Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musttillverkning  (läst 1346 gånger)

Nickson

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Musttillverkning
« skrivet: 03 jul-21 kl 11:37 »
Bor i Östergötland och i år ser det ut som att vi ska få jättemycket äpplen på våra träd. Har 7 st på vår tomt. Normalt hinner/orkar vi inte göra något med dem. Känns så onödigt och slöseri att de bara får ruttna bort.
Tänkte därför om vi ska göra must på äpplena i år. Hittade en guide på nätet när jag sköte runt, Musttillverkning. Det verkar inte vara så svårt . Är det någon som har gjort must och kan ge lite input?  :D
« Senast ändrad: 04 jul-21 kl 08:21 av Nickson »

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Musttillverkning
« Svar #1 skrivet: 03 jul-21 kl 15:43 »
Det är lätt att göra must. Ska man göra stor mängd är det bra med en riktig kross och press. Ska den sparas länge bör den pastöriseras och det är lite omständigt men inte svårt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Musttillverkning
« Svar #2 skrivet: 03 jul-21 kl 22:22 »
Jag brukar mista, kross och press. Två tre personer så hinner man en hel del. Jag pastöriserar, värmer till 80 en stund, fyller på varma flaskor från ugnen. Har någon som klarat sig i två år, men det är ovanligt för de är försvinnande goda.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Musttillverkning
« Svar #3 skrivet: 04 jul-21 kl 04:45 »
Jag brukar mista, kross och press. Två tre personer så hinner man en hel del. Jag pastöriserar, värmer till 80 en stund, fyller på varma flaskor från ugnen. Har någon som klarat sig i två år, men det är ovanligt för de är försvinnande goda.

På tal om att hålla sig, så har jag faktiskt kvar flaskor i källaren som mustades sept 2013. Hade glömt dem i en back, de är fortfarande underbart goda. Faktum är att det barra blir godare och godare.
Vi använde en ren kompostkvarn och därefter en fruktpress. Pastöriserade enligt ovan. Enda problemet är ju att det blir bottensats, så man får slänga en del.
Nu har det blivit inne med småmusterier och vi har hittat ett som mustar dina egna äpplen och du får dem i 3 liters box. Annars om man lämna till musteriet så får man andras äpplen.
Tycker det är kul att kunna musta de olika sorterna för sig och känna skillnaden,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser