Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?  (läst 6518 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #60 skrivet: 01 dec-21 kl 15:05 »
Nej det är inte här i Sverige! Det är på 2 byggnader vid University of Plymouth i England (växtligheten växte på skal-mur)!
De brittiska forskare upptäckte att väggar täckte med växtlighet kan minska den värme som läcker ur byggnader/hus med 31 %!
Forskningsresultatet/studien publiceras i tidskriften Buildning and Enviroment!
Resultatet av forskningen är att gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva!
De upptäckte även en skillnaden angående temperatur (den var också lägre på väggen med växtligheten)!
Själva mättningarna pågick i fem veckor!

Här nämner du fem veckor. På fem veckor vet man inte hur resultatet skulle bli över hela året. Det kanske varierar hur effektivt det fungerar, eller också gör det inte det.
Jag tycker nog det är relevant att veta när på året studien pågick.

I vilket fall som helst är jag inte övertygad om att det skulle vara något att fundera på för mig. Jag ser för mycket nackdelar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #61 skrivet: 01 dec-21 kl 15:14 »
Här nämner du fem veckor. På fem veckor vet man inte hur resultatet skulle bli över hela året. Det kanske varierar hur effektivt det fungerar, eller också gör det inte det.
Jag tycker nog det är relevant att veta när på året studien pågick.

I vilket fall som helst är jag inte övertygad om att det skulle vara något att fundera på för mig. Jag ser för mycket nackdelar.

Ja jag nämner att forskningen pågick over 5 veckor exakt som där står i artikeln i NY TEKNIK och där står inte när eller vilken årstid som forskningen pågick!
Efter mättningarna som var i fem veckor (under årstiden som vi inte känner till) framgick det att väggen med växtligheten var energieffektiv på äldre hus med skal-mur!

Jag anser att där är många fördelar på nybyggt byggnader i framtiden!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #62 skrivet: 01 dec-21 kl 15:20 »
Ja jag nämner att forskningen pågick over 5 veckor exakt som där står i artikeln i NY TEKNIK och där står inte när eller vilken årstid som forskningen pågick!
Efter mättningarna som var i fem veckor (under årstiden som vi inte känner till) framgick det att väggen med växtligheten var energieffektiv på äldre hus med skal-mur!

Jag anser att där är många fördelar på nybyggt byggnader i framtiden!

Du har upprepat det flera gånger, men jag anser det fortfarande inte bevisat att växtlighet på en vägg skulle ha några som helst fördelar framför en tilläggsisolering gjord på vanligt svenskt sätt, eller för den delen att den har någon fördel alls på ett hus som redan från början är någorlunda väl isolerat. Här i landet finns knappast några byggnader av det slag som den engelska undersökningen utgick ifrån. Och farhågorna med att växtligheten binder fukt som i längden skadar byggnaden är för allvarliga för att kunna viftas bort utan vidare. Även ett stenhus tar ju skada av fukt i vårt svenska klimat med minusgrader på vintrarna, som medför frostsprängning i ytskiktet om väggen är fuktig då kylan sätter in på allvar.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #63 skrivet: 01 dec-21 kl 15:20 »
Det kan mycket väl finnas möjlighet till fördelar när man bygger nytt. Då kan man ha möjlighet att välja rätt sorts material till fasaderna.

Jag utgår från om mitt "äldre hus blir energieffektivare" av att låta växter klättra uppöver väggarna, och vilka nackdelar växtligheten skulle innebära.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #64 skrivet: 01 dec-21 kl 15:26 »
Du har upprepat det flera gånger, men jag anser det fortfarande inte bevisat att växtlighet på en vägg skulle ha några som helst fördelar framför en tilläggsisolering gjord på vanligt svenskt sätt, eller för den delen att den har någon fördel alls på ett hus som redan från början är någorlunda väl isolerat. Här i landet finns knappast några byggnader av det slag som den engelska undersökningen utgick ifrån. Och farhågorna med att växtligheten binder fukt som i längden skadar byggnaden är för allvarliga för att kunna viftas bort utan vidare. Även ett stenhus tar ju skada av fukt i vårt svenska klimat med minusgrader på vintrarna, som medför frostsprängning i ytskiktet om väggen är fuktig då kylan sätter in på allvar.

Det handlar inte om svensk tilläggsisolering eller något annat hus!
Det var 2 byggnader i England och ifall att du har en konstruktion (på väggen) som på nya byggnader idag är det inte ett problem!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #65 skrivet: 01 dec-21 kl 15:29 »
Det handlar inte om svensk tilläggsisolering eller något annat hus!
Det var 2 byggnader i England och ifall att du har en konstruktion (på väggen) som på nya byggnader idag är det inte ett problem!

I och med att du tog upp ämnet i detta forum måste det tolkas som att du menar att den är relevant för svenska förhållanden och något som kan vara lämpligt för forumets medlemmar att tillämpa i praktiken på sina egna byggnader.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #66 skrivet: 01 dec-21 kl 15:30 »
Här nämner du fem veckor. På fem veckor vet man inte hur resultatet skulle bli över hela året. Det kanske varierar hur effektivt det fungerar, eller också gör det inte det.
Jag tycker nog det är relevant att veta när på året studien pågick.

I vilket fall som helst är jag inte övertygad om att det skulle vara något att fundera på för mig. Jag ser för mycket nackdelar.

För mig framstår det som att examensarbetet har besvarat de frågor som ställdes och under den tiden som det löpte under.
Förövrigt så är det forskning om man vill ha svar på ett urval av frågor, även om det är en student av något slag som skrivit ihop det.

Meeen ska man se det som en praktiskt och faktisk möjlighet under längre tid så behövs det oomrunkeliga bevis.
Främst genom upprepade försök med samma förutsättningar och resultat.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #67 skrivet: 01 dec-21 kl 15:33 »


 Ja De får forska vidare i detta intressante ämne energieffektivitet-gröna väggar + äldre hus här i Sverige!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #68 skrivet: 01 dec-21 kl 15:43 »
I och med att du tog upp ämnet i detta forum måste det tolkas som att du menar att den är relevant för svenska förhållanden och något som kan vara lämpligt för forumets medlemmar att tillämpa i praktiken på sina egna byggnader.

Där fick du det helt om bak foten!
Nej jag frågade: Är där någon som har erfarenhet av detta: Gröna väggar på äldre hus i Sverige!
Svarta fåret har ett bra svar i tråden!
« Senast ändrad: 01 dec-21 kl 15:51 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #69 skrivet: 01 dec-21 kl 15:58 »
 Hos oss finns ingen erfarenhet av detta och kommer nog aldrig att få heller.
Här https://www.odla.nu/fragor-svar/klattervaxter-i-norrland frågar någon om klätterväxter i Norrland. Av det som räknas upp i svaret hittar jag inte att någon skulle vara vintergrön. Så det här är bara att glömma för min del.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #70 skrivet: 01 dec-21 kl 16:58 »
Hos oss finns ingen erfarenhet av detta och kommer nog aldrig att få heller.
Här https://www.odla.nu/fragor-svar/klattervaxter-i-norrland frågar någon om klätterväxter i Norrland. Av det som räknas upp i svaret hittar jag inte att någon skulle vara vintergrön. Så det här är bara att glömma för min del.
I kärvare lägen är det väl en och martall som kan vara aktuella för placering inpå hus, hur de skulle kunna täcka en fasad har jag dock aldrig sett något exempel på.

Själv funderar jag på om den Norska modellen med vedtravar  som täcker fasaden skulle kunna påverka energiåtgången?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #71 skrivet: 01 dec-21 kl 17:17 »
I kärvare lägen är det väl en och martall som kan vara aktuella för placering inpå hus, hur de skulle kunna täcka en fasad har jag dock aldrig sett något exempel på.

Själv funderar jag på om den Norska modellen med vedtravar  som täcker fasaden skulle kunna påverka energiåtgången?

Vedtraven hjälper till att bryta vinden vilket för att den inte ligger på lika hårt mot skalet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #72 skrivet: 01 dec-21 kl 18:30 »
Men om veden inte är torr så slår den ifrån sig fukt, och då möglar det.

Har man fasad som tål det så kan man ju skotta snö mot den.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #73 skrivet: 01 dec-21 kl 18:36 »
Hos oss finns ingen erfarenhet av detta och kommer nog aldrig att få heller.
Här https://www.odla.nu/fragor-svar/klattervaxter-i-norrland frågar någon om klätterväxter i Norrland. Av det som räknas upp i svaret hittar jag inte att någon skulle vara vintergrön. Så det här är bara att glömma för min del.

Ett bra sammanfattande inlägg, IMO.

Sverige är avlångt - i nord/sydlig riktning.

Trådskaparen bor liksom mig i södraste Sverige, d v s Skåne.

Här i detta landskap har klimatet blivit så milt att gräsmattorna oftast står gröna o snöfria vintrarna igen. Odlingsmässigt är det inte långt ifrån en tredje säsong.

Lever man i det samt brinner för miljö o klimat är det lätt att glömma att 'Sibirien' börjar norr om Skånegränsen.... ;)

Då är det bra med länken om klätterväxter i Norrland - att vintergrön murgröna i Skåne kanske inte funkar i norra Sverige där vintertemperaturena kan dippa neråt -25 -30  gradet.

Så på dessa ställen är det bortkastad tid och energiåtgång att försöka få murgrönan att överleva vintrarna. Och samtidigt inte ha tilläggsisolering ...

Lika bra att gå på tilläggsisoleringen direkt.

Och Yes, det ena borde inte utesluta det andra - men hur mycket tid o pengar har folk att disponera? inte hur mycket som helst.

Bättre på dessa platser gå för det som man säkert vet funkar.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #74 skrivet: 01 dec-21 kl 18:44 »

PDF-en är ett examensarbete och resultat av forskning på Malmö universitet om projektering i svenska förehållande!
Men där finns ytterligare en länk till Science som är ett forskningresultat!

Dom har alltså kommit på att grankvistar isolerar? Det har militärer och frilluftamänniskor vetat i alla tider.

Tegel är inget bra isolermaterial. Det är uselt. Vad du än lägger på sparar massor av energi.

Hade dom lagt på några frigolitskivor hade det börja hända saker på riktigt.

Finns även moderna isolermaterial som är mycket bättre. PIR är ett sådant material.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #75 skrivet: 02 dec-21 kl 10:20 »
Dom har alltså kommit på att grankvistar isolerar? Det har militärer och frilluftamänniskor vetat i alla tider.

Tegel är inget bra isolermaterial. Det är uselt. Vad du än lägger på sparar massor av energi.

Hade dom lagt på några frigolitskivor hade det börja hända saker på riktigt.

Finns även moderna isolermaterial som är mycket bättre. PIR är ett sådant material.

Nej men de utforskar nya möjligheter för klimatsmarte lösningar i framtiden!
Och det handlar om att ha ett grönt miljö i städer (det är jo inte alla som bor på landet) och inte om frigolitskivor eller annan vänlig isolering!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #76 skrivet: 02 dec-21 kl 10:38 »
Ett bra sammanfattande inlägg, IMO.

Sverige är avlångt - i nord/sydlig riktning.

Trådskaparen bor liksom mig i södraste Sverige, d v s Skåne.

Här i detta landskap har klimatet blivit så milt att gräsmattorna oftast står gröna o snöfria vintrarna igen. Odlingsmässigt är det inte långt ifrån en tredje säsong.

Lever man i det samt brinner för miljö o klimat är det lätt att glömma att 'Sibirien' börjar norr om Skånegränsen.... ;)


Då är det bra med länken om klätterväxter i Norrland - att vintergrön murgröna i Skåne kanske inte funkar i norra Sverige där vintertemperaturena kan dippa neråt -25 -30  gradet.

Så på dessa ställen är det bortkastad tid och energiåtgång att försöka få murgrönan att överleva vintrarna. Och samtidigt inte ha tilläggsisolering ...

Lika bra att gå på tilläggsisoleringen direkt.

Och Yes, det ena borde inte utesluta det andra - men hur mycket tid o pengar har folk att disponera? inte hur mycket som helst.

Bättre på dessa platser gå för det som man säkert vet funkar.

Det handlar om att vi framtiden skal hitta lösningar särskilt i större städer angående alternativa möjligheter: Miljö-energi-produktion-mat och då är det inte ett fråga om murgröna går att ha i (exempelvis Norrland)
med mindre att de olika kommuner däruppe i Norrland väljer att expandera större områden (obebyggt) i Norrland och bygge nya byggnader som här i Skåne!
Och ja jag brinner (personligt) för att människor skal ta ett personligt ansvar för deras handlingar angående klimatet och framtiden även företag så att vi i denna generation lämnar miljöriktiga val i framtiden till den kommande generation!



« Senast ändrad: 02 dec-21 kl 11:10 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #77 skrivet: 02 dec-21 kl 11:25 »
Ät det självhushållning?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #78 skrivet: 02 dec-21 kl 11:31 »
Ät det självhushållning?

Det var ett svar till Carolus angående växter i Norrland etc.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröna väggar gör äldre hus mer energieffektiva?
« Svar #79 skrivet: 02 dec-21 kl 12:06 »
Det var ett svar till Carolus angående växter i Norrland etc.

Citerade jag någon/något?

Är sådana åtgärder självhushållning?
Det är en fråga som jag ställer i hänseende till ämnet.


Är du manad att diskutera det?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser