Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vin på frysta och upptinade äpplen - fungerar det?  (läst 2044 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
Vin på frysta och upptinade äpplen - fungerar det?
« skrivet: 06 sep-21 kl 18:54 »
Jag får mycket äpplen, men det är mycket skador, så det blir mycket att skära bort. Det är insektsangrepp och hagel-skador (hagelkorn på 12-13 millimeter, minst!)
Nu funderar jag på att göra vin, och undrar om jag skulle kunna frysa bitar, som jag sedan tinar upp. De blir ju ganska mjuka då. Är det någon som provat det?

Jag har tidigare gjort 2 äppelviner med hjälp av min råsaftcentrifug. Det kan jag göra igen med ungefär samma recept. Då tillsatte jag en aning disulfit vid starten, plus citronsyra och pektolas. Tillsatte även tannin, antingen som pulver eller med ett par tepåsar. Det blev goda viner.

Nu undrar jag om det kan finnas någon annan metod, som gör det möjligt att samla äppelbitar - av olika mognad - lite allteftersom.
« Senast ändrad: 06 sep-21 kl 19:00 av Berberis »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vin på frysta och upptinade äpplen - fungerar det?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-21 kl 20:18 »
Kör i råsaftcentrifugen och frys in.
Detär inga problem då det du vill ha i slutändan är smaker och bra fart av sockret.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Vin på frysta och upptinade äpplen - fungerar det?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-21 kl 17:37 »
Nu kokar jag av mitt äppelvin, men fick tipset att koka äpplena som om jag skulle göra mos innan infrysningen (jag har få äpplen som mognar olika men vill göra större "batch" när jag väl gör det). I år är första gången jag provar så detta inlägg kan vara värt 0, men det "kändes" ok, mycket smak på geggan än så länge och jag blir ju glad om det jag kokar smakar lite mer äpple än fönsterputs ;-)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Vin på frysta och upptinade äpplen - fungerar det?
« Svar #3 skrivet: 12 sep-21 kl 14:16 »
Inte skall du väl tillsätta disulfit (du menar väl natriumbisulfit) innan du startar jäsningen.

Omogna äppelbitar är inte bra för vintillverkning då de innehåller stärkelse. Stärkelsen fås som en bottensats vid vintillverkningen.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vin på frysta och upptinade äpplen - fungerar det?
« Svar #4 skrivet: 12 sep-21 kl 17:07 »
Inte skall du väl tillsätta disulfit (du menar väl natriumbisulfit) innan du startar jäsningen.

Omogna äppelbitar är inte bra för vintillverkning då de innehåller stärkelse. Stärkelsen fås som en bottensats vid vintillverkningen.
Ja, det skall nog heta bisulfit, E224, från Campden.
Om och när man tillsätter detta, är en riktig tvistefråga. Det finns både förespråkare och motståndare, ibland med en argumentation som inte tål att granskas vetenskapligt. Jag har länge varit emot bisulfiten, ända tills ett vin surnade och blev till vinäger. Det blev en riktig god vinäger, helt i klass med den finaste/dyraste balsamvinägern.
Det händer aldrig numera. Det fina med bisulfit, även kallad vinsvavla, att den bildar en gas, som försvinner igen så snart den tagit död på alla bakterier. Den går att tillsätta den en dag före jästen, eller samtidigt. Moderna sorters vinjäst tål detta.

Det som vinindustrin gör med sitt svavlande, är något helt annat. Förutom flera svavlingar i processen tillsätter man en dutt svavel precis innan flaskorna försluts. Då blir den kvar i flaskorna, och det känns när köparen drar upp korken. Därför skall sådana viner stå och "lufta" en kvart eller så före serveringen. Detta "luftande" ingår då i ämnet "vinkunskap".

Omogna äppelbitar hade jag inte tänkt mig: jag skrev olika mognad. Men tack för omtanken. Synd att du inte bor här i närheten: Det skulle vara roligt att diskutera vinbryggning på plats med någon som också brygger.
« Senast ändrad: 12 sep-21 kl 17:28 av Berberis »

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Vin på frysta och upptinade äpplen - fungerar det?
« Svar #5 skrivet: 12 sep-21 kl 18:10 »
Cider- och vintillverkare har sedan länge använt natriumbisulfit eller svaveldioxid från brinnande svavel för att desinficera kärl av trä innan fruktsaften hälls i.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vin på frysta och upptinade äpplen - fungerar det?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-21 kl 11:27 »
När jag gör vin på mina rabarber eller vinbär tillsätter jag vinsvavla ett dygn innan jag, så att säga, sätter igång vinet. Men hittills aldrig något inför flasktappningen. Vad jag vet har jag inte fått någon vinäger. Det finns flaskor som lagrats i några år, innan de öppnats vet man ju inte hur det är.
När jag gör vin av olika juicekoncentrat nöjer jag mig med att tömma på några liter kokande vatten innan jag sätter igång det. Det har också fungerat bra.
Rabarber och vinbär brukar få ligga i frysen ett tag först. Jag tror att det kan frysa sönder cellerna och ge mer smak av grundingrediensen. Än så länge har jag inga äpplen, så jag vet inte hur sådana beter sig efter infrysning.

Att träffas några och resonera om olika bryggning hade varit intressant. Nu är ju Sverige ett väldigt avlångt land, så det är svårt att åstadkomma. I bekantskapskretsen känner jag bara till en som brygger. Och denne bor ca 30 mil från mig.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser