Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rårörd lingondricka utan citronsyra?  (läst 2041 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« skrivet: 13 sep-21 kl 20:40 »
Alla recept jag hittar ska det vara citronsyra i men det gillar jag inte, den är giftig. Går det med vinsyra istället? Jag brukar göra rårörd äppeldricka  med vinsyra. Äppeldrickan får stå två-tre dygn innan jag silar den men i recepten på lingondricka med citronsyra så står det att den ska stå bara ett dygn.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-21 kl 21:25 »
Alla recept jag hittar ska det vara citronsyra i men det gillar jag inte, den är giftig. Går det med vinsyra istället? Jag brukar göra rårörd äppeldricka  med vinsyra. Äppeldrickan får stå två-tre dygn innan jag silar den men i recepten på lingondricka med citronsyra så står det att den ska stå bara ett dygn.

Gör som du gör med äppeldrickan på prov.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-21 kl 22:27 »
På vilket sätt är citronsyra giftigt?
Livsmedelsverket har inga uppgifter om att det ska innehålla något gift. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/antioxidanter/citronsyra?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-21 kl 22:31 »
Den framställs inte av citroner utan svartmögel! Och det är många som är allergiska mot den, däribland en av de jag gärna vill bjuda på lingondricka :embarrassed :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-21 kl 22:50 »
Det är väl bara lingon, vatten och om man vill litet socker, finns ingen anledning att trycka i en massa konstigheter, lingon är självkonserverande och de oxiderar inte och blir bruna.
Använd inte mixer, utan krossa bären om du vill göra den rårörd.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #5 skrivet: 14 sep-21 kl 09:02 »
Alla recept jag hittar ska det vara citronsyra i men det gillar jag inte, den är giftig. Går det med vinsyra istället? Jag brukar göra rårörd äppeldricka  med vinsyra. Äppeldrickan får stå två-tre dygn innan jag silar den men i recepten på lingondricka med citronsyra så står det att den ska stå bara ett dygn.
Den framställs inte av citroner utan svartmögel! Och det är många som är allergiska mot den, däribland en av de jag gärna vill bjuda på lingondricka :embarrassed :)
Enligt källor jag anser vara pålitliga stämmer det att citronsyra framställs av svartmögel (Aspergillus niger). Men då av stammar som inte är giftiga.
Från Livsmedelsverkets sida:
Den bildade citronsyran renas i slutet av framställningen för att Aspergillus niger inte ska följa med i den färdiga produkten. Det finns krav på hur ren citronsyran ska vara för att få användas som tillsats (förordning EU (nr) 231/2012). I undersökningar av EFSA har analyser gjorts för att ta reda på om det finns mögelsvamp i citronsyra. Analysresultaten visade inga rester av mögelsvamp i olika sorters citronsyra eller i det salt av citronsyra som analyserades. Det påvisades inte heller några mögelgifter.”
Ditt påstående om att citronsyra skulle vara giftigt är alltså felaktigt.

Angående att det finns personer som är allergiska mot citronsyra. Är det den naturliga citronsyran som finns i olika frukter och bär (och även i människokroppen), eller den framställda som ger dessa allergiska reaktioner?
Båda sorter finns i en mängd olika livsmedel, därför borde överkänsliga personer få dessa reaktioner ganska ofta.

I fråga om mängden vinsyra rekommenderar källor att använda två tredjedelar vinsyra av mängden citronsyra.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-21 kl 10:31 »
Citronsyra framställs inte "av svartmögel", utan MED HJÄLP AV en variant som tillhör svartmögelgruppen.
Jämför: Bröd framställs inte "av jäst" utan med hjälp av jäst. Öl är ett annat exempel. Youghurt, filmjölk, surkål - allt framställs med hjälp av mikroorganismer. Dessa är inte lämpliga att förtära i rå, koncentrerad form...

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #7 skrivet: 09 nov-21 kl 14:31 »
Alla recept jag hittar ska det vara citronsyra i men det gillar jag inte, den är giftig. Går det med vinsyra istället? Jag brukar göra rårörd äppeldricka  med vinsyra. Äppeldrickan får stå två-tre dygn innan jag silar den men i recepten på lingondricka med citronsyra så står det att den ska stå bara ett dygn.

Det går att använda skal eller saften från citroner!
Ger en frisk smak till din lingondricka!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #8 skrivet: 19 jul-22 kl 21:13 »
På senare tid har det visat sig att vinsyran och dess salter (tartrater) nog inte är så hälsosamma de heller, bl a kan de tydligen ge njurskador. Dock inte allvarligare än att vinsyra än så länge är godkänd som livsmedelstillsats (E334) . Så om man har möjlighet att välja mellan vinsyra och citronsyra i livsmedelssammanhang, är det nog säkrare att hålla sig till citronsyran. Dock finns det en del andra tillämpningar, t ex inom kemi och medicin, där vinsyran inte kan ersättas av citronsyra.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Rårörd lingondricka utan citronsyra?
« Svar #9 skrivet: 20 jul-22 kl 07:11 »
Nordic vargtand sa det redan: Lingon kan förvaras i vatten i kylskåpet hela vintern, det är en gammal och beprövad metod, varför skulle man då behöva tillsätta någonting överhuvudtaget?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser