Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glöggkryddor?  (läst 2732 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Glöggkryddor?
« skrivet: 12 dec-21 kl 07:25 »
Jag köpte 2 påsar med såna glöggkryddor i tron att man kokade upp dom med vatten. Stod dock att man skulle ha vin på påsen.
Sånt har jag inte och lär aldrig ha heller.
Men jag har saft. Kan jag använda det?
Eller nåt annat bra tips?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Glöggkryddor?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-21 kl 08:51 »
Det går bra med saft eller druvjuice.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Glöggkryddor?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-21 kl 12:17 »
Det går bra med saft eller druvjuice.

Följdfrågan är då om den ska vara blandad eller koncentrat?
kokas upp, eller koka en viss tid?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Glöggkryddor?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-21 kl 14:40 »
Smaka av! Låt koka upp. Om du vill ha kraftigare kryddsmak kan du låta det dra några timmar först och värma upp sen.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Glöggkryddor?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-21 kl 15:54 »
Provade sådant för länge sedan hos mina föräldrar, praktisk erfarenhet visade att man får ett väldigt starkt koncentrat om man låter kryddorna dra länge, man får nog som sagt smaka av när man tycker att det är lagom innan det börjar bli beskt.
Har man inte druvor kan man säkert använda blåbärsdricka blandat med litet lingon eller hjortron, eller vad man nu tycker om, men ren hjortron skall ha mindre dominerande kryddor tror jag (hjortron har man ju dock nästan inlåsta i kassaskåpet idag... ha ha Det är väl mer Norrmännen som använder dem i fjälltrakterna tror jag.) , annars tar kryddorna över men lingondricka tål hård kryddning.

Jag tror inte att man behöver ha i så fruktansvärt mycket socker som köpeglögg om man gör egen från riktiga bärsafter man gjort själv av egna bär.
Jag brukar alltid ha i mindre socker och frysa det man inte använder den närmsta veckan när man kokar saker på riktiga skogsbär, bär brukar jag frysa råa, så om du har det kan man säkert koka koncentrat av lingon direkt om man gör det starkare och silar av, man kan säkert göra sylt av bären man silar av.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Glöggkryddor?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-21 kl 12:14 »


Smaka av! Låt koka upp. Om du vill ha kraftigare kryddsmak kan du låta det dra några timmar först och värma upp sen.

Exakt!

Hallon saft med gule russin och mandlar är en god glögg för små och stora!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Glöggkryddor?
« Svar #6 skrivet: 03 apr-22 kl 13:17 »
Det är väl lite sent nu för den senaste julen, men till påsk kanske. Eller nästa jul/nyår.
Men det var nu jag hittade en journal för när jag gjorde en alkoholfri glögg. Tyvärr hade jag inte noterat vilken saft jag använde. Journalen är sedan 2009 så det går inte hitta några uppgifter i minnet.

Troligen använde jag svartvinbärssaft. Men om det var hemgjord eller köpt saft har jag ingen aning om. Jag gissar ändå på hemgjord.

Till 9 liter glögg kokade jag in:

Kardemumma 20 g
Nejlikor 11 g
Pomeransskal 15 g
Ingefära 30 g
Hel kanel 20 g
Russin ca 90 g

Jag har noterat att glöggen efter att ha silats av hade en sockerhalt av +40 Oe. Till detta har jag tillsatt 720 g strösocker och efter detta haft +80 Oe.
(Som jag minns det blev den väldigt god)
Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser