Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på varm dryck  (läst 1833 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Förslag på varm dryck
« skrivet: 04 jan-21 kl 06:47 »
Kaffe börjar bli för dyrt att ta med på isen. Inte alltid jag dricker nåt.
Har testat en par te påsar i termosen men det smakar nada. Kanske jag köpt fel slag. Vet ju från kompisar som hade nån te fantast i släkten i barndomen att det var så starkt att sockret inte hjälpte sa dom.
Glögg kan jag återvärma. Brukar vanligtvis bli sånt då butikerna säljer ut för 10 kr flaskan. Men 35 kr flaskan är lite saftigt för ekonomin nu. Läser att man kan göra det själv. Receptet på land ska man ha 1 dl brännvin. Nåt sånt har jag icke och kommer aldrig äga.
Saft funkar att värma också. Plus billigt då jag plockar bären själv. Är ju mest sockret som kostar och elen. Kan ju gå hemifrån och fylla bärkunten om det krävs. Bor så bra till nämligen. Men det gäller att hitta rätt flaska. För mig blir inte alla lika nämligen. Saknar den estetiska sidan som gör att man blir nogrann.

Min nödlösning är att köpa buljong. Har ju alltid sånt på lager för ärtsoppan. Glögg är ju dock godare. Man vill ha nåt med massa socker i som ger en energi.

Vad skulle du ta med en kall vinterdag?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på varm dryck
« Svar #1 skrivet: 04 jan-21 kl 07:56 »
Själv skulle jag ta med kaffe trots kostnaden, men det låter som om kanske tallbarrste kan vara något för dig? Går också att plocka själv, alldeles runt husknuten

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Förslag på varm dryck
« Svar #2 skrivet: 04 jan-21 kl 08:13 »
Varm äppelmust eller äppeljuice? Ibland kan man köpa småförpackningar med juicekoncentrat billigt och det blir ju ganska mycket om man späder ut det. För mera smak kan man lägga i en bit ingefära, kanelstång eller annan krydda i termosen. Jag brukar göra en gratisvariant av dryck ibland då jag kokar upp vatten och torkade äpplen som får dra några timmar, men den är ju bara gratis om man har äppelträd eller kan palla någonstans.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Förslag på varm dryck
« Svar #3 skrivet: 04 jan-21 kl 10:01 »
Själv skulle jag ta med kaffe trots kostnaden, men det låter som om kanske tallbarrste kan vara något för dig? Går också att plocka själv, alldeles runt husknuten

Alla mina tallar är för höga för det :( Svårt med tall just i mitt område. Vilka ålder ska trädet helst vara i ? unga eller mer timmer variant. Kan ju ta en stege och lång grensåg.
Lite fel mark här för tall, särskilt unga tallar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Förslag på varm dryck
« Svar #4 skrivet: 04 jan-21 kl 10:28 »
Alla mina tallar är för höga för det :( Svårt med tall just i mitt område. Vilka ålder ska trädet helst vara i ? unga eller mer timmer variant. Kan ju ta en stege och lång grensåg.
Lite fel mark här för tall, särskilt unga tallar.
Du skall nog ha de unga, färska barren antar jag. Kanske blir godast på försommaren.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Förslag på varm dryck
« Svar #5 skrivet: 04 jan-21 kl 11:02 »
Jag kör med kaffe, man behöver ju inte ha så mycket med sig för att det skall bli ett trevligt avbrott. Har även haft varm choklad några gånger, ger ju en resa bakåt i tiden. Vet de som kör med buljong, men jag har aldrig testat.

Varm saft tycker jag inte om, och det påminner om militärtjänsten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förslag på varm dryck
« Svar #6 skrivet: 04 jan-21 kl 13:08 »
Granskottsthe funkar också.
Annars tycker jag att het citronsaft är en höjdare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Förslag på varm dryck
« Svar #7 skrivet: 04 jan-21 kl 17:00 »
Kanske inget som går att ordna på direkten men till nästa år. Odla mynta och torka. Gott att göra te på sen.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Förslag på varm dryck
« Svar #8 skrivet: 04 jan-21 kl 22:46 »
Jag har pepparmyntste och granskottste. Men får ändå en kopp kaffe om dagen, men bara en. Något som är billigt och tar sig bra är pepparmynta, den är uppiggande också. Satte en litenplanta på våren i en rabatt kring ett äppelträd och kunde senare på året skörda nästan ett årsbehov av te (beror ju lite på hur mycket man dricker) Nu har vi en hel djungel kring de äppelträdet.

Mjälla årsskott av gran och tall som man torkar är fint. Men jag tycker också att det funkar att bara ta barr och koka även om det är mitt i vintern. Behövs lite mer bara.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser