Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenmelon cider  (läst 1069 gånger)

10%korkat

  • Inlägg: 2
  • korkadjast.blogspot.com
    • Västergötland
    • korkadjast.blogspot.com
Vattenmelon cider
« skrivet: 01 aug-21 kl 07:21 »
Hello alles!

Har läst runt här lite på forumet i ett par år men nu var det även dags för mig att börja en tråd. Efter ett antal lyckade vinstatser, mjöd bryggning och hypotetiska destillationer   ;) så var det dags att avancera i bryggandet.

I början var mina planer att bygga en egen fruktpress och allt vad det innebär men efter en tänkande så bestämde jag mig gör att köra "Bozo-metoden" och nu när Willys hade extra pris på vattenmelon (4,90kr/kg) + plus att tunnorna ekar tomma så simsalabim var planen spikad.

30 kg vattenmelon
Pectulose
Strarkvins jäst
Hjorthornssalt
Askorbinsyra
Kanske lite socker

Med dessa få ingredienser så siktar jag på cider med följande uträkning

30 kilo bör (enl. Internet) bestå av 24 liter vatten (80%), 2,28 kilo socker (7,6g per 100g *10*30)
Detta ger mig 2280/17/24=5,5%. Så bör bli en ganska ok cider om man eventuellt slänger i lite extra socker men vill egentligen utesluta vitt socker helt, även om man då får göra om ekvationen.
Kommer även brygga efter Bozo metoden så det blir bara att skala melonerna och kasta i tunnan   ;D

Ska bli ett spännande experiment medans blåbärs skörden är i full gång och i väntan på äpplena.
Ska försöka uppdatera i lagom takt då jag nu väntar på pectolase enzymer a som jag vill slänga i först. Så mycket kan gå fel, så mycket kan gå rätt.
Mvh
« Senast ändrad: 01 aug-21 kl 07:36 av 10%korkat »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser