Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämplig jord till sandbad  (läst 1243 gånger)

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
Lämplig jord till sandbad
« skrivet: 07 nov-21 kl 17:38 »
Läste här:
https://blog.omlet.se/2019/11/24/hur-du-gor-ett-sandbad-till-dina-hons/
att man ska bygga sandbadet med "icke-lerbaserad, kemikaliefri jord" och sedan komplettera med lite sand, aska och annat.
Min jord är mycket lerig där jag bor - vad kan ni rekomendera att man köper?
Planteringsjord eller något annat förslag?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Lämplig jord till sandbad
« Svar #1 skrivet: 07 nov-21 kl 20:47 »
Fråga en granne vart det har varit ett gammalt grustag. Eller åk till ett med en hink.

Mina höns föredrar bäst en fet svart jord som är impregnerad av ex antal kubik med älgblod. Mitt hus var jaktlagets slakteri och möteslokal. När jag släpper ut dom fritt så är det formligen kapplöpning dit. En del höns blir så ivrig dom springer i luften.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Lämplig jord till sandbad
« Svar #2 skrivet: 08 nov-21 kl 01:35 »
Du kan skaffa en stor bal eller två med torv, de kostar ca 100 kr styck. Blanda med din lerjord och kanske lite sand.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lämplig jord till sandbad
« Svar #3 skrivet: 08 nov-21 kl 09:33 »
Du kan skaffa en stor bal eller två med torv, de kostar ca 100 kr styck. Blanda med din lerjord och kanske lite sand.
Tack - har lite torv hemma så jag blandar en balja - är det 50/50 eller vad tror du?
Öser i lite sandlådesand oxå.
Hr en del grövre sand 3-4mm som varit grov akvariesand, kan det funka som grit?
Tack för tipset!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Lämplig jord till sandbad
« Svar #4 skrivet: 08 nov-21 kl 16:42 »
om du med grit menar grus till muskelmagen så tror jag akvariesand passar utmärkt.  Fast om hönsen går fritt ibland är det frågan om det behövs.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Lämplig jord till sandbad
« Svar #5 skrivet: 08 nov-21 kl 20:01 »
om du med grit menar grus till muskelmagen så tror jag akvariesand passar utmärkt.  Fast om hönsen går fritt ibland är det frågan om det behövs.
Japp det är det jag menar!
Dom går inte fritt men dom har en utegård som dom är i varje dag, där är gräs, jord, en del pellets som torkar upp i regnet och lite grus i en hörna. Då kanske det räcker för dom.
Jag ska blanda lite badsand i en balja, fick ett litet skärmtak snickrat på lunchrasten så den kan vara torr :)
Öser i lite sand/grus där oxå så kanske det räcker.
Tack för tipsen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser