Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jäsning och jästmängd (cider)  (läst 2465 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Jäsning och jästmängd (cider)
« skrivet: 21 sep-20 kl 09:51 »
Har gjort cider i flera år, och vanligtvis har vi använt en jästpåse avsedd för ca 25 liter till kanske 40 liter. Det har funkat ok tycker jag, vet inte exakt vad skillnaden skulle vara. I år blev det ändå lite mer must, typ 55 liter fick vi. Men hade bara ett jästpaket igen. Så då är frågan, gör det någon skillnad? Har beställt mera så kan sätta i mer jäst om det behövs, men jäsningen har ju redan kommit igång ordentligt, så spelar det någon roll nu längre? Tänker ju att jästen fortfplantar sig själv så länge det finns socker - eller?  ???
Ingen människa är illegal

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Jäsning och jästmängd (cider)
« Svar #1 skrivet: 21 sep-20 kl 15:22 »
Det är väl för att just de svamparna ska växa sig störst snabbast.
 Så en vild gissning är att om man ger jästen en start sats med 1l och låter den komma igång en vecka tidigare så är de i full gång när man häller i.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Jäsning och jästmängd (cider)
« Svar #2 skrivet: 21 sep-20 kl 17:11 »
Det är väl för att just de svamparna ska växa sig störst snabbast.
 Så en vild gissning är att om man ger jästen en start sats med 1l och låter den komma igång en vecka tidigare så är de i full gång när man häller i.

Ja precis, lite så tänker jag också - se till att få rätt sorts jästsvampar och ge dem chans att kolonisera satsen så att inget annat tar över. Man kan ju vildjäsa också (utan tillsats av jäst), så just därför tänker jag att det väl inte kan göra någon skillnad om väl jäsningen kommit igång och allt verkar vara i sin ordning. Men skulle gärna vara på den säkra sidan!
Ingen människa är illegal

Edimrithe

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Jäsning och jästmängd (cider)
« Svar #3 skrivet: 23 sep-20 kl 10:43 »
Du köper ju jäst för att du vill ha något dominantare än vildjästen så du får kontrollerad smakprofil på din cider.
har du för lite jäst så kan vildjästen hinna kicka igång innan den du köpt stoppar vildjästen.
för att undvika vildjäst så är det pastörisering av musten som gäller.
Om din jäst självdör på av hög alkoholhalt så betyder inte det att vildjästen dött, den kan ta över och förändra smaken över tid
speciellt om du kolsyrar i flaskor med socker i.

hoppas det gav lite klarhet i det du undrar över

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Jäsning och jästmängd (cider)
« Svar #4 skrivet: 23 sep-20 kl 22:19 »
...för att undvika vildjäst så är det pastörisering av musten som gäller....
kan man inte göra en slags förkultivering av den jäst man planerat bli dominerande, jag såg på något klipp ett påstående om att han/hon var helt säker på att ett litet paket köpt jäst skulle kunna räcka för ---väldigt--- lång tid.

Reydithas

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Jäsning och jästmängd (cider)
« Svar #5 skrivet: 24 sep-20 kl 12:55 »
kan man inte göra en slags förkultivering av den jäst man planerat bli dominerande, jag såg på något klipp ett påstående om att han/hon var helt säker på att ett litet paket köpt jäst skulle kunna räcka för ---väldigt--- lång tid.
Jag har hört att man kan återanvända sin jäst genom att tvätta den i en process.
I princip kan du börja jäsa i sockerlag eller jästnäring eller liknande för att öka jästmängden och använda till större mängder.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Jäsning och jästmängd (cider)
« Svar #6 skrivet: 24 sep-20 kl 13:24 »
(Detta är kopierat från mina egna samlingar)

"Att nyttja pressjäst = bak-jäst: Vi har fått höra att den jästen klarar av att jäsa upp till 12%.

Häll sockret i jäskärlet. Mängden socker beror på hur stark man vill ha mäsken (så starkt Din jäst orkar jäsa) och hur många liter du ska göra. Att tillsätta mer socker än jästen klarar av är dumt resursslöseri. Då 17g socker ger 1% i 1L mäsk kan man använda följande enkla formel för att räkna ut hur många gram socker man ska använda: Antal liter mäsk * Önskad styrka * 17. Det vill säga om du ska göra 25 L mäsk med en jäst som klarar att jäsa upp till 12% ska du använda: 25 * 12 * 17 = 5100g socker.  "

Att be mig förklara görs förgäves; det är länge sedan jag lämnade den tjusiga hembrännarsporten!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 5 användare
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser