Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fin jordkällare, men saknar ventilation och är blöt  (läst 1080 gånger)

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
Fin jordkällare, men saknar ventilation och är blöt
« skrivet: 13 feb-21 kl 19:09 »
Jag kan inget om jordkällare, men skulle behöva att denna fungerade. Behöver obviously bygga ny dörr, tänker mig en yttre och en inre. Källaren står vid vägkanten bland träden, och några växer ovanpå den. Är som en liten kulle där inne i skogen.

Tycker den ser fin ut invändigt. Men den saknar nån slags ventilation. Tänker väl mest förvara lite kylvaror där, men OM jag nån gång odlar lite potatis skulle jag ju vilja ha dem där också. Hur göra då?

Det är isigt på golvet. Verkar ju bli blött där inne, eller är det att vänta i en källare som stått öppen sådär många år?

Om den skulle frysa på vintern, är lösningen att få på mer jord då?

Färre prylar och måsten tack

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fin jordkällare, men saknar ventilation och är blöt
« Svar #1 skrivet: 13 feb-21 kl 19:54 »
Träden som står ovanpå behöver du ta bort innan de förstör källaren, och som du säger, mer jord och tjock dörr, gärna två, om det blir för kallt på vintern.

Hur man bäst förvarar rotfrukter i en jordkällare lämnar jag över till de som är bra på det, jag har avfuktare i min och har frysar där.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Fin jordkällare, men saknar ventilation och är blöt
« Svar #2 skrivet: 13 feb-21 kl 19:59 »
Träden som står ovanpå behöver du ta bort innan de förstör källaren, och som du säger, mer jord och tjock dörr, gärna två, om det blir för kallt på vintern.

Hur man bäst förvarar rotfrukter i en jordkällare lämnar jag över till de som är bra på det, jag har avfuktare i min och har frysar där.

Jo träden måste ju bort såklart. Blev lite fundersam över det där att det var så isigt på marken inne i källaren. I ingången var det rätt tjock is. Det kanske ha blivit bakfall och runnit in vatten där som fryst? Jaja, det vet man väl först till våren antar jag...

Finns ingen el till stugan så källaren är vad den är.
Färre prylar och måsten tack

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fin jordkällare, men saknar ventilation och är blöt
« Svar #3 skrivet: 13 feb-21 kl 20:10 »
Det kan behöva dräneras av, men en fuktig källare håller sig kallare på sommaren, men då behöver du ventilation. Det finns några stycken som verkligen använder sina jordkällare som det var tänkt. Jag har hållt på lite och försökt få rätt fuktighet i min, men märkte att jag behövde den till annat. Frostfritt utrymme är kanon, vare sig man har den torr eller fuktig, så har man en så är den värd att använda.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Fin jordkällare, men saknar ventilation och är blöt
« Svar #4 skrivet: 13 feb-21 kl 20:19 »
Det kan behöva dräneras av, men en fuktig källare håller sig kallare på sommaren, men då behöver du ventilation. Det finns några stycken som verkligen använder sina jordkällare som det var tänkt. Jag har hållt på lite och försökt få rätt fuktighet i min, men märkte att jag behövde den till annat. Frostfritt utrymme är kanon, vare sig man har den torr eller fuktig, så har man en så är den värd att använda.

Det är lite av en förutsättning att jag får den i brukbart skick då stället saknar el och jag inte tänkt ordna med kyl o sånt. Svalt på sommaren, frostfritt på vintern.

Går det att få till cirkulation på luften om man drar ut ett rör via ingången, och sen uppåt över högsta punkt på kullen? Och tilluft via ventiler i dörrens nedre kant. Eller finns nån batteridriven kanalfläkt som drar såpass lite att det blir rimligt?

Färre prylar och måsten tack

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Fin jordkällare, men saknar ventilation och är blöt
« Svar #5 skrivet: 14 feb-21 kl 07:22 »
Här har du en skrift från länstyrelsen hur man sköter och bevarar jordkällare.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4da86a5a16488a299bc65da/1531728954521/2015-20.pdf

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Fin jordkällare, men saknar ventilation och är blöt
« Svar #6 skrivet: 14 feb-21 kl 11:33 »
Dränera.

Skall du dra ut ventilation i toppen? Borra i så fall i bakväggen, inte i det bärande valvet.

Knöla ihop ordentliga bollar av kycklingnät som mus/fågelskydd i ventilationsrören.

Min potatislår består av en kapad IBC-tank, en sån där vit 1m³tank. Lätt att bära ut och tvätta ren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser