Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?  (läst 3949 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #20 skrivet: 19 dec-21 kl 08:21 »
Bastukaminen är såld, igår hämtades den av köparna.

Imorgon ska vi till Vasa i annat ärende så då ska jag till K-rauta och köpa denna:
https://www.k-rauta.fi/tuote/puukiuas-harvia-linear-16/6417659024884



Litet större modell än M3an men snyggare och kraftfullare (17,5kW). Den kommer dock att behöva ett golvskydd, funderar hurjag billigast får det fixat, de där i plåt är ändå ganska dyra...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #21 skrivet: 19 dec-21 kl 10:17 »
Jag handlade min M2a på K-rauta och där är de billiga på själva kaminen, men inte på tillbehören. När rostern brann upp så skulle de nästan ha kaminens nypris för den lilla detaljen.

Det borde vara godkänt med i stort sett vilken plåt som helst bara den täcker tillräcklig yta. Jag har en tunn (0,5mm) snygg originalplåt framför en kakelugn, en galvad takplåt framför en annan, en 3mm stålplåt till en tredje och en 1 mm aluminiumplåt till kaminen. Sotarn har inte klagat på någon av dem.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #22 skrivet: 19 dec-21 kl 10:44 »
Vi talar nog inte om samma sak nu, talar om en skyddsplåt som kaminen ska stå på, golvet är klinkers annars. Men värmestrålningen från kaminen kan skada golvet, tätskiktet och kanske golvvärmeslangar om dom går där.



Funderade om man kunde lägga kaminen på några markstenar eller liknande, som här:

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #23 skrivet: 19 dec-21 kl 12:50 »
Ok, du menar så. Det där med stenarna var ju snyggt och tryggt. Men kaminen blir inte varm nedåt, så du behöver inte vara orolig. Vår har gått i 4 timmar nu, i och för sig med dålig ved, men jag kunde inte mäta upp mer än 50 grader på varmaste stället under, och då står den ändå så att luftcirkulationen under blir dålig.

Eftersom du har klinkers som golvmaterial så skulle jag lägga en silikonduk mellan stenarna och golvet. Eller billigare, ta och limma fötter på stenarna med en 3 dl silikontub.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #24 skrivet: 19 dec-21 kl 13:04 »
Ja jag hoppas det, hade inte tänkt på det, tänkte det var för trägolv men manualen för kaminen påstod det behövdes om man har annat än obehandlad betong under.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #25 skrivet: 29 dec-21 kl 05:57 »
Jag har kört utan skydd men tyckte golvet blev varmt under kaminen. Jag letade upp lite plåt i garaget och ett fyrkantsrör, lite jobb med vinkelslip, plåtbock och svets så har jag ett skydd. Jag har målat det i värmebeständig färg.




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Används sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?
« Svar #26 skrivet: 29 dec-21 kl 11:54 »
Snyggt, i samma stil som kaminen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 6 användare (1 dolda)
fri, Gröfre Slissing, ärt, Clara Palmcrantz, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser