Bottenviken har väl en vattenkvalitet som många på södra halvklotet inte ens kan drömma om att få som dricksvatten?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #15 skrivet: 16 mar-22 kl 13:56 »
Möjligt, men det är måttligt förorenat och Bottenviken har väl en vattenkvalitet som många på södra halvklotet inte ens kan drömma om att få som dricksvatten?

Öland 4ever bor på Öland mot Kalmarsund och där är långt till Bottenviken!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #16 skrivet: 16 mar-22 kl 19:01 »
Det här med omvänd osmos används redan i skärgården av enskilda hushåll. Här är en leverantör som har lite lättläst info https://skargardsinstallationer.se/avsaltning.html

Som de skriver så har den anläggningen de säljer en elförbrukning på strax under 2 kW och den klarar att producera 1200 liter färskvatten under de 4 timmar som de rekommenderar som max drifttid per dag. Det klarar en måttlig mängd solpaneler driva, eller ett vanligt billigt bensinelverk.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #17 skrivet: 16 mar-22 kl 20:59 »
Tyckte den här rubriken var rätt intressant.

Jag har fnissat lite i hemlighet i ganska många år över självhushållare som gör det som en prepper-grej. Den där lilla fina familjen som sliter på sin lilla gård, för då klarar de sig om krisen kommer.

Men jag tror inte på självhushållet som ett sätt att överleva en kris tyvärr. Förr, när befolkningen och livsstilen var dimensionerad för självhushåll och närproduktion, då det var enda sättet att leva typ, så funkade det att en mindre klick bodde i städerna. Idag, när majoriteten bor i städerna, och vi är beroende av import, kommer en kris snart innebära att miljoner människor kommer lämna städerna i jakt på värme, mat och vatten. Så såvida den lilla fina familjen inte bor långt upp i Norrland där väldigt få ens känner till att de finns, så kommer ingen får ha sitt lilla paradis av självhushåll ifred dessvärre.

Det är ju bara att gå till sig själv. Skulle jag snällt sitta på röven i stan och se mina barn svälta, eller skulle jag försöka hitta mat och vatten på landet där jag vet att folk har brunnar, och kanske lite odlingar... Folk kommer snabbt bli desperata. Det är vad jag tror iaf.

Räcker ju att man slår ut strömförsörjningen några veckor för att det mesta ska kollapsa. Det är den bistra verkligheten.
Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #18 skrivet: 16 mar-22 kl 21:07 »
Tyckte den här rubriken var rätt intressant.

Jag har fnissat lite i hemlighet i ganska många år över självhushållare som gör det som en prepper-grej. Den där lilla fina familjen som sliter på sin lilla gård, för då klarar de sig om krisen kommer.

Men jag tror inte på självhushållet som ett sätt att överleva en kris tyvärr. Förr, när befolkningen och livsstilen var dimensionerad för självhushåll och närproduktion, då det var enda sättet att leva typ, så funkade det att en mindre klick bodde i städerna. Idag, när majoriteten bor i städerna, och vi är beroende av import, kommer en kris snart innebära att miljoner människor kommer lämna städerna i jakt på värme, mat och vatten. Så såvida den lilla fina familjen inte bor långt upp i Norrland där väldigt få ens känner till att de finns, så kommer ingen får ha sitt lilla paradis av självhushåll ifred dessvärre.

Det är ju bara att gå till sig själv. Skulle jag snällt sitta på röven i stan och se mina barn svälta, eller skulle jag försöka hitta mat och vatten på landet där jag vet att folk har brunnar, och kanske lite odlingar... Folk kommer snabbt bli desperata. Det är vad jag tror iaf.

Räcker ju att man slår ut strömförsörjningen några veckor för att det mesta ska kollapsa. Det är den bistra verkligheten.
På sätt och vis håller jag med dig.
Men samtidigt är de som sysslar med självhushållning en viktig resurs.

Om man byggt upp sin gård på att faktiskt klara av en kris där el och bränsle försvinner så kan man ganska enkelt ställa om till manuell produktion.
Och samtidigt ta hjälp av grannar, släkt och vänner och bygga upp en försörjning för en större grupp då kunskaperna finns.
Har man så samtidigt preppat så det finns att ta av i bodar och visthus så kan man stå kvar på benen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #19 skrivet: 16 mar-22 kl 21:08 »
Öland 4ever bor på Öland mot Kalmarsund och där är långt till Bottenviken!
Absolut, men visst påstod du att Östersjön var ett stort och förorenat hav?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare
Corvus, Sebastian Berggren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser